• 0

Wat is een zakelijke rit?

Beste HL-ers,

 

Ik wil voor mijn aan te schaffen auto-van-de-zaak geen bijtelling betalen, omdat ik 'm (via de BV) toch al betaald heb (overigens een vreemde zaak, een auto tweemaal, of anderhalf maal, te moeten betalen als DGA).

 

Dus zal ik via een kilometer registratie moeten aantonen dat ik minder dan 500 km/jaar privé rij.

 

Echter, worden de volgende ritten als privé of zakelijk gezien?

 

1. Garage bezoek voor onderhoud of reparatie

2. Tanken

3. Autowassen

 

En nu ik toch jullie aandacht heb:

 

4. Is het correct dat voor een grijs kenteken auto van na 1 juli 2005 voor de bijtelling de prijs inclusief BPM en BTW als basis geldt? (Terwijl voor een ondernemer geen BPM verschuldigd is, en BTW aftrekbaar - de logica ontgaat me ???)

 

5. Is het een nadeel dat de waarde van een gekochte (i.p.v. geleaste) auto bij het vermogen van de onderneming wordt gerekend? (wellicht een domme vraag maar ik ben ondernemer-in-spe).

 

Alvast bedankt,

 

Nico

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste HL-ers,

 

Ik wil voor mijn aan te schaffen auto-van-de-zaak geen bijtelling betalen, omdat ik 'm (via de BV) toch al betaald heb (overigens een vreemde zaak, een auto tweemaal, of anderhalf maal, te moeten betalen als DGA).

 

 

Niet jij maar jouw BV heeft de auto gekocht. Juist omdat je gebruik maakt van de voordelen van de BV (is een rechtspersoon dus staat los van de aandeelouder) kun je dus een privé voordeel hebben (jouw BV betaalt voor jou auokosten en kan die kosten aftrekken als kosten voor beasting) die iemand zonder BV niet heeft. En dat voordeel wordt dus belast, tenzij je kunt aantonen dat je dat voordeel niet hebt: de sluitende kilometerregistratie.

 

 

Dus zal ik via een kilometer registratie moeten aantonen dat ik minder dan 500 km/jaar privé rij.

 

 

En het vermeende voordeel dus niet hebt. De bijtelling is trouwens voor het voor eigen gebruik ter bechikking hebben van een auto en niet voor het privé rijden in die auto an sich. Dus ook al zou je geen kilometer privé rijden, zonder kilometerregistratie is er toch bijtelling.

 

 

Echter, worden de volgende ritten als privé of zakelijk gezien?

 

 

iedere kilometer die te maken heeft te maken heeft met het hebben, houden en rijden hebben te maken met eigenaarschap en zijn dus zakelijk.

 

 

1. Garage bezoek voor onderhoud of reparatie ja

2. Tanken ja

3. Autowassen ja

 

En nu ik toch jullie aandacht heb:

 

4. Is het correct dat voor een grijs kenteken auto van na 1 juli 2005 voor de bijtelling de prijs inclusief BPM en BTW als basis geldt? (Terwijl voor een ondernemer geen BPM verschuldigd is, en BTW aftrekbaar - de logica ontgaat me ???)

 

 

Ja, en het is ook volstrekt logisch. Immers, jouw buurman zonder eigen zaak zou ook de BPM en de BTW moeten betalen. Wat belast wordt, bij jou privé dus, is het voordeel van de zakelijke auto. En om dat voordeel te bepaln wordt rekening gehouden met de BTW en de BPM. Je moet echt jezelf en de BV strikt scheiden, anders ontgaat de logica je helemaal ;)

 

 

5. Is het een nadeel dat de waarde van een gekochte (i.p.v. geleaste) auto bij het vermogen van de onderneming wordt gerekend? (wellicht een domme vraag maar ik ben ondernemer-in-spe).

 

 

Ondernemer in spe maar wel al een BV... Ruik ik hier nou toch een studievraag?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even aanvullend, je vraagstelling is namelijk in lijn met eerdere vragen envolgens mij in die zin dus serieus, er is geen nadeel om een auto te kopen en op d blan te zetten, althans nie fiscaal.

Bedrijfseconomisch zijn er tal van voordelen bij leasen. De belangrijkste zijn vaak:

 

- geen financieringsvraag, de auto wordt in dlen gefactureerd;

- de kosten de de leasemaatschappij heeft zijn meestl gunstiger door de grote aantallen.

 

Je houdt dus meer geld in de hand als je een auto niet koopt maar least. Geld dat je dus kunt uitgeven aan andere bedrijfsdoelen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Alleen wordt met leasen die bak nooit van jouw. Ik doe al 10 jaar met mijn bus. Gekocht voor 18.000 euro. Onderhoud in die jaren 5000 euro incl APK keuringen (ik rij er voornamelijk zelf in en rij dus voorzichtig).

 

Voor 2300 euro huur of lease je denk ik geen auto. Of zijn die constructies tegenwoordig nog voordeliger?

Link naar reactie
  • 0

Alleen wordt met leasen die bak nooit van jouw. Ik doe al 10 jaar met mijn bus. Gekocht voor 18.000 euro. Onderhoud in die jaren 5000 euro incl APK keuringen (ik rij er voornamelijk zelf in en rij dus voorzichtig).

 

Voor 2300 euro huur of lease je denk ik geen auto. Of zijn die constructies tegenwoordig nog voordeliger?

 

 

Inderdaad, als je op zo'n manier met je rollend materieel omgaat kan qua prijsvorming geen enkele leasemaatschappij tegen je op. Maar dan is Jasper volgens mij dan ook, en zie dat als een groot compliment, geen standaard ondernemer ;D

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. En Dennis, het is geen studievraag ;) Ik heb de concept-akte Holding BV vandaag gekregen ;D

 

Voor mijn huidige baan (ben nog in loondienst tot april 2012) heeft de accounting manager het destijds grondig doorgerekend en voor ons (Belgische aisbl, internationale non profit organisatie) was het zelf kopen van de (enige) bedrijfsauto voordeliger dan leasen.

 

Groet,

 

Nico

Link naar reactie
  • 0
Ja, en het is ook volstrekt logisch. Immers, jouw buurman zonder eigen zaak zou ook de BPM en de BTW moeten betalen. Wat belast wordt, bij jou privé dus, is het voordeel van de zakelijke auto. En om dat voordeel te bepaln wordt rekening gehouden met de BTW en de BPM. Je moet echt jezelf en de BV strikt scheiden, anders ontgaat de logica je helemaal

 

Ik begrijp je reactie in dit specifieke geval.

 

Maar stel, je buurman is in loondienst en rijdt een VW touran van de zaak. Die telt de catalogusprijs bij.

Jij bent ook in loondienst en hebt een VW touran op grijs kenteken van de zaak. Dan tel je hetzelfde bij als je buurman en dat vind ik, gezien de inrichtingsverschillen toch wel een beetje ver gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ja, en het is ook volstrekt logisch. Immers, jouw buurman zonder eigen zaak zou ook de BPM en de BTW moeten betalen. Wat belast wordt, bij jou privé dus, is het voordeel van de zakelijke auto. En om dat voordeel te bepaln wordt rekening gehouden met de BTW en de BPM. Je moet echt jezelf en de BV strikt scheiden, anders ontgaat de logica je helemaal

 

Ik begrijp je reactie in dit specifieke geval.

 

Maar stel, je buurman is in loondienst en rijdt een VW touran van de zaak. Die telt de catalogusprijs bij.

Jij bent ook in loondienst en hebt een VW touran op grijs kenteken van de zaak. Dan tel je hetzelfde bij als je buurman en dat vind ik, gezien de inrichtingsverschillen toch wel een beetje ver gaan.

 

Inderdaad Teunis, dat is precies wat ik bedoelde.

Tevens moet je de grijs kenteken Touran vanuit je eigen bedrijf betalen (dus minder winst en minder inkomen), terwijl de buurman behalve de bijtelling geen kosten heeft aan zijn geel kenteken Touran.

Kortom, een eigenaardige regeling.

 

Groet,

 

Nico

 

Link naar reactie
  • 0

Kortom, een eigenaardige regeling.

 

Dennis heeft al gezegd:

“Je moet echt jezelf en de BV strikt scheiden, anders ontgaat de logica je helemaal”.

 

Maar dat doe je niet, dus ontgaat de logica je. Want je (of eigenlijk jullie) vergelijken appels met peren:

Je vergelijkt de situatie van de buurman (als werknemer) met je eigen situatie (als werknemer/DGA en als BV).

 

Link naar reactie
  • 0

Kortom, een eigenaardige regeling.

 

Dennis heeft al gezegd:

“Je moet echt jezelf en de BV strikt scheiden, anders ontgaat de logica je helemaal”.

 

Maar dat doe je niet, dus ontgaat de logica je. Want je (of eigenlijk jullie) vergelijken appels met peren:

Je vergelijkt de situatie van de buurman (als werknemer) met je eigen situatie (als werknemer/DGA en als BV).

 

 

OK

 

Gelukkig heb ik meer verstand van 'life sciences' ;)

 

Nico

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel leuk:

 

De Hoge Raad verwerpt de stelling van de staatssecretaris dat alleen de ritten van het woonadres naar het werkadres, met het doel aldaar de werkzaamheden te verrichten en vervolgens de ritten aan het einde van de dag na het beëindigen van de werkzaamheden, in omgekeerde richting, tot het woon-werkverkeer behoren. Volgens de Hoge Raad is voor een dergelijke, beperkte uitleg noch in de wettekst noch in de wetsgeschiedenis een aanknopingspunt te vinden.

 

Volgens de Hoge Raad worden ook ritten tussen de woning en de plaats van werkzaamheden die in de loop van een werkdag tot het woon-werkverkeer plaatsvinden tot het woon-werkverkeer gerekend. Het beroep in cassatie van de staatssecretaris is ongegrond. De directeur heeft opnieuw zijn gelijk gehaald. http://www.pleinplus.nl/nieuws/artikel/22180/hoge_raad%3A_lunchkilometers_directeur_zijn_zakelijk

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

....Maar dat doe je niet, dus ontgaat de logica je. Want je (of eigenlijk jullie) vergelijken appels met peren:

Je vergelijkt de situatie van de buurman (als werknemer) met je eigen situatie (als werknemer/DGA en als BV).

 

 

Ik vergelijk puur de situatie werknemer-werknemer (noem nergens BV/DGA).

 

Door de inrichtingsverschillen vind ik het aannemelijk dat een geel kenteken meer privevoordeel biedt dan een grijs kenteken auto.

Link naar reactie
  • 0

....Maar dat doe je niet, dus ontgaat de logica je. Want je (of eigenlijk jullie) vergelijken appels met peren:

Je vergelijkt de situatie van de buurman (als werknemer) met je eigen situatie (als werknemer/DGA en als BV).

 

 

Ik vergelijk puur de situatie werknemer-werknemer (noem nergens BV/DGA).

 

Door de inrichtingsverschillen vind ik het aannemelijk dat een geel kenteken meer privevoordeel biedt dan een grijs kenteken auto.

 

 

Dan even het standpunt van de wetgever (wat ik overigens volledig deel):

 

[*]Een auto van de zaak is een auto die zakelijk gebruikt wordt;

[*]Het doel van een zakelijke auto is dus dat er zakelijk mee gereden wordt, privé ritten zijn bijkomend (en als ze dat niet zijn wordt dat een duur grapje, omdat er bij excessief privégebruik er geheel andere bijtellingsregels gelden);

[*]Als de auto van de zaak vrij ter beschikking staat van de werknemer (dus bijvoorbeeld niet achtergelaten wordt op een afgesloten bedrijfsterrein) geldt een bijtelling (en als er geen sprake van excessief privégebruik is die in 2011 0%, 14%, 20% of 25%, afhankelijk van het type auto). Dit staat los van het feit of er al dan niet privé met deze auto gereden wordt.

[*]Als je als werknemer van mening bent dat je minder dan 500km privé in deze zakelijke auto rijdt en er dus geen bijtelling plaats zou moeten vinden dien je een sluitende kilometerregistratie bij te houden, alleen dan (of er moet door de werkgever een aparte regeling met de Belastingdienst afgesproken zijn) vindt er geen bijtelling plaats.

 

Nu stel jij dat er inrichtingsverschillen bestaan tussen een VW Touran op grijs kenteken en een VW Touran op geel kenteken en dat het op zijn minst verwonderlijk is dat beide auto's beide bijgeteld worden op basis van een gelijke grondslag.

 

[*]Als je als werknemer deze mening toegedaan bent gebruik je de auto toch gewoon niet privé? Bijtelling is niet noodzakelijk en als je van mening bent dat het je teveel kost om een "kale" VW Touran bijgeteld te hebben zorg je er voor dat dat niet gebeurt. Als je van mening bent dat je goedkoper privé een auto kunt rijden dan kan dat gewoon.

[*]Er worden weer appelen en peren vergeleken. Er wordt niet in dezelfde auto gereden, het zijn twee verschillende auto's die qua inrichting (blijkbaar) verschillen. Als je als privé persoon, bijvoorbeeld voor een liefhebberij, een VW Touran koopt die aan de voorwaarden voldoet om op grijs kenteken gesteld te kunnen worden betaalt deze persoon gewoon BTW en BPM over deze auto. De prijs die deze buurman voor deze auto betaalt is de maatstaf voor de bijtelling voor de VW Touran op grijs kenteken van de werknemer. Lijkt mij volstrekt eerlijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.