Beste mensen,

Over een week stop ik als werknemer en begin ik aan het avontuur van DGA.

Ik heb nu een eigen Holding die weer voor 33% (30.000 inleg privé (geleend)) eigenaar is van een werk BV

Het komende jaar zal ik 30.000 aan inkomsten ontvangen voor mijn arbeid voor de werk BV.

Het jaar er op 50.000 (indien financieel mogelijk)

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever een bruto bonus opgebouwd van 30.000 Euro.

Deze wil ik zo voordelig mogelijk innen en op een legale manier.

Dit zijn volgens mij de opties: (maar ik hoor het graag als ik iets over het hoofd zie)

- Uit laten betalen als bonus en dan hou ik +/- 21.000 over

- Na mijn ontslag een factuur sturen namens Holding en deze uitkeren als dividend (25% belasting) maar ik verdien "maar" 30.000 en moet volgens de fiscus minimaal 41.000 verdienen dus betaal ik dan over de 11.000 inkomsten belasting en de rest als dividend

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om de 30.000 bonus van mijn werkgever te gebruiken om via mijn holding die in de werk BV te stoppen en dan de 30.000 die ik privé in de werk BV heb gestopt via de holding er dan belastingvrij er uit kan krijgen? Is dit mogelijk en zal de belastingdienst dit accepteren?

Ik hoop dat iemand mij iets meer duidelijkheid kan geven in mijn nieuwe wereld

Dwalevis

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35855-bonus-meenemen-naar-holding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Als het echt een al opgebouwde bonus is heb je maar 1 optie: deze uit laten keren en er direct IB over betalen. Ik weet niet hoe je dan tot een netto bedrag van 21.000 komt maar als dit enkel de bonus betreft zal het overige inkomen ook wel redelijk zijn. dan heb je het al snel over een heffing van 52%. Ook wanneer je inkomen lager wordt dit jaar zul je wel recht hebben op een uitkering of inkomen vanuit één van de BV"s dus de bonus wordt er gewoon naast belast, dus 42% of (gedeeltelijk) 52% zal wel de heffing blijven.

Een factuur sturen uit de BV is niet toegestaan omdat er geen werkzaamheden tegenover staan en je dit geld gewoon al hebt vediend als werknemer bij de vorige werkgever. Daarnaast, mocht je het wel zo doen dan ga je voorbij aan het feit dat dit inkomsten zijn voor de BV en er dus eerst nog vennootschapsbelasting over geheven wordt, daarna pas de dividendbelasting of aanmerkelijk belang.

Een stamrecht gaat ook niet aangezien het hier reeds verdiend geld betreft dat simpelweg nog niet is uitbetaald. Stamrechten kunnen alleen bedongen worden over te derven inkomsten.

• 0

Mijn loon was 1900 netto per maand dus dat is prima maar niet geweldig. Mijn bonus is een mondelinge overeenkomst van 10.000 per jaar en er staan nog drie jaar open. (in overeenstemming met elkaar) en staat niet op papier. Mijn relatie met mijn baas is dusdanig goed dat ik mij daar geen zorgen over maak.

Ik heb stamrecht bekeken maar daar is mijn bonus eigenlijk te laag voor. Het was verstandiger geweest om mijn bonussen gewoon te incasseren want dan had ik niet zo veel in de 52% schaal gezeten.

Is het misschien ook een mogelijkheid om (als ik hem laat uitkeren via mijn holding) er een bedrijfsauto en een computer voor te kopen? Zou dit schelen in belastingafdracht?

MVG, Ewoud

• 0
Is het misschien ook een mogelijkheid om (als ik hem laat uitkeren via mijn holding) er een bedrijfsauto en een computer voor te kopen? Zou dit schelen in belastingafdracht?

Ewoud, heb je gelezen wat Marnix eerder geantwoord heeft?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Jawel, maar het dringt nog niet tot me door... ;)

Nu wel. Ik had gehoopt op een andere creatieve oplossing maar dat is helaas niet zo.

Dank jullie voor het mee denken en vast tot snel ergens anders op dit forum want ik kan hier nog veel leren.

fijne avond en een groet

Ewoud

• 0

Het blijft me bezig houden...

Dit jaar ontvang ik drie maanden loonvan mijn werkgever daar bovenop ontvang ik dan mijn bonus van 30.000 bruto.

Dit geld geef ik aan als inkomen voor de belastingdienst en betaal daar mijn belasting over.

Prive heb ik via mijn Holding 30.000 euro geïnvesteerd in de werk BV.

Mijn Holding krijg ook 30.000 euro vergoeding voor diensten die ik lever aan de werk BV.

Is het mogelijk dat ik die 30.000 die mijn Holding krijgt, naar de werk BV stort en dat ik dan de 30.000 euro die ik privé heb geïnvesteerd en waar al belasting over is betaald dan via mijn Holding weer privé terug krijg? Want volgens mij mag ik inkomsten in mijn Holding gelijk weer investeren in een andere BV zonder dat ik daar inkomsten belasting over hoef te betalen want dat geld komt er vroeg of laat weer uit en belaadt ik alsnog de nodige belasting er over.

MVG,

Ewoud

• 0

Dag Joost,

Dus dat kan pas als ik boven de 41.000 verdien als DGA.

Inderdaad helaas.

Dan gewoon er maar voor zorgen dat mijn toko goed gaat draaien

Nu stop ik voor vandaag met denken want het was een lange dag en ik wil straks wel goed slapen ;)

Dank,

Ewoud

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar