• 0

Voor me eigen beginnen: freelancer/zzp'er als (chauffeur) betonmixer

Dag allemaal,

Ik ben Jack, ben hier nieuw..

Mijn huidige werk is chauffeur betonmixer, ik werk hier al 6 jaar in, en heb al een ruime ervaring opgebouwd. Ik kreeg regelmatig m'n complimenten.

Maar ik wil dus voor mezelf beginnen.. Waar moet ik beginnen?

En hoe kom ik aan mijn klanten??

Ik woon zelf in Den Haag.

Ik denk om een betonmixer, waarde van 45.000 euro, te kunnen leasen voor 700 euro per maand.

Wie kan me helpen, en/of heeft tips voor mij.

Voor eventuele vragen, stuur me een privébericht.

Alvast bedankt,

Jack V.

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Jack, welkom op HL!

Ik denk dat het goed is om je ideeën eerst op papier te zetten in de vorm van een ondernemingsplan. Dan bedoel ik niet zomaar een plan downloaden en invullen maar daadwerkelijk schrijven.

Sowieso handig om voor jezelf duidelijk te hebben:

- Waarom wil je voor jezelf beginnen?

- Wat is je USP?

- Heb je een financiële buffer? Je bedrijf is waarschijnlijk niet direct winstgevend en je hebt - neem ik toch aan - ook je vaste lasten. Los van de investering in het bedrijf.

- Wat zijn je kosten? Met alleen een betonmixer á ~ 700 p.m. ben je er nog niet lijkt mij.

- Heb je al potentiële klanten?

• 0

welkom op H.L. beetje lastige vraag omdat je een hele specifieke doelgroep wil bedienen. Ik heb weinig verstand van betonmixers en hoe die handel in elkaar steekt.

Hebben de betoncentrales allemaal eigen vervoer of lenen ze die ook in? Bij de betoncentrale in mijn woonplaats zie ik alleen auto's af en aan rijden met hun eigen naam er op.

Als betoncentrales vervoer uitbesteden werken ze dan met een partner of kan iedereen zich daar met een betonmixer melden?

Zijn aannemingsbedrijven ook opdrachtgever voor vervoer?

wellicht kan je hier iets meer over vertellen dan komen de gerichte adviezen vanzelf.

en moet je als chauffeur van zo'n betonmixer een specifiek vakdiploma hebben of volstaat een chauffeursdiploma alleen. Ik ga er vanuit dat beton niet onder de gevaarlijke stoffen valt.

• 0

Je durft wel, Jack.

Ga zeker geen betonmixer leasen.

Als je als freelance chauffeur iets aangeboden krijgt op een vrachtwagen staat de betonmixer langs de weg je geld te kosten.

Doe een belrondje langs transportbedrijven of er behoefte is aan freelance chauffeur.

• 0

Ik heb weinig verstand van betonmixers en hoe die handel in elkaar steekt.

Toevallig heb ik er wel verstand van, en mijn verstand zegt dat je als zzp'er in het transport in ieder geval een vakdiploma nodig hebt voordat je een vergunning kunt aanvragen.

Voordat u aan de slag kunt als transportondernemer, moet u voldoen aan een aantal wettelijke eisen. een van die eisen is het bezit van het getuigschrift van Nationaal en Internationaal vervoer van goederen over de weg. Hiervoor dient u een zestal examens af te leggen. Zodra u alle examens heeft behaald ontvangt u het ondernemersdiploma. Onder andere hiermee kunt u een vergunning aanvragen bij het NIWO.

- ondernemersdiploma module bedrijfsmanagement

- ondernemersdiploma module personeelsmanagement

- ondernemersdiploma module wegvervoer goederen

- ondernemersdiploma module internationaal goederen

- ondernemersdiploma module calculatie

- ondernemersdiploma module financieel management

Dus voordat je iemand beticht van een nutteloze reactie zou ik me eerst zelf eens in de materie verdiepen.

Ben misschien kortaf met mijn reactie maar zeker niet nutteloos.

• 0

Dus voordat je iemand beticht van een nutteloze reactie zou ik me eerst zelf eens in de materie verdiepen.

Ben misschien kortaf met mijn reactie maar zeker niet nutteloos.

Maar als je deze kennis hebt, waarom deel je die dan niet ipv zo'n redelijk negatieve reactie "go to school". Dat is echt wel een nutteloze reactie want je geeft Jack niets om mee te doen, terwijl je wel weet wat hij vraagt, getuige je reactie daarna.

Je somt in je latere reactie op wat Jack wilt weten. Waarom dan niet meteen?

Groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

Je somt in je latere reactie op wat Jack wilt weten. Waarom dan niet meteen?

Omdat ik zelf ook even moest googelen voor de exacte omschrijving er van. Maar (bijna) iedereen die op een vrachtauto zit weet dat hij/zij een vakdiploma nodig heeft om een vergunning te kunnen aanvragen om transport te mogen uitvoeren. Als ik dus het woord Vakdiploma noem ga ik er van uit dat de beste man even googeld op vakdiploma transport en dan is er voldoende informatie beschikbaar waar hij mee verder kan. We mogen toch van een ondernemer is spé een klein beetje zelfredzaamheid verwachten?

Hoe je het ook draait of keert, je zal dit papiertje moeten hebben. Ook als zzp'er zonder eigen materiaal (waar de meningen over verschillen maar de wet is hierover duidelijk).

Op het moment dat je die cursus gaat volgen krijg je zoveel informatie en leer je mede-ondernemers in spé kennen dat je aan de hand daarvan veel makkelijker je plannen kunt maken (of laten varen).

Je kan nu wel een mooi ondernemersplan maken maar over een half jaar (als je je papiertje hebt) kan er zoveel veranderd zijn dat je alles weer opnieuw moet doen. Ook naar een bank stappen voor een financiering heeft weinig nut omdat je toch niet kan starten.

Overigens adviseer ik om gewoon als zzp'er zonder materiaal aan de slag te gaan. En als je toch je eigen materiaal wilt neem dan een trekker met betonmixer trailer omdat je dan ook ander werk kunt doen als het slap in de bouw is (zand, asfalt etc).

Wat ik me trouwens afvraag is waarom je eigenlijk zelfstandig ondernemer wilt worden? Ik heb in het verleden genoeg jongens meegemaakt die 'eigen rijder' wilde worden alleen maar omdat ze dan meer lampjes op de auto konden zetten (bij wijze van).

Of je nu voor jezelf rijd of voor een baas, het werk verandert echt niet. De files en de shit blijven hetzelfde. Maar op het moment dat het een keer tegenzit (kapotte band, pto kapot) dan heb je pas echt shit en dan is het wel jouw shit. Voor de marges moet je het niet doen want je hebt als loonchauffeur veel meer, vooral zekerheid. Als je als loonchauffeur geen werk hebt dan is de kans groot dat je het als zzp'er ook niet hebt.

Kan er een boek over schrijven.......

• 0
Wat ik me trouwens afvraag is waarom je eigenlijk zelfstandig ondernemer wilt worden? Ik heb in het verleden genoeg jongens meegemaakt die 'eigen rijder' wilde worden alleen maar omdat ze dan meer lampjes op de auto konden zetten (bij wijze van).

Of je nu voor jezelf rijd of voor een baas, het werk verandert echt niet. De files en de shit blijven hetzelfde. Maar op het moment dat het een keer tegenzit (kapotte band, pto kapot) dan heb je pas echt shit en dan is het wel jouw shit. Voor de marges moet je het niet doen want je hebt als loonchauffeur veel meer, vooral zekerheid. Als je als loonchauffeur geen werk hebt dan is de kans groot dat je het als zzp'er ook niet hebt.

Wat je hier schrijft geldt momenteel voor alle branches, de concurrentie is moordend en als er onverwachte kosten zich voor doen ligt iedereen al gauw aan de geeuwhonger gezien de vele noodkreten op H.L.

Als je het zo zwart-wit stelt zou niemand meer voor zich zelf kunnen beginnen. Maar de zekerheid van loondienst is tegenwoordig ook niet meer zo vanzelfsprekend.

T.S. is nieuw hier, heeft een droom en wil daar aan werken. laten we hem hier op een reële wijze advies geven en op de risico's wijzen. De keus om wel of niet te starten kan die dan zelf wel maken.

• 0

Hmm, op zich is het idee niet slecht. Kijk naar een gemiddelde betoncentrale en je ziet dat de gemiddelde leeftijd van een mixerchauffeur bijna pensioengerechtigt is. De uitstroom de komende jaren zal een grote vlucht nemen. Uitzendbureaus kunnen in het seizoen de vraag ook niet altijd invullen.

Er zijn 2 mogelijkheden:

Zzp-er met materiaal. Je bent dus transportondernemer en verhuurt je aan een betoncentrale. Je hebt dan de opleidingen/ certificaten nodig die Derek- Jan aangeeft. De huur/ lease/ koop van een trekker (oplegger huren van opdrachtgever of aanschaffen/ leasen/ huren) lijkt me verstandig zodat je ook in slappere tijden ander transport kunt verrichten. Je gaat dan aardig wat risico lopen. Transport zijn de marges minimaal en als je jezelf in slappere tijden verhuurt aan andere dan heb je het werk ook niet "uit eerste hand". Ook geen vetpot dus.

Bedenk ook goed hoe je tarief opbouw is. Km's worden er nauwelijks gemaakt. Er is veel stilstand. Je hebt een PTO draaien.

Het zal dus een combi van beide worden?

Zzp-er zonder materiaal:

Betoncentrales hebben meestal al hun activiteiten in 1 onderneming zitten. Ze hanteren de Mortel Cao. Je kan jezelf dus als zzp-er zonder vergunning verhuren aan verschillende betoncentrales. Of centrales dit individueel mogen beslissen is nog maar de vraag. Veelal wordt de inkoop vanuit het hoofdkantoor geregeld. Er bestaat een kans dat je wordt doorgezet naar een uitzendbureau en op een payroll- of bemiddeling constructie terecht komt. Er moet wel gezegt worden dat de tarieven voor inleen in de beton gewoon goed zijn. Kom je voor een betoncentrale op een transportonderneming dan is het tarief al weer anders. Keerzijde: als je geen vergunning hebt dan kun je jezelf in slappe tijden ook niet aan andere transportondernemingen verhuren (als die überhaupt dan ook vraag hebben). Een idee is misschien om jezelf te verbreden. Maak er een combi van van mengmeester/ chauffeur/ laborant of iets dergelijks. Ik begrijp dat je ervaring hebt in de sector. Wellicht zijn er mogelijkheden.

Puntje van aandacht: er zijn een paar centrales en bedrijven die hun transport in een andere onderneming hebben zitten. Je kan je dus niet zonder de benodigde papieren verhuren aan een transportonderneming. Zie hier

Aan jou de eer om de risico's te overwegen en te zien wat voor jou de mogelijkheden zijn.

Groet,

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar