• 0

Klein vraagje over reiskosten

Goedendag,

 

Ik ben sinds kort ondernemer en mijn bedrijf begint een beetje te lopen. Nu ben ik bezig met een duidelijk overzicht van mijn inkomsten en uitgaven. Ik stuit echter op de reiskosten. Voor sommige klanten moet ik met het OV reizen en nu heb ik zo'n persoonlijke OV chipkaart. Deze heb ik aangevraagd speciaal voor het bedrijf, zodat ik een mooie transactielijst krijg van mijn reiskosten.

 

Nu vraag ik me alleen af hoe ik die moet registreren. Moet ik van elke reis (transactie) apart de BTW berekenen of van de totale reiskosten?

 

Groeten, Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, via de OV-Chip transacties kun je een door de Belastindienst goedgekeurde transactielijst uitprinten. Dan krijg je een hele rits aan transacties en je totaalbedrag over een bepaalde periode. Dus ik kan over het totale bedrag de 6% BTW berekenen die ik terugkrijg en de totale reiskosten (ex btw) als bedrijfskosten opgeven?

Link naar reactie
  • 0

Dus ik kan over het totale bedrag de 6% BTW berekenen die ik terugkrijg en de totale reiskosten (ex btw) als bedrijfskosten opgeven?

 

Waarom bel je niet de belastingtelefoon met deze duidelijke vraag (0800-0543)?

 

Dan hoor je wat zij daar van vinden (dat is toch een betere bron dan diverse meningen op een forum). Zij gaan daar over.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat kan, waarom zou dat niet kunnen? Er kunnen hooguit wat afrondingsverschillen ontstaan als per transactie de btw uitrekent of totaal voor alle (geselecteerde) transacties, maar aangezien je btw aangeeft (en terugvraagd) in hele euro's zullen die afrondingsverschillen geen effect hebben op de uiteindelijke aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat kan, waarom zou dat niet kunnen? Er kunnen hooguit wat afrondingsverschillen ontstaan als per transactie de btw uitrekent of totaal voor alle (geselecteerde) transacties, maar aangezien je btw aangeeft (en terugvraagd) in hele euro's zullen die afrondingsverschillen geen effect hebben op de uiteindelijke aangifte.

 

Ok, dus voor het gemak kan ik het best gewoon de totale reiskosten nemen en daar die 6% van berekenen. Dan boek ik de totale reiskosten af op de laatste dag van het jaar als "reiskosten 2011" of iets in die richting.

Link naar reactie
  • 0

Nee nu sla je door, 1x per jaar je reiskosten boeken is te weinig als je de btw wilt terugvragen :)

 

Je zult minimaal per aangifte tijdvak voor de omzetbelasting (meestal kwartaal) een overzicht moeten uitdraaien en boeken, Een van de vereisten om btw te mogen terugvragen als voorbelasting is dat je de btw terugvragen in de periode waarin je de kosten gemaakt hebt. Het is gebruikelijk om elke maand je kosten bij te werken en dus ook maandelijks een overzicht te draaien en te boeken.

Link naar reactie
  • 0

Nee nu sla je door, 1x per jaar je reiskosten boeken is te weinig als je de btw wilt terugvragen :)

 

Je zult minimaal per aangifte tijdvak voor de omzetbelasting (meestal kwartaal) een overzicht moeten uitdraaien en boeken, Een van de vereisten om btw te mogen terugvragen als voorbelasting is dat je de btw terugvragen in de periode waarin je de kosten gemaakt hebt. Het is gebruikelijk om elke maand je kosten bij te werken en dus ook maandelijks een overzicht te draaien en te boeken.

 

Ja, ieder kwartaal de omzetbelasting. De transactielijst kan ik per periode afdrukken (van datum tot datum), dus daar kan ik mooi een overzichtje van maken per kwartaal. Ik doelde eigenlijk meer op de reiskosten die ik als totaal kan boeken als bedrijfskosten.

 

Maar handig is dus om iedere laatste dag van de maand een transactielijst van die maand uit te draaien. Ik draai eigenlijk nooit kosten per maand uit, omdat ik eigenlijk zelden bedrijfskosten heb. In september (startmaand) de opstartkosten en kantoorartikelen, in oktober wat kleine inkopen en in november zelfs alleen reiskosten). Maar aangezien ik niet elke keer het kleine reisbedrag in mijn overzicht wil hebben heb ik gekozen voor een totaalbedrag.

Link naar reactie
  • 0

Dus ik kan over het totale bedrag de 6% BTW berekenen die ik terugkrijg en de totale reiskosten (ex btw) als bedrijfskosten opgeven?

 

Ja en nee, Je moet niet 6 % over het totale bedrag berekenen, maar 6 % uit het totale bedrag. In dat totale bedrag zit de BTW, dus je berekening moet zijn: 100/106 x het totale bedrag.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.