• 0

Teruggave omzet belasting op verkeerde rekening

Goedemorgen/middag!

 

Ik kom hier voor advies, aangezien ik met een klein/groot probleem zit.

 

Voor de belasting teruggave van de omzet belasting van kwartaal 4 van 2011 moest ik een rekeningnummer opgeven omdat deze gewijzigd was. Dit keurig gedaan en na enkele weken bevestiging van de belasting dienst ontvangen.

 

Echter stond er op deze bevestiging een verkeerd rekeningnummer, ik natuurlijk gebeld en het verhaal uitgelegd toen heeft deze medewerker mij verteld dat het op de brief verkeerd stond en het geen wat ik opnoemde juist was.

 

Ongeveer een week later nog steeds geen betaling ontvangen dus ik weer enige tijd in de telefonische wachtrij gestaan om 'vriendelijk' geholpen te worden, mevrouw wist mij toen te vertellen dat het naar een verkeerd rekeningnummer was overgemaakt en dus nu iemand anders gelukkig is aangezien deze een leuke vakantie toeslag op zijn rekening heeft staan.

 

Nu is mijn vraag erg simpel. Kan ik een civiele procedure starten tegen de belasting dienst of moet ik inderdaad afwachten tot hun contact hebben opgenomen met de gelukkige eigenaar van mijn gelden, en bij geen reactie een civiele procedure tegen de onrechtmatige eigenaar van mijn gelden starten?

 

Wel jammer aan Nederland is als ik te laat betaal ik een boete moet betalen maar dat ze bij de belastingdienst maanden de tijd krijgen om iets uit te zoeken en uit te betalen.

 

* Ik ben niet nieuw hier, maar het email adres van mijn oude gebruikersnaam bestaat niet meer en ik daar mijn wachtwoord van kwijt ben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tussen een telefoontje een civiele procedure zitten nog wel wat tussenstappen. Ik zou beginnen met een gewone zakelijke brief, waarin je het telefonisch besprokene bevestigt en verzoekt de teruggaaf bijvoorbeeld binnen 2 weken alsnog op de juiste rekening te storten.

 

Ik zou me niet bezighouden met de storting naar een verkeerde rekening. Het is aan de Belastingdienst om die onverschuldigde betaling terug te vorderen. Voor jou is alleen relevant dat de belastingdienst de teruggaaf nog niet naar jouw rekening heeft overgemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me niet bezighouden met de storting naar een verkeerde rekening. Het is aan de Belastingdienst om die onverschuldigde betaling terug te vorderen. Voor jou is alleen relevant dat de belastingdienst de teruggaaf nog niet naar jouw rekening heeft overgemaakt.

Nu heb ik dit niet eerder aan de hand gehad, maar vanuit de Belastingdienst geredeneerd: Zij hebben keurig een brief gestuurd met "dit is uw nieuwe rekeningnummer, klopt dit?" TS heeft vervolgens gebeld met een callcenter en kreeg daar - zo bleek enkele weken later - onjuiste informatie, maar dit gesprek is waarschijnlijk nergens geregistreerd. In de archieven van de Belastingdienst staat dus alleen dat er een brief gestuurd is en dat daar niet op gereageerd is. Zij mochten er dus vanuitgaan dat het rekeningnummer klopte, en hebben te goeder trouw geld overgemaakt.

 

Ik zou vast contact opnemen met de bank, zij kunnen de gelukkige ontvanger het vriendelijke verzoek doen om het geld alsnog naar jou over te maken, als daar geen reactie op komt staat daar ook een civiele weg open.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

In de archieven van de Belastingdienst staat dus alleen dat er een brief gestuurd is en dat daar niet op gereageerd is.

 

Precies, daarom adviseer ik ook nu alsnog een brief te sturen. Het is laat, maar beter laat dan nooit.

 

Zij mochten er dus van uitgaan dat het rekeningnummer klopte, en hebben te goeder trouw geld overgemaakt.

 

Dat neemt niet weg dat de belastingdienst een fout gemaakt heeft, een onverschuldigde betaling heeft gedaan, die kan terugvorderen en ondertussen de fout herstellen en alsnog naar de juiste rekening overmaken. Dat mag je in redelijkheid van de belastingdienst vragen, lijkt me. Te beginnen met een gewone zakelijke brief, dan zonodig een formele sommatie en pas daarna een civiele procedure.

 

Ik zou vast contact opnemen met de bank, zij kunnen de gelukkige ontvanger het vriendelijke verzoek doen om het geld alsnog naar jou over te maken

 

Ik geef hem langs die weg geen schijn van kans. Aron's bedrijf is voor de bank (welke?) en ontvanger geen partij in deze transactie, en ze zouden wel gek zijn om het geld over te maken naar een andere bankrekening dan die van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

In de archieven van de Belastingdienst staat dus alleen dat er een brief gestuurd is en dat daar niet op gereageerd is.

 

Precies, daarom adviseer ik ook nu alsnog een brief te sturen. Het is laat, maar beter laat dan nooit.

 

Zij mochten er dus van uitgaan dat het rekeningnummer klopte, en hebben te goeder trouw geld overgemaakt.

 

Dat neemt niet weg dat de belastingdienst een fout gemaakt heeft, een onverschuldigde betaling heeft gedaan, die kan terugvorderen en ondertussen de fout herstellen en alsnog naar de juiste rekening overmaken. Dat mag je in redelijkheid van de belastingdienst vragen, lijkt me. Te beginnen met een gewone zakelijke brief, dan zonodig een formele sommatie en pas daarna een civiele procedure.

 

Ik zou vast contact opnemen met de bank, zij kunnen de gelukkige ontvanger het vriendelijke verzoek doen om het geld alsnog naar jou over te maken

 

Ik geef hem langs die weg geen schijn van kans. Aron's bedrijf is voor de bank (welke?) en ontvanger geen partij in deze transactie, en ze zouden wel gek zijn om het geld over te maken naar een andere bankrekening dan die van de belastingdienst.

 

wellicht is een tussenkomst van een fiscaal adviseur een oplossing, waar je recht op hebt, dient de belasting gewoon te betalen hoor.

Link naar reactie
  • 0

Soort gelijk aan de hand gehad.... Apeldoorn die de betaling doen zijn niet zo makkelijk bereikbaar.....Maar, ga ff langs je belastingkantoor en die kunnen een notitie doorsturen. Stel een klein documentje met eea op en vraag of je kantoor dit wil tekenenen voor ontvangst.

 

Gewoon simpel 'to the point' houden want die medewerker aan het loket kan er niets aan doen. Mij heeft het geholpen.

 

Groet en suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

precies Iwan, de weg van de minste weerstand..

 

dit soort dingen gaan helaas wel eens fout. Het is heel erg vervelend als jij degene bent die het overkomt maar in eerste instantie geen enkele noodzaak om in welke juridische of fiscale boom dan ook te klimmen gewoon regelen met het belastingkantoor of de belastingtelefoon, de procedures om dit op te lossen zijn prima en ja er kan best wat tijd over heen gaan, dat is vervelend, maar als de zaken duidelijk liggen zal het gewoon hersteld worden, de belastingdienst is wat dat betreft een betrouwbare organisatie..

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle positieve feedbacks. Ik ga beginnen met het versturen van een aangetekende brief met daarin een korte uitleg van de situatie en het verzoek om het bedrag binnen een termijn over te maken op het correcte rekeningnummer.

 

Mocht ik binnen 14 dagen geen reactie hebben gehad ga ik toch zeker langs het belasting kantoor, is niet in de buurt maar kijken of ik daar wat kan bereiken. Ik houdt jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle positieve feedbacks. Ik ga beginnen met het versturen van een aangetekende brief met daarin een korte uitleg van de situatie en het verzoek om het bedrag binnen een termijn over te maken op het correcte rekeningnummer.

 

Mocht ik binnen 14 dagen geen reactie hebben gehad ga ik toch zeker langs het belasting kantoor, is niet in de buurt maar kijken of ik daar wat kan bereiken. Ik houdt jullie op de hoogte.

 

Ga gewoon ff langs het belastingkantoor.... voordat een aangetekend stuk op de juiste plek is ben je al weer een paar dagen verder en de sfeer is bepaald. Ga met je grootste glimlach en je uitleg van je financiële positie naar het het BD...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle positieve feedbacks. Ik ga beginnen met het versturen van een aangetekende brief met daarin een korte uitleg van de situatie en het verzoek om het bedrag binnen een termijn over te maken op het correcte rekeningnummer.

 

Mocht ik binnen 14 dagen geen reactie hebben gehad ga ik toch zeker langs het belasting kantoor, is niet in de buurt maar kijken of ik daar wat kan bereiken. Ik houdt jullie op de hoogte.

 

Ga gewoon ff langs het belastingkantoor.... voordat een aangetekend stuk op de juiste plek is ben je al weer een paar dagen verder en de sfeer is bepaald. Ga met je grootste glimlach en je uitleg van je financiële positie naar het het BD...

