Ga naar inhoud
Geplaatst:

Alexmanders

Hallo allemaal,

 

Ik ben enorm te twijfelen over de toepassing van aftrekbaarheid van festiviteiten.

 

In mijn situatie:

Jubileumfeest met zakelijk en privé karakter (verdeling gemakshalve 50-50)

 

In mijn ogen dus voor 50% zakelijk aftrekbaar. De intentie van het feest op het zakelijk deel is om de huidige relatie te verbeteren.

 

Hoe kan ik de kosten van de festiviteiten splitsen?

 

50% zakelijk ex btw en 75% van de btw op het zakelijk deel in aftrek brengen?

 

Alvast dank voor jullie reactie en excuus als ik iets vergeten ben te noemen.

 

Alex Manders

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

 

Wat jubileert? Ik ben op legio bedrijfsjubilea geweest waar familie en vrienden aanwezig waren, die allemaal het zakelijk succes meevierden. Was volgens mij 100% als kosten op te voeren. Maar er zijn zat experts hier.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

4711

Dit is representatie. Dus voor 73.5% aftrekbaar voor de IB (en de VPB).

Voor de BTW zijn er geen (speciale) aftrekbeperkingen voor representatie.

 

Geplaatst:

Alexmanders

  • Auteur

Het jubileum is 30 jaar zakenpartners, 40 jaar huwelijk en 120 jaar oud samen.

 

Hoef ik zelfs geen onderscheid te maken tussen de kosten? Als het allemaal representatiekosten zijn is dat natuurlijk geweldig, maar daar twijfel ik dus enorm over.

 

Ik ben tot 3 verschillende kosten gekomen:

De aankleding: Huur tent/verlichting/stoelen/bar en tap

 

Het eten en drinken

 

Het entertainment

 

Als al deze kosten onder het normal forfait vallen met aftrek van btw (want zover ik weet vallen eten en drinken normaliter onder de geen aftrek btw regel).

 

Mijn voornaamste twijfel ontstond doordat ik las dat zulke feesten onder de werkkostenregeling onder de vrije ruimte vallen??

Natuurlijk heel vervelend als je de oplossing maar half begrijpt.

 

Alvast bedankt dat jullie met mij mee willen denken heren

Geplaatst:

4711

Als het zo'n gecombineerde bedoening is, dan moet je de kosten natuurlijk allereerst splitsen in een zakelijk en een privé-gedeelte.

Geplaatst:

P.J.

Dat zou ik ook doen. De tent, de muziek en de couverts zijn nodig voor de zakelijke gasten. Mijn familie huur ik (gratis) in om als gastheer/gastvrouw op te treden, want zelf kan ik natuurlijk maar heel beperkt aandacht geven aan aan elke belangrijke gast.

 

Totale kosten zakelijk op te voeren, waarbij ik in mijn handjes mag knijpen dat de familie dat (gratis) voor mij wil doen. Het privé-gedeelte van het feest wordt pas een dag later gehouden en komt dus ook niet in de zakelijke boekhouding terecht.

Geplaatst:

P.J.

Ik dacht trouwens heel even dat het ook een uitnodiging was voor HL-hangouts i.v.m. de geweldige adviezen..... ;)

Geplaatst:

4711

1.) Als al deze kosten onder het normal forfait vallen met aftrek van btw (want zover ik weet vallen eten en drinken normaliter onder de geen aftrek btw regel).

 

2.) Mijn voornaamste twijfel ontstond doordat ik las dat zulke feesten onder de werkkostenregeling onder de vrije ruimte vallen??

Natuurlijk heel vervelend als je de oplossing maar half begrijpt.

 

Twee aanvullingen (ik heb het genummerd voor het gemak):

 

1.) Dat klopt. Voor de catering (ook de personeelskosten van de cateraar!) mag je de BTW niet terugvragen. Dit valt onder dezelfde regeling als 'Horecabestedingen'.

Maar misschien koken jullie zelf? Dan zou het (misschien) anders kunnen zijn...

 

2.) De werkkostenregeling is voor personeel, niet voor ondernemers (behalve als zij werkgever zijn dan).

Geplaatst:

Alexmanders

  • Auteur

Ik dacht trouwens heel even dat het ook een uitnodiging was voor HL-hangouts i.v.m. de geweldige adviezen..... ;)

 

Ik heb helemaal dubbel gelegen... Geweldige opmerking. Als ik het kan vinden krijgt je opmerkingen een plus 1 :-D

Geplaatst:

Alexmanders

  • Auteur

 

Twee aanvullingen (ik heb het genummerd voor het gemak):

 

1.) Dat klopt. Voor de catering (ook de personeelskosten van de cateraar!) mag je de BTW niet terugvragen. Dit valt onder dezelfde regeling als 'Horecabestedingen'.

Maar misschien koken jullie zelf? Dan zou het (misschien) anders kunnen zijn...

 

2.) De werkkostenregeling is voor personeel, niet voor ondernemers (behalve als zij werkgever zijn dan).

 

Ik ben met beide antwoorden heel erg geholpen. Dat houd dus in dat mijn originele gedachte toch redelijk de juiste was. Ik ben gaan googlen en daar kwam ik een 75% btw aftrek regeling tegen waarbij de kosten dan weer onder andere posten vielen en dat heeft mij volledig uit balans gebracht. Toen ik Ondernemersