• 0

VAR, Buitenlandse opdrachtgevers. Voor wie van belang?

Beste mensen,

 

Een aantal weken geleden ben ik begonnen met het verlenen van juridisch advies voor twee clientele (bedrijven) afkomstig uit Ierland. Uiteraard wil ik er voor zorgen dat deze inkomsten worden gezien als inkomsten uit een onderneming en niet uit overige werkzaamheden of uit loon.

 

Nu kwam ik uit op de VAR. En mijn vraag hierover is of de VAR slechts van belang is voor (Nederlandse) opdrachtgevers of dat hij ook voor mijzelf uitkomst biedt tegen de onzekerheid hoe de belastingdienst het zal belasten aan het einde van het jaar. Aan het urencriterium kom ik wel alsmede sta ik ingeschreven in de KVK. Ook zal de omzet boven de 25.000 komen.

 

Een andere vraag omtrent de VAR is de volgende. Hoe strikt is de belastingdienst als ze kijken naar het aantal opdrachtgevers in mijn eerste jaar. Geschat heb ik twee opdrachtgevers en het kan best wel eens zo zijn dat dit tot het einde van het jaar zo blijft. Stel dat ik de drie niet haal. Hoe streng wordt hier aan getild?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ruud

 

Ook in gevallen met alleen buitenlandse cliënten is een VAR handig. Vanzelfsprekend kan de fiscus geen loonheffing opleggen aan een buitenlandse ondernemer, maar ze kunnen wel jouw inkomen voor de IB aanmerken als inkomen uit een buitenlandse dienstbetrekking (zonder voorheffing). Dan ben je dus alsnog je ondernemersvoordelen en aftrekbare kosten kwijt.

 

Ervaring (in mijn praktijk en jurisprudentie) leert echter wel dat dit zelden tot nooit voorkomt. Theoretisch kan het echter wel.

 

Dat je nu start met 2 opdrachtgevers is voor de VAR geen drama nee. Het wordt anders als dat structureel zo blijft.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Of er sprake is van WUO ten behoeve van de VAR wordt beoordeelt aan de handen van alle vragen en niet alleen aan de hand van 1 vraag (aantal opdrachtgevers). zoals Joost zegt, het is altijd handig der VAR te hebben, ook al is deze niet direct van toepassing op buitenland inkomen. de ervaring in mijn praktijk leert dat ook de vraag of men gelijksoortige werkzaamheden voor de oude werkgever verricht bekeken wordt in combinatie met de andere vragen. Structureel, dan is het loondienst, als starter tijdelijk en verder meerdere opdrachtgevers, geen probleem.

Let wel op dat de juiste VAR (WUO) wordt afgegeven. zo niet, teken beroep aan tegen het besluit. Mijn ervaring is dat de eigen inspectie vervolgens onderzoek doet en de VAR (in de gevallen waar ik mee te maken heb gehad) alsnog correct heeft afgegeven.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

(...) het is altijd handig der VAR te hebben (...)

 

Hier ben ik dus werkelijk niet mee eens.

 

Persoonlijk heb ik nog nooit behoefte gehad aan een VAR, ook niet toen ik als eenmanszaak opereerde. Ik vind de VAR (mijn persoonlijke mening!) een gedrocht, een cosmetisch iets.

 

Alleen in het geval dat het onduidelijk is of je nou een onderneming hebt, of dat je een (wél of níet veredelde) "zzp/freelancer" bent, kan het voor de opdrachtgever een zekere duidelijkheid geven hoe te handelen m.b.t. betalingen (“is het loon?”, “mag ik zomaar de factuur betalen?” etc).

 

Ik zou zelf ook nooit iemand om een VAR vragen. Mocht ik iemand in willen huren, maar ik twijfel over of die persoon nou werkelijk een ondernemer is (dus ik ben bang dat ik als bedrijf achteraf voor van-alles-en-nog-wat op mag draaien), dan huur ik toch iemand anders in (een ‘echt’ bedrijf dus).

 

Ik begrijp dat TS een adviseur is die zich voornamelijk bezig houdt met cliënten in het buitenland. In mijn optiek zonde van de tijd om dan met VAR aanvragen bezig te zijn.

Nogmaals: mijn mening (ruim vijftien jaar actief als adviseur en ondernemer, zónder VAR wel te verstaan). Ieder z'n eigen mening.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel altijd een VAR aangevraagd (en sinds enkele jaren automatisch gekregen). Niet omdat ik dat voor mezelf zo belangrijk vind maar omdat ik mijn opdrachtgevers graag zekerheid biedt over mijn status. En ach de tijd die je kwijt bent aan het invullen van het aanvraagformulier: wat is 3 minuten op een kalenderjaar?

 

Maar ieder zijn ding, zoals je al aangeeft. Een VAR kan geen kwaad dus bij twijfel of deze nodig is gewoon aanvragen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

(...) het is altijd handig der VAR te hebben (...)

 

Hier ben ik dus werkelijk niet mee eens.

 

Persoonlijk heb ik nog nooit behoefte gehad aan een VAR, ook niet toen ik als eenmanszaak opereerde. Ik vind de VAR (mijn persoonlijke mening!) een gedrocht, een cosmetisch iets.

 

Alleen in het geval dat het onduidelijk is of je nou een onderneming hebt, of dat je een (wél of níet veredelde) "zzp/freelancer" bent, kan het voor de opdrachtgever een zekere duidelijkheid geven hoe te handelen m.b.t. betalingen (“is het loon?”, “mag ik zomaar de factuur betalen?” etc).

 

Ik zou zelf ook nooit iemand om een VAR vragen. Mocht ik iemand in willen huren, maar ik twijfel over of die persoon nou werkelijk een ondernemer is (dus ik ben bang dat ik als bedrijf achteraf voor van-alles-en-nog-wat op mag draaien), dan huur ik toch iemand anders in (een ‘echt’ bedrijf dus).

 

Ik begrijp dat TS een adviseur is die zich voornamelijk bezig houdt met cliënten in het buitenland. In mijn optiek zonde van de tijd om dan met VAR aanvragen bezig te zijn.

Nogmaals: mijn mening (ruim vijftien jaar actief als adviseur en ondernemer, zónder VAR wel te verstaan). Ieder z'n eigen mening.

 

 

Gelukkig mag iedereen zijn mening hierover hebben. Het maakt vaak uit wat voor soort werkzaamheden men uitvoert. Het aanvragen en hebben van een VAR verklaring wil niet zeggen dat iedere opdrachtgever deze ook wil hebben. Maar in b.v. de bouw en aanverwante branches "eisen" een flink aantal opdrachtgevers een VAR-verklaring. Het gaat ze daarbij om de zekerheid die de VAR hun biedt en geeft de ZZP-er de kans op opdrachten. Uiteraard is het wel van belang dat de gegevens uit de VAR (inclusief het soort werkzaamheden) overeenkomen met e daadwerkelijk uit te voeren / uitgevoerde werkzaamheden.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Het maakt vaak uit wat voor soort werkzaamheden men uitvoert.

 

En hier ben ik dus wél helemaal mee eens.

Als je in de bouw 'zit' dan zal je er niet omheen kunnen (waarschijnlijk).

 

Mijn punt is/was dat TS (als ik het goed begrijp) juridisch advies geeft. En daarom lijkt het mij dat hij (net als ik) totaal geen behoefte aan een VAR zal hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je in de bouw 'zit' dan zal je er niet omheen kunnen (waarschijnlijk).

 

Mijn punt is/was dat TS (als ik het goed begrijp) juridisch advies geeft. En daarom lijkt het mij dat hij (net als ik) totaal geen behoefte aan een VAR zal hebben.

 

en daar kan ik het zeker ook mee eens zijn

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Mijn punt is/was dat TS (als ik het goed begrijp) juridisch advies geeft. En daarom lijkt het mij dat hij (net als ik) totaal geen behoefte aan een VAR zal hebben.

 

Mee eens, maar als Ruud enige houvast wil over zijn status als ondernemer versus iemand in buitenlandse dienstbetrekking dan helpt een VAR zeker. Het mag dan wel een loonbelasting-tool zijn, het helpt ook als je aan moet tonen of je wel IB-ondernemer bent.

 

Zijn Ierse opdrachtgevers hebben er helemaal niets aan, maar wellicht voor Ruud wel handig, mits de aanvraag ingevuld is naar waarheid.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.