• 0

professioneel

ik weet niet of dat het hier goed staat,

 

maar wanneer kan je jezelf of je onderneming nou professioneel noemen? Waarom vind jij dat je professioneel bent?

 

dit naar aanleiding van kl*te vragen die je kan verwachten tijdens een gesprek met een toekomstige klant.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

een vraag die ik bijvoorbeeld kreeg tijdens een van mijn eerste gesprekjes was:

 

Waarom moeten we voor jou kiezen?

 

Als startende ondernemer had ik hier nog geen antwoord op en ging ik dus plat op me gezicht

 

en ik verwacht dus ook in de toekomst vragen over professionaliteit, waarom ben jij professioneel, waar zit dat dan in etc.

Link naar reactie
  • 0

De vraag 'Waarom moeten we voor jou kiezen?' valt ook uiteen in twee verschillende onderdelen:

1. ondernemerschap, vakkennis (ondernemersschap), continuiteit en

2. vakkennis (product/dienst).

 

Ik ben bijvoorbeeld als ondernemer, met drie maanden ervaring, een rund. Verschillende productielijnen zijn nog niet compleet, en ik heb dus ook geen back up voor die productielijnen. Ook administratief, in de betekenis van het uitdragen van continuiteit in woord en geschrift laat ik wel eens een steekje vallen.

 

Mijn vakkennis op het gebied van boekhouding en automatisering beslaat een ervaring en vele opleidingen, in ruim 20 jaar opgedaan.

Ook heb ik met enige kennis van de markten administratie en ICT, verschillende eigen meningen opgedaan over hoe het anders moet.

 

Zo zou mijn antwoord op die vraag bestaan uit een wedervraag:

"op elk gebied bedoelt u?", of, als mij duidelijk is wat de bedoeling is, een mengvorm van de twee bovengenoemde delen.

 

Probeer daarbij wel zo eerlijk mogelijk te zijn. Als de ondernemer of functionaris wel ervaring heeft, dan val je snel door de mand. Geef een duidelijk beeld van je vakkennis en ervaring.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom een klant voor jou zou kiezen? Dat is dé inkopper voor iedere ondernemer: gooi je Unique Selling Points op tafel! Wat is er eigenlijk zo goed aan jouw producten of diensten? Inkoppertje dus, om maar even in de stemming te komen voor het EK.

 

Overigens bereid ik mij altijd voor op gesprekken, en probeer mogelijke vragen alvast te bedenken, én dan juist de kl*te vragen!

 

Overigens is professioneel moeilijk te omschrijven: het is een combinatie van vakkennis, vaardigheden, omgang met klanten, administratieve organisatie etc.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom een klant voor jou zou kiezen? Dat is dé inkopper voor iedere ondernemer: gooi je Unique Selling Points op tafel! Wat is er eigenlijk zo goed aan jouw producten of diensten? Inkoppertje dus, om maar even in de stemming te komen voor het EK.

 

Jah, maar als je daar nog nooit overna hebt gedacht, sta je toch wel eventjes met je mond vol (oranje) tanden ;)

 

Overigens is professioneel moeilijk te omschrijven: het is een combinatie van vakkennis, vaardigheden, omgang met klanten, administratieve organisatie etc.

 

Ik denk dat je wel aardig dicht in de buurt zit, wat professioneel inhoud. Misschien ervaring erbij?

Link naar reactie
  • 0

Neh, ervaring is juist hetgeen wat bijdraagt aan de genoemde punten!

 

Jij hebt voor jezelf in ieder geval alvast de ervaring dat je sommige vragen / gesprekken even moet voorbereiden ;)

 

Overigens kan je ook op www.zibb.nl zoeken, dan kom je ergens een item "Verkoopgesprek" tegen. Voor de meer serieuze items is www.verkopersonline.nl wel aardig, maar meer gericht op sales ipv op ondernemers.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

"Professioneel" vind ik een redelijk gevaarlijk woord om te gebruiken in het zakelijk verkeer.

Het probleem is namelijk, dat iedereen hier een andere opvatting over heeft, terwijl wel iedereen het wél met elkaar eens is dat je "professioneel" moet zijn zonder definities te vergelijken.

 

Voor sommigen is het niet in pak verschijnen van een ondernemer een reden om iemand onprofessioneel te vinden, terwijl anderen dit niks interesseert.

Objectief gezien zegt het niets over een persoon, bedrijf of dienst.

De definitie van "professioneel" zal voor jou dus eerst duidelijk moeten zijn voordat je aan anderen gaat vragen wat dit inhoudt. Zo weet je tenminste voor jezelf of je werkt naar je eigen maatstaven, want als je steeds moet voldoen aan wat anderen professioneel vinden is de kans (te) groot dat je om de haverklap je gedrag en houding in het zaken doen moet veranderen.

