• 0

Benzinebonnetjes - hoe boeken?

Als er via pinautomaat wordt betaald bij de tankstations, is het dan toegestaan om deze via bankboek als kosten te boeken zonder dat de benzinebonnetjes aanwezig zijn? Ik had vernomen van anderen dat alleen wanneer via kas wordt betaald de bonnetjes noodzakelijk waren volgens de belastingdienst. Iemand die weet hoe de belastingdienst er tegenaan kijkt?

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de BTW in aftrek wilt brengen dan zul je toch echt een bonnetje moeten hebben. Als het alleen om de kosten gaat zoals je schrijft dan zal een inspecteur niet heel erg moeilijk doen als er eens een bonnetje ontbreekt. Je schrijft echter 'bezinebonnetjes' (meervoud), over hoeveel missende bonnen praten we dan?

 

Het afrekenen van de volle tank per kas is sinds een aantal jaren niet meer toegestaan. Er moet gepind worden. Ik meen dat deze maatregel destijds geintroduceerd is vanwege de fraudegevoeligheid.

Link naar reactie
  • 0

Bewaar altijd je bonnetjes voor de belasting.

Stel je voor dat je bij een tankstation 20 flesjes frisdrank koopt, 20 zakjes chips, 10 stripbladen voor een kinderfeestje en betaalt met de pin, dat zou wat zijn.

 

Zelf heb ik wel eens geen bon gehad bij een self service station, dan maak ik een foto van hetgeen op het display staat, de BTW mis ik dan, maar ik maak wel aantoonbaar dat het gepinde bedrag overeenkomt met het getankte bedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik wel eens geen bon gehad bij een self service station, dan maak ik een foto van hetgeen op het display staat, de BTW mis ik dan, maar ik maak wel aantoonbaar dat het gepinde bedrag overeenkomt met het getankte bedrag.

Rick,

Ik denk als je het zo doet dat het wel degelijk als een aankoop inclusief 19% BTW verondersteld mag worden en de BTW (als je wilt) wel in aftrek mag nemen, ook zonder bonnetje.

Link naar reactie
  • 0

De inspecteur die ik toen des tijds had, zei dat ze het helemaal niet zo'n probleem vonden als er af en toe een kasbenzine bon inzit. Omdat zij prima begrijpen dat je je geen dure tankpas gaat aanschaffen als je 1 of 2 auto's hebt en een gelijk aantal chauffeurs. Het moest alleen wel eningsizns overeenkomen met je kilometer administratie. Bovendien moest het ook wel zo veel mogelijk binnen de perken blijven.

 

Het klinkt wat tegenstrijdig met het verhaal dat de BD zijn best doet om zoveel mogelijk geld/belasting binnen te krijgen, maar het schijnt er mee te maken te hebben dat een overheid geen onderscheid mag maken tussen de verschillende manier van betalen.

De bewijsplicht ligt dan wel weer bij jou, je moet immers wel kunnen aantonen dat jij getankt hebt, met eenhandgeschreven bon is dit zo opgelost. Alleen langs de snelweg en bij de onbemande benzinepomp wordt dat wat moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Veel tankstations bieden de mogelijkheid aan plaatselijke ondernemers om op rekening te tanken.

Ik krijg 1 keer per 2 weken een factuur, zonder extra kosten.

 

Wellicht een idee om te informeren bij het tankstation om de hoek?

 

Robin.

Meer kracht, maar milieuzacht! www.ROVEQ.nl

ongekend krachtig maar gegarandeerd milieuvriendelijk. www.superontvetter.nl

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik wel eens geen bon gehad bij een self service station, dan maak ik een foto van hetgeen op het display staat, de BTW mis ik dan, maar ik maak wel aantoonbaar dat het gepinde bedrag overeenkomt met het getankte bedrag.

Rick,

Ik denk als je het zo doet dat het wel degelijk als een aankoop inclusief 19% BTW verondersteld mag worden en de BTW (als je wilt) wel in aftrek mag nemen, ook zonder bonnetje.

 

 

Hmm, ik denk dat je er hier naast zit Brood. Voor het terugvorderen van BTW heb je een rekening nodig waar BTW op staat (een bewijs dat kwalificeert). Die heeft Rick in dit geval dus niet, dus is terugvorderen IMHO niet aan de orde. Je hebt namelijk geen bewijs dat de leverancier BTW gaat afdragen aan de Belastingdienst (al weet heel Nederland natuurlijk dat dit wel gebeurt).

Ik ben het met Rick eens dat hij de kosten dan inclusief BTW kan aftrekken als kosten. De afrekening komt immers gewoon terug op een afschrift.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De inspecteur die ik toen des tijds had, zei dat ze het helemaal niet zo'n probleem vonden als er af en toe een kasbenzine bon inzit. Omdat zij prima begrijpen dat je je geen dure tankpas gaat aanschaffen als je 1 of 2 auto's hebt en een gelijk aantal chauffeurs. Het moest alleen wel eningsizns overeenkomen met je kilometer administratie. Bovendien moest het ook wel zo veel mogelijk binnen de perken blijven.

 

Het klinkt wat tegenstrijdig met het verhaal dat de BD zijn best doet om zoveel mogelijk geld/belasting binnen te krijgen, maar het schijnt er mee te maken te hebben dat een overheid geen onderscheid mag maken tussen de verschillende manier van betalen.

De bewijsplicht ligt dan wel weer bij jou, je moet immers wel kunnen aantonen dat jij getankt hebt, met eenhandgeschreven bon is dit zo opgelost. Alleen langs de snelweg en bij de onbemande benzinepomp wordt dat wat moeilijk.

 

 

Jasper,

 

Waar jij op wijst is de standaard regel: je laat een factuur of bon op naam stellen en dan kwalificeert deze als factuur voor de BTW en mag je de BTW terugvorderen. Hoe de rekening dan betaalt is doet in het geheel niet ter zake. Ook is een aansluiting bij je kiliometeradministratie niet noodzakelijk, de belastingdienst gaat er immers niet over waar jij zakelijk gezien jouw geld aan uitgeeft., met de handgeschreven bon geef jij aan dat de kosten zakelijk zijn.

Voor benzinebonnen is de regel dat deze meegenomen kunnen worden als deze herleid kunnen worden (en volgens mij geldt dat eigenlijk wel voor alle bonnen, als deze gepind zijn zijn ze zakelijk). Bij niet pinnen en de bon staat niet op naam is er dus geen aftrek mogelijk. Als de bon op naam staat is er helemaal niets aan de hand.

 

Overigens ben ik het helemaal niet eens met de stelling dat de belastingdienst als taak heeft om zoveel als mogelijk belastinggelden binnen te halen. De Belastingidenst wil gewoon haar deel hebben, niet meer en niet monder dan dat. Alles waar jij recht op hebt of niet hoeft te betalen wil de Belastingdienst ook niet hebben.

Nederland heeft een zeer ingewikkeld belastingstelsel. Het doel is om zoveel geld uit het maatschappelijk verkeer te halen (Belasting te heffen) zodat de overheid haar taken kan uitvoeren. Maar er moet nier meer dan dat uit de economie onttrokken worden, omdat de economie dan ontwricht. Alles wat naar de overheid gaat kun jij niet meer uitgeven. En juist jouw uitgavenpatroon, als ondernemer en als privépersoon, laten de economie draaien.

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.