Ga naar inhoud

Auto op naam Stichting, Vrijstelling btw plicht , bijtelling?

Geplaatst:

Forumnaam1

Hoi,

Heb al wat lopen zoeken op Internet, echter ik kom er niet wijs uit.

Wij zijn een stichting gestart met vrijstelling van de btw plicht. ( sociaal culturele instelling ). Nu moeten wij voor die stichting

veel bij mensen langs. Nu vragen wij ons af wat de meest gunstige regeling is mbt de reiskosten. Kunnen wij een (goedkope tweedehandse ) auto aanschaffen met het kapitaal welke zich in de stichting bevindt? Welke regels voor bijtelling gelden er dan? En via welke belasting moeten deze eventuele heffingen dan worden afgedragen?

Of moeten wij met een kilometervergoeding werken? Ik heb echter begrepen dat als men vrijgesteld is van de btw plicht , dit 2 kanten op werk, men mag namelijk ook geen btw aftrekken. Klopt dit?

Als de auto prive gebruikt wordt, hoe wordt dit dan belast, en ook weer via welke belastingsoort?

Veel vragen, hoop dat iemand ons een beetje op weg kan helpen!

Featured Replies

Geplaatst:

John Kode

Als de stichting is vrijgesteld van BTW heb je idd geen recht op aftrek van de voorbelasting (de BTW die je betaalt op kosten/inkopen). Daartegenover staat dat je ook geen bijtelling hebt voor de BTW. Ten eerste doe je geen aangifte voor de BTW en de bijtelling voor het privé gebruik is en correctie op de afgetrokken voorbelasting en die heb je niet.

Voor de overige belastingen moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar er is vast wel iemand hier die je dat haarfijn kan uitleggen.

groet,

John

Geplaatst:

anoniempje2012

Als de stichting is vrijgesteld van BTW heb je idd geen recht op aftrek van de voorbelasting (de BTW die je betaalt op kosten/inkopen). Daartegenover staat dat je ook geen bijtelling hebt voor de BTW. Ten eerste doe je geen aangifte voor de BTW en de bijtelling voor het privé gebruik is en correctie op de afgetrokken voorbelasting en die heb je niet.

Voor de overige belastingen moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar er is vast wel iemand hier die je dat haarfijn kan uitleggen.

groet,

John

het eerste wat van belang is om te weten is of je stichting door de belasting wordt aangemerkt als onderneming.

hoewel een stichting een onderneming is, wordt dit door de belasting niet altijd zo gezien.

Geplaatst:

fvddungen

het eerste wat van belang is om te weten is of je stichting door de belasting wordt aangemerkt als onderneming.

hoewel een stichting een onderneming is, wordt dit door de belasting niet altijd zo gezien.

En door Higherlevel helaas ook niet, dus dit topic zal vroeg of laat wel een slotje krijgen.

Zelfstandige loonslaaf

Geplaatst:

StevenK

groet,

John

Waarom is dat van belang? Het uitgangspunt dat er fiscale bijtelling plaatsvindt bij privégebruik is niet afhankelijk van de vraag of de stichting belastingplichtig is voor de vpb.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Hans v N

anoniempje2012 reageert volgens mij op de vraag die John stelt: "welke overige belastingen gelden?" Dan is het wel van belang of de stichting als "onderneming" wordt gezien.

HIER 2 tools die je helpen met de belastingvragen.

Voor de fiscale bijtelling heeft John de vraag al beantwoord. Je krijgt te maken met bijtelling zonder de BTW correctie. Hoe die privé moet worden opgegeven weet ik niet. Wellicht bij overige inkomsten?? Of je koopt de auto privé en geeft een km vergoeding.

Geplaatst:

Forumnaam1

• Auteur

Bedankt voor de reacties voorzover!

@Hans van Nijnatten:

Heb even dat tooltje gebruikt, die geeft aan dat ik niet plichtig ben voor de vennootschapsbelasting. Dit had ik ook al een keer besproken me de belastingdienst, tooltje geeft dus goed advies.

Helaas ingewikkelde materie, aan de reacties te merken hier.. De planning is een auto voor 1997 te kopen. Men moet dan 35% van de waarde in het economisch verkeer bijtellen. ( 15 jr en ouder ). Vraag is alleen waar die waarde opgeteld moet worden?

Geplaatst:

Forumnaam1

• Auteur

Waarom is dat van belang? Het uitgangspunt dat er fiscale bijtelling plaatsvindt bij privégebruik is niet afhankelijk van de vraag of de stichting belastingplichtig is voor de vpb.

Dat was mij bekend, dat er zowieso fiscale bijtelling plaats gaat vinden. Wat ik niet weet hoe en door welke soort belasting dit belast wordt? De auto gaat een oude auto worden > 15 jaar.

Geplaatst:

StevenK

Helaas ingewikkelde materie, aan de reacties te merken hier.. De planning is een auto voor 1997 te kopen. Men moet dan 35% van de waarde in het economisch verkeer bijtellen. ( 15 jr en ouder ). Vraag is alleen waar die waarde opgeteld moet worden?

Bij het inkomen van degene die er privé in rijdt.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Forumnaam1

• Auteur

Bij het inkomen van degene die er privé in rijdt.

Ok.. helder.. er wordt dus een bijtelling gedaan van 35% van de economische (dag)waarde indien een auto van 15 jaar of ouder ten laste van diegene die hem ook prive gaat rijden.

Welke kosten kunnen er dan voor last van de Stichting komen? Onderhoud? Brandstof? en worden deze kosten nog ergens belast?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Topic gaat op slot. HL is bedoeld voor ondernemers en niet voor stichtingen, zie de huisregels.

Succes

Joost

HL admin

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.