 

Dat is natuurlijk ook een optie! Dat gaat even wat sneller, en die glimlach wordt ondanks al het gedoe geen enkel probleem!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle positieve feedbacks. Ik ga beginnen met het versturen van een aangetekende brief met daarin een korte uitleg van de situatie en het verzoek om het bedrag binnen een termijn over te maken op het correcte rekeningnummer.

 

Mocht ik binnen 14 dagen geen reactie hebben gehad ga ik toch zeker langs het belasting kantoor, is niet in de buurt maar kijken of ik daar wat kan bereiken. Ik houdt jullie op de hoogte.

 

Ga gewoon ff langs het belastingkantoor.... voordat een aangetekend stuk op de juiste plek is ben je al weer een paar dagen verder en de sfeer is bepaald. Ga met je grootste glimlach en je uitleg van je financiële positie naar het het BD...

 

Dat is natuurlijk ook een optie! Dat gaat even wat sneller, en die glimlach wordt ondanks al het gedoe geen enkel probleem!

ik vind dit zeker geen goed idee, dan zou ik voorstellen zowel langsgaan een aangetekend versturen, dan heb je direct bewijs inhanden voor het geval je toch via gerechtelijke /fiscaal juridische weg dient te gaan innen.

op de manier zoals nu voorgesteld heb je geen enkel bewijs.

als het je veel te ver weg is, m.a.w. je bent er teveel tijd aankwijt, kun je ook een gemachtigde sturen, bijvoorbeeld een belasting adviseur, hierdoor hou je wel meer tijd over voor je bedrijfs voering, en dat kan je weer geld opleveren

Link naar reactie
  • 1

anoniempje2012 , waarom ben je nou zo aan het drammen dat dit met een gemachtigde belastingadviseur moet? je kunt het ook overdrijven.. dit soort dingen kun je prima zelf regelen als ondernemer en al eerder in de discussie was aangegeven door Iwan dat je bij dat bezoekje natuurlijk een documentje meeneemt met de strekking van je verzoek en of ze dat even tekenen voor ontvangst.

 

Gewoon simpel houden als het kan.. misschien moet je af en toe je juridische bril even af zetten want je lijkt nu wel enig last van beroepsdeformatie te hebben.. er is een simpele vergissing gemaakt door de belastingdienst dit gebeurd honderden keren per jaar en word even zo vaak weer netjes gecorrigeerd, de kans op een juridische procedure naar aanleiding hiervan is ongeveer 0,00001%. De belastingdienst is zo ongeveer de meest betrouwbare partij die je kunt treffen en net zo goed als dat je soms zaken niet moet onderschatten of laten lopen moet je ook niet gelijk in het juridisch defensief schieten bij het oplossen van een simpele fout.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

anoniempje2012 , waarom ben je nou zo aan het drammen dat dit met een gemachtigde belastingadviseur moet? je kunt het ook overdrijven.. dit soort dingen kun je prima zelf regelen als ondernemer en al eerder in de discussie was aangegeven door Iwan dat je bij dat bezoekje natuurlijk een documentje meeneemt met de strekking van je verzoek en of ze dat even tekenen voor ontvangst.

 

Gewoon simpel houden als het kan.. misschien moet je af en toe je juridische bril even af zetten want je lijkt nu wel enig last van beroepsdeformatie te hebben.. er is een simpele vergissing gemaakt door de belastingdienst dit gebeurd honderden keren per jaar en word even zo vaak weer netjes gecorrigeerd, de kans op een juridische procedure naar aanleiding hiervan is ongeveer 0,00001%. De belastingdienst is zo ongeveer de meest betrouwbare partij die je kunt treffen en net zo goed als dat je soms zaken niet moet onderschatten of laten lopen moet je ook niet gelijk in het juridisch defensief schieten bij het oplossen van een simpele fout.

 

 

 

Ik vind het verveld dat je vind dat ik dram, ik probeer gewoon integer advies te geven.

het moge duidelijk zijn dat ik het met je opvatting hierover dus niet eens ben

Link naar reactie
  • 1

Gelukkig (heb niet gereageerd, discussie wel gevolgd). Was dit trouwens naar aanleiding een actie van jou of was dit hun eigen initiatief?

 

Heb wel diverse telefoontjes gepleegd voordat ik dit topic heb gestart. Dus niet compleet eigen initatief maar wel voordat ik actie had ondernomen (brief gestuurd). Valt me alles mee.

 

Ps : Bedankt voor alle reacties! Wordt je blij van zon higherlevel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.