• 0

Nieuw simpel idee > wat nu?

Beste mensen,

 

Ik heb een idee en ben ervan overtuigd dat het en goed idee is. Het is een heel simpel concept waarin ik met een dienst kan voorzien in een behoefte bij een grote doelgroep. Het is geen nieuwe uitvinding maar door er wat "dingetjes" aan toe te voegen ontstaat er een dienst die er nog niet is. Maar door zijn eenvoud ben ik ook erg bang dat iemand anders er met mijn idee vandoor gaat. Is zoiets te beschermen?

 

Met vriendelijke groet,

 

MvdL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

I-depot is inderdaad een start. Van daaruit kan ik vast weer verder.

 

Ter aanvulling onderstaande quote uit een topic waar Ritske naar verwees

 

Je kunt aantonen dat je het op een bepaalde datum hebt beschreven. Volgens mij wanneer anderen het willen patenteren, kun je het preventief tegenwerken. Verder bestaat "registratie" op zich in verschillende vormen (belastingdienst, notaris), zal dus wel betekenis hebben. Ben hier niet juridisch genoeg geschoold in.

 

Het is een wijd verbreid misverstand dat registratie een soort van bescherming biedt op het moment dat andere mensen hetzelfde idee octrooieren. In ieder geval gaat dat voor de Europese wetgeving alvast niet op (first to file). In Amerika geldt het zogenaamde first to invent principe. Wie aan kan tonen dat hij er als eerste mee begonnen is kan dan mogelijk bezwaar maken als een ander in Amerika octrooi aanvraagt op iets waar hij al langer mee bezig is.

 

Omdat we hier in Europa wonen ga ik altijd uit van de Nederlandse/Europese situatie en dan biedt registratie via een i-depot, notaris, belastingdienst etc geen bescherming op het moment dat iemand anders er octrooi op aanvraagt.

Regsitratie kan van pas komen op het moment dat je in detail met mogelijke partners gaat praten over jouw idee.

Link naar reactie
  • 0

Een dienst is op zich niet te beschermen. Maar .....

 

Als je bedenkt dat je pizza wil laten bezorgen door topless dames is dat nieuw. Echter iedereen mag dat morgen ook gaan doen. Dus probeer de de concurrentie 2-3 stappen voor te zijn.

Zo begin je met een goede merknaam zeg " tWin Peak pizza". Een website maken met de juiste URL met leuke filmpjes en top content. Je gaat vast een franchise voorbereiden. En gaat dan de markt op. Beginnen op plaatsen waar veel (mannelijke) studenten zijn. Wedden dat je bij de Wereld Draait Door komt en in alle kranten.

 

Iedereen mag morgen ook een hamburger restaurant beginnen. Maar geen McDonalds. Zorg dus dat je de eerste én de beste bent.

 

PS: Vanwege ons klimaat is dit natuurlijk geen echt goed idee maar je kan ook meteen internationaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me helemaal aan bij Hans (heb wel zin in pizza ;)). De beste bescherming is het te gaan doen, snelheid te maken en een standaard neer te zetten. Innovatie moet voor voorsprong zorgen en die moet je behouden. Je zou partnerships kunnen sluiten met leveranciers van het bestaande zodat je vlot kunt opschalen.

 

De bescherming bij deze partnerships is een NDA waarin je expliciet naar het I-Depot verwijst. Zo kan de andere partij niet met dat betreffende idee aan de haal gaan (maar een derde wel). Dit moet je wel even handig aanpakken, want het kan nog lastig zijn de andere partij te laten tekenen. Misschien zijn ze wel met eenzelfde idee bezig...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.