• 0

Hallo,

Ik zit met de volgende situatie.

Wegens het sluiten/overdragen van een oude eenmanszaak maakt de belastingdienst "aanslag geluiden" . Deze zoude zo hoog kunnen zijn dat ik er privé aan failliet kan gaan.

Nu ben ik bezig om een goedlopende BV op te bouwen.

Vraag: loopt deze gevaar door een dreigend privé faillissement?

Zo ja, Kan ik iets doen om dit goed lopende bedrijf te beschermen?

Dank voor het meedenken!

Robbie

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35962-oud-belastingzeer-bedreiging-nieuwe-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Dit is wel erg weinig info, maar om een kort antwoord te geven:

als je privé failliet gaat, dan vallen aandelen in een BV ook in de boedel en zal de curator dus (wellicht) op zoek gaan naar een koper voor die aandelen, als hij/zij denkt dat het geld oplevert.

Maareh: hoezo 'aanslag geluiden' wegens verkoop van een eenmanszaak?

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hi Joost.

dank voor je reactie.

ik heb in het verleden verschillende bedrijfsconcepten verkocht onder art. 35 dacht ik. Dus zonder BTW.

Daar is nu onenigheid over.

Kan ik de Bv niet onder een trust oid plaatsen om buiten eventuele mailaise te houden? (of op mijn bejaarde moeders naam zetten?, die heeft altijd al willen ondernemen:)

Mvg

Robbie

• 0

Niet afgedragen BTW in een eenmanszaak? Om hoeveel euro's hebben we het dan? Toch hooguit enkele tienduizenden zou ik zeggen.

Als je BV zo lekker loopt, sluit dan een lening af, gebruik die om je belastingschuld af te lossen en ga daarna lekker verder met ondernemen.

Dat lijkt me een stuk risicolozer, eerlijker en positiever dan onderstaande ongein.

Kan ik de Bv niet onder een trust oid plaatsen om buiten eventuele mailaise te houden? (of op mijn bejaarde moeders naam zetten?, die heeft altijd al willen ondernemen:)

• 0

Hi,

Het dispuut gaat om ca. 62,000 euro. een lening in deze dagen op een nieuwe Bv lijkt my een `No can Do`.

Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Het gaat hoe ik lopende zaken hiervoor af kan schermen. Een firewall dus.

Onzin om alles wat je doet te laten bedreigen door een interpretatie van een inspecteur. Recht voorruit is niet altijd beter of handiger. ik wil niets sjoemelen maar alleen van mogelijkheden gebruik maken.

Lijkt mij niets mis mee als het maar legaal blijft.

Dus mijn vraag blijf overeind, hoe kan ik voorkomen dat lopende zaken worden bedreigd door oud zeer.

Dus hoe scherm ik mijn BV af voor (eventuele) claims in de toekomst?

Dank voor reacties.

Groeten

• 0
Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Het gaat hoe ik lopende zaken hiervoor af kan schermen. Een firewall dus.

Dat kan (op legale wijze) eenvoudigweg niet: ik zou - zodra de claim onherroepelijk is geworden - toch overwegen om open kaart te spelen en een afbetalingsregeling te treffen. € 62.000,- is een hoop geld, maar met een goedlopende BV moeten rentelasten en aflossing toch draaglijk zijn. Misschien dat een belastingadviseur of fiscalist je kan helpen met het polsen van de fiscus (wellicht in eerste instantie zelfs anoniem?) hoe zij er tegen aankijken. De fiscus is niet alleen maar boeman, er vallen goede afspraken mee te maken.

De door jou genoemde opties van een trust of op naam zetten van je bejaarde moeder zijn paulianeus (fauillissementsfraude). Ik zou daar heel erg voor uitkijken: voor je het weet ben je verder van huis met niet alleen een schuld, maar ook een strafrechtelijke veroordeling.

Los daarvan: je stelt dat de claim helemaal nog niet zeker is. Tegen de interpretatie kun je toch nog in beroep gaan? Ook hier lijkt deskundig advies van een fiscalist of BTW specialst mij geen overbodige luxe!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Hi,

dank voor jullie reacties.

Misschien paniekeer ik te vroeg. Echter verzet ik nu bergen werk en hoop je dat dit niet voor niets is.

Ik wacht wel even af. Kijken of dan alles in redelijkheid te regelen is....

Anders horen jullie mij wel weer!

Groeten en dank

• 0

Waarom zou het voor niets zijn? Als er werkelijk een belastingclaim ligt dan moet die betaald worden, BV of niet. Wellicht zou je zelfs makkelijker een betalingsregeling met de fiscus kunnen treffen als je met je BV een mooi inkomen genereert.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar