• 0

Rechten domeinnaam

Beste HL-ers,

 

Ik wil een domein aanschaffen voor een project, nu is mijn vraag: kan iemand deze opeisen later als ik de naam NIET als merknaam registreer nu?

 

Dus als iemand over een half jaar dezelfde naam geregistreerd als merknaam, maar ik heb het domein nu, kunnen ze deze dan opeisen?

 

Groet Denniz. 8)

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je nu een domeinnaam registreert en iemand registreert later een merk- of handelsnaam, dan kan hij niet jouw domeinnaam opeisen. Jij had de domeinnaam namelijk al voordat diegene zijn merk- of handelsnaam vast legde.

 

Wat wel belangrijk is om te weten dat het niet verplicht is om een merk- of handelsnaam ergens te registreren om er toch recht op te hebben. Stel dat er nu een winkel is die Sinkel heet, maar Sinkel niet als merk- of handelsnaam heeft vastgelegd. Jij registreert Sinkel.nl en gaat hetzelfde doen als de winkel die al bestaat. Dan zal je hoogstwaarschijnlijk je domeinnaam moeten afstaan als je voor de rechter staat.

Link naar reactie
  • 0

Als je nu een domeinnaam registreert en iemand registreert later een merk- of handelsnaam, dan kan hij niet jouw domeinnaam opeisen.

 

Is dat zo? IANAL, maar op Ius Mentis lees ik:

Het merkrecht geeft de houder van een merk het recht om op te treden tegen gebruik van het merk in het economisch verkeer. Het verkopen van een Internet-domeinnaam waar het merk in zit, kun je zien als gebruik van het merk, en dat kan de merkhouder dus verbieden. Op die manier zijn al vele domeinnamen opgeëist door merkhouders.
Link naar reactie
  • 0
Het merkrecht geeft de houder van een merk het recht om op te treden tegen gebruik van het merk in het economisch verkeer. Het verkopen van een Internet-domeinnaam waar het merk in zit, kun je zien als gebruik van het merk, en dat kan de merkhouder dus verbieden. Op die manier zijn al vele domeinnamen opgeëist door merkhouders.

 

Zover ik begrepen heb is dit wat er staat, als je het domein te koop (de naam verhandeld) zet. Niet als je het gebruikt toch?

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als je de naam al gebruikt voordat het merk bekend werd e/o geregistreerd werd, zit je al een stuk beter.

Precies, het is eigenlijk niet mogelijk om met terugwerkende kracht een domeinnaam op te eisen als die domeinnaam eerder geregistreerd is dan het moment dat het merk gebruikt en/of bekend werd.

 

Dus als persoon A nu bedenkt om een site te plaatsen op xyzxyzxyz.nl en over een half jaar bedenkt persoon B de merknaam xyzxyzxyz, dan kan deze iemand anders niet de domeinnaam xyzxyzxyz.nl opeisen.

 

Alleen als jij de naam te koop zet zou het mogelijk kunnen zijn dat hij opgeeist wordt. Daarom moet je nooit openlijk op een domeinnaam zetten dat hij te koop staat.

 

Ik ben overigens ook geen advocaat, maar heb wel een paar keer met dit soort zaken te maken gehad. :)

Link naar reactie
  • 0

Wouter heeft gelijk.

 

Er was een casus met een fanclub website. Er werd geëist dat de naam werd overgeheveld naar de 'rechthebbende'. Maar de registrar had hem ter goede trouw geregistreerd en had geen commerciële bedoelingen, waardoor hij een stuk sterker stond. Exploiteerde hij de naam wel commercieel dan zou hij hem wel moeten afstaan.

 

Nu ik dit typ, zie ik dat er geen directe link is tot je vraag. Mijn excuus, maar algemene kennis +1 dan maar.

 

Je hoeft mijn inziens niet bang te zijn dat iemand achteraf het domeinnaam komt claimen. Er is niemand die hedendaags de naam gebruikt, dus je bent sowieso 'ter goede trouw' bezig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een merk registreren kost 240 Euro en kan je eenvoudig zelf doen. Tegenwoordig krijg je ook (eigen ervaring) advies rond de te registeren klassen en de te gebruiken omschrijving.

 

Als je de naam in het geheel niet gebruikt en niet kan aantonen een recht of legitiem belang te hebben kan een ander (die merken- of handelsnaamrechten heeft) de naam opeisen of daartoe een poging doen. Je kan ook met een website zitten die anderen niet kunnen opeisen maar waar jezelf ook niet veel meer aan hebt. Bovendien zijn er mensen die domeinnamen in de gaten houden en je zou zomaar mensen op een idee kunnen brengen .

 

Dus als je de domeinnaam registreert zonder merk dan zou ik een website maken met een aanzet voor het project. Kan heel kort. "Hier gaan we in de toekomst ......" Dan is het heel gemakkelijk bewijzen dat je een legitiem belang hebt én je bouwt meteen vrijwel gratis handelsnaamrechten op.

Link naar reactie
  • 0

Hallo beste medeforumleden,

 

momenteel doe ik een project voor een opdrachtgever, pizzeria x. Deze zaak heeft geen merknaamregistratie en wil graag een eigen website ivm. fee's over online bestellingen via eten bestelsites. Het probleem is dat er door bestelsite X een domeinnaam is vastgelegd, en er een mini-website is gemaakt met uiteraard de mogelijkheid om te bestellen. Deze bestellingen worden dan via dit bedrijf naar pizzeria X gestuurd.

 

Is de domeinnaam op te eisen, of moet er eerst een merknaam worden geregistreerd?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Is die domeinnaam vastgelegd met instemming van de bewuste pizzeria? Is er ooit een overeenkomst tot stand gekomen waar uit af te leiden was dat de besteldienst die domeinnaam zou registeren?

 

De pizzeria was al actief onder die handelsnaam en de besteldienst wist van het bestaan van die naam, daarom is ie immers vastgelegd. Zonder overeenkomst of instemming is zulks een registratie ter kwader trouw, en dan kan de pizzeria zijn domeinnaam opeisen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Tukker90,

 

Zoals je hier je verhaal vertelt komt het een beetje warrig over.

 

Voor zover ik weet kun je een domein alleen proberen op te eisen als duidelijk is dat iemand echt jouw bedrijfsnaam heeft geregistreerd. Als de eigenaar het domein al een tijd had voor het bedrijf geregistreerd werd / bestond dan is het een ander verhaal en kun je niet veel meer doen dan proberen een deal te sluiten.

 

Dat is natuurlijk wel logisch, als dat niet zo was kun je achteraf een bedrijf vestigen met de naam 'Pizza' en vervolgens pizza.nl opeisen (die al bijv. 10 jaar bestaat), en dat is niet eerlijk.

 

Groet,

Dirk

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties,

 

ik heb navraag gedaan of er toestemming is gegeven voor het gebruik van de bedrijfsnaam.

Dit is niet het geval dus hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik neem aan dat etenbestelsite X niet zomaar domeinnamen terug gaat geven.

Link naar reactie
  • 1

Gewoon een stevige brief sturen dat jullie waargenomen hebben dat bedrijf Y domeinnaam X op datum zusenzo geregistreerd heeft. Dat bedrijf Y bekend was met bedrijf X dat reeds sinds blabla onder die handelsnaam actief is, eventueel met verwijzing naar de bestelservice die Y voor X uitoefent. Dat zulks een inbreuk is op het handelsnaamrecht van X. En dat X derhalve overdracht van de domeinnaam verlangt voor datum zoenzus.

 

Of zoiets. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.