 

Heb je inmiddels al een antwoord op de vraag waarom iemand voor jou zou moeten kiezen?

Link naar reactie
  • 0

Nou, nou, jullie praten over zakelijke gesprekken alsof jullie gaan solliciteren. Dan is een gesprek niet alleen spannend, maar ook helemaal niet leuk.

 

Van die gedachte moet je eerst af, je bent niet (meer) aan het solliciteren, maar je praat met een zakelijke partner. Als het goed is gaa je net zoveel voor die partner betekenen als die partner voor jou.

 

Bij mij gaat het helemaal vanzelf. Je komt outomatisch in contact met andere ondernemers, bouwt ware vriendschappen op en dan komen vanzelf plannen boven tafel hoe je kunt samenwerken. Ik herhaal samenwerken(!) en geen opdrachtgever - opdrachtnemer verhouding.

 

Op die manier heb je een heerlijke ontspannen sfeer en kijk je met plezier naar een gesprek uit.

Nu een speciale actie! een eigen domein + 50 MB schijfruimte voor 29,- euro per jaar op www.graphillusions.nl

Link naar reactie
  • 0

Graphillusions, da's heel leuk en très gezellig, maar daarmee ben je nog niet van de vraag "Waarom zou iemand voor mij kiezen?" verlost. Ik ken hele samenwerkende partner-minded ondernemers die niks verkopen omdat ze een te diffuus beeld oproepen en hun eigen 'unique selling points' niet kennen. Vroeg of laat breekt je zoiets op; is het nu nog niet, dan wel als je geen groeicurves in je bedrijfs-levensloop ziet terwijl die er logischerwijs wel hadden moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0
Van die gedachte moet je eerst af, je bent niet (meer) aan het solliciteren, maar je praat met een zakelijke partner. Als het goed is gaa je net zoveel voor die partner betekenen als die partner voor jou.

 

Oh ik dacht dat we juist wel aan het solliciteren waren, maar dan zie ik een sollicitatiegesprek misschien wel leuker in dan jij. Wellicht is dan ook jouw invalshoek van een sollicitatiegesprek niet juist ;-)

 

Zowel bij een sollicitatiegesprek als een oriënterend gesprek met een mogelijke zakelijke partner gaat het er volgens mij om dat je elkaar weet te vinden. Kun je aan elkaars verwachtingen voldoen.

 

Dat ligt bij de een makkelijker dan bij de ander, want het is afhankelijk van het product of de dienst die je levert.

 

De vraag "waarom moeten we voor jou kiezen" zou ik ook beantwoorden met een tegenvraag. U moet voor mij kiezen wanneer u vind dat wat wij doen het beste aansluit bij uw verwachtingen en wensen. Wat zijn uw verwachtingen en wensen?"

 

Dan gaan we het gesprek weer in en merk je vanzelf of dat het geval is.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hm, vervelende vragen krijg je altijd. Dat is gewoon even wennen, lukt het je na een aantal gesprekken nog niet jouw produkt/dienst te verkopen dan had je beter geen ondernemer kunnen worden.

 

Succes! ;)

www.nva-online.nl

www.kidplanet.nl

Link naar reactie
  • 0

maar wanneer kan je jezelf of je onderneming nou professioneel noemen? Waarom vind jij dat je professioneel bent?

 

dit naar aanleiding van kl*te vragen die je kan verwachten tijdens een gesprek met een toekomstige klant.

 

"Professioneel" is niet zo zeer het antwoord weten op klote vragen van een toekomstige klant, het is het totaal, de optelsom van vele factoren.

 

- De omgeving waarin je een klant ontvangt.

- De manier waarop je een klant te woord staat.

- Je briefpapier en correspondentie.

- Je uiterlijke voorkomen. (Casual is niet altijd gewenst)

- etc. etc.

 

Al ben je de beste webdesigner, sommige klanten kun je niet op je zolderkamertje ontvangen. Het feit dat je je laptop en klant naar het eerste grand cafe meesleept getuigd dan nog steeds niet van professionaliteit. (see my point)

 

En op de vraag "waarom ze voor jou(w bedrijf) moeten kiezen" antwoord je niet eens want die vraag zal een "professional" niet stellen, die heeft immers jouw bedrijf al bekeken en doorgelicht. Waagt een "amateur" zich toch aan deze vraag beantwoord dan zijn vraag in je hoofd "Waarom zou ik U als klant willen hebben?" en met je mond natuurlijk "Omdat wij professionals zijn" ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.