Veel ondernemers hebben last van wat we collectief als crisis hebben bestempeld. Omzetten lopen terug, marges staan onder druk, de betaalmoraal van klanten verslechtert en banken geven weinig gehoor aan de hulpkreten. Nu kan je daarover klagen en bij de pakken neer gaan zitten, maar beter is het de kansen die het biedt te benutten. Je moet alleen blijven nadenken en het lef hebben om weloverwogen soms radicaal andere stappen te zetten. De nieuwe realiteit vraagt vaak om een onorthodoxe aanpak. Slimme ondernemers weten dit en grijpen de kansen terwijl anderen doodstil blijven zitten tot de storm voorbij is en niet veranderen.
Drie tips om je voordeel mee te doen:
1. Sluit slimme partnerships
Het voordeel van collectieve ellende is dat iedereen openstaat voor een oplossing en niet meteen het onderste uit de kan wil hebben. Taboes worden doorbroken en de urgentie geeft creativiteit meer ruimte. ‘Kan niet’ is niet langer een optie, het moet! Dit biedt een perfecte basis voor slimme partnerships die tot superieure klantwaarde kan leiden en bange concurrentie het nakijken geeft.
2. Kijk goed naar je inkoop
Veel bedrijven kijken opeens naar de kosten en proberen met de teruglopende winstgevendheid als excuus leveranciers te dwingen lagere prijzen te hanteren. Ook worden betaalcondities eenzijdig opgerekt. Hoewel dat inderdaad financieel succes kan hebben, zou ik er toch mee oppassen. Met name voor leveranciers die kritiek zijn voor je eigen succes. De waarde van partnerships is immers belangrijk. Toch kan het ‘updaten’ van afspraken met leveranciers al snel 5% aan kostenbesparing opleveren. Maar dat is dan eerder de oogst van gebrekkig onderhoud uit het verleden.
3. Update je pricingstrategie
De impact van pricing wordt vaak zwaar onderschat. Internet maakt de markt meer transparant en daardoor denken veel ondernemers dat iedereen op prijs vergelijkt. Zeker in moeilijke tijden. De werkelijkheid ligt wat genuanceerder. Prijs wordt pas doorslaggevend bij gebrek aan echte selling points. Het ontbreekt veel bedrijven aan creativiteit en lef om onderscheidende kenmerken aan hun waardepropositie toe te voegen. Het gevolg is een grote ‘me-too kermis’ van eenheidsworst.
De clou zit er hier in dat je goed moet kijken naar de winstgevendheid per klant of product / dienst. Op sommige verdien je heel veel, op andere wat minder en op ongeveer 20% leidt je verlies (als je kosten juist toerekent). Dat verlies is behoorlijk. Professor Kaplan van Harvard heeft het over 125%. Nu komt dat cijfer mij niet meteen bekend voor, maar 30% verlies is echt geen uitzondering. Vaak wordt dit veroorzaakt door een enthousiast kortingsbeleid (bijv. omdat je ‘preferred supplier’ mag zijn), klanten die veel service vragen (en er niet voor betalen) en klachten. Probeer daarom ‘waarde elementen’ toe te voegen die onderscheidend zijn, weinig kosten en een hogere prijs rechtvaardigen.
In moeilijke tijden komt het echt aan op je ondernemerschap. Je business draait niet meer vanzelf, maar dat geldt ook voor je concurrenten, je leveranciers en je klanten!! De nieuwe realiteit biedt kansen en het loont echt de moeite om met de tips aan de slag te gaan. Neem hierbij de klantbehoefte als uitgangspunt en organiseer de rest via partnerships er omheen. Pas vervolgens je pricingstrategie er op aan en zorg dat je aan alle activiteiten geld verdient.
Warren Buffet zegt dat crisis rijk maakt. Logisch, het geld ligt namelijk op straat. Je moet alleen wel goed rondkijken om het te zien.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
StefanO
StefanO
Veel ondernemers hebben last van wat we collectief als crisis hebben bestempeld. Omzetten lopen terug, marges staan onder druk, de betaalmoraal van klanten verslechtert en banken geven weinig gehoor aan de hulpkreten. Nu kan je daarover klagen en bij de pakken neer gaan zitten, maar beter is het de kansen die het biedt te benutten. Je moet alleen blijven nadenken en het lef hebben om weloverwogen soms radicaal andere stappen te zetten. De nieuwe realiteit vraagt vaak om een onorthodoxe aanpak. Slimme ondernemers weten dit en grijpen de kansen terwijl anderen doodstil blijven zitten tot de storm voorbij is en niet veranderen.
Drie tips om je voordeel mee te doen:
1. Sluit slimme partnerships
Het voordeel van collectieve ellende is dat iedereen openstaat voor een oplossing en niet meteen het onderste uit de kan wil hebben. Taboes worden doorbroken en de urgentie geeft creativiteit meer ruimte. ‘Kan niet’ is niet langer een optie, het moet! Dit biedt een perfecte basis voor slimme partnerships die tot superieure klantwaarde kan leiden en bange concurrentie het nakijken geeft.
2. Kijk goed naar je inkoop
Veel bedrijven kijken opeens naar de kosten en proberen met de teruglopende winstgevendheid als excuus leveranciers te dwingen lagere prijzen te hanteren. Ook worden betaalcondities eenzijdig opgerekt. Hoewel dat inderdaad financieel succes kan hebben, zou ik er toch mee oppassen. Met name voor leveranciers die kritiek zijn voor je eigen succes. De waarde van partnerships is immers belangrijk. Toch kan het ‘updaten’ van afspraken met leveranciers al snel 5% aan kostenbesparing opleveren. Maar dat is dan eerder de oogst van gebrekkig onderhoud uit het verleden.
3. Update je pricingstrategie
De impact van pricing wordt vaak zwaar onderschat. Internet maakt de markt meer transparant en daardoor denken veel ondernemers dat iedereen op prijs vergelijkt. Zeker in moeilijke tijden. De werkelijkheid ligt wat genuanceerder. Prijs wordt pas doorslaggevend bij gebrek aan echte selling points. Het ontbreekt veel bedrijven aan creativiteit en lef om onderscheidende kenmerken aan hun waardepropositie toe te voegen. Het gevolg is een grote ‘me-too kermis’ van eenheidsworst.
De clou zit er hier in dat je goed moet kijken naar de winstgevendheid per klant of product / dienst. Op sommige verdien je heel veel, op andere wat minder en op ongeveer 20% leidt je verlies (als je kosten juist toerekent). Dat verlies is behoorlijk. Professor Kaplan van Harvard heeft het over 125%. Nu komt dat cijfer mij niet meteen bekend voor, maar 30% verlies is echt geen uitzondering. Vaak wordt dit veroorzaakt door een enthousiast kortingsbeleid (bijv. omdat je ‘preferred supplier’ mag zijn), klanten die veel service vragen (en er niet voor betalen) en klachten. Probeer daarom ‘waarde elementen’ toe te voegen die onderscheidend zijn, weinig kosten en een hogere prijs rechtvaardigen.
In moeilijke tijden komt het echt aan op je ondernemerschap. Je business draait niet meer vanzelf, maar dat geldt ook voor je concurrenten, je leveranciers en je klanten!! De nieuwe realiteit biedt kansen en het loont echt de moeite om met de tips aan de slag te gaan. Neem hierbij de klantbehoefte als uitgangspunt en organiseer de rest via partnerships er omheen. Pas vervolgens je pricingstrategie er op aan en zorg dat je aan alle activiteiten geld verdient.
Warren Buffet zegt dat crisis rijk maakt. Logisch, het geld ligt namelijk op straat. Je moet alleen wel goed rondkijken om het te zien.
Waardemakers, specialist in bedrijfsovername - Op zoek naar een investeerder? Check InvesteerdersNetwerk.nl! - bedrijf verkopen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35736-het-geld-ligt-op-straat%E2%80%A6/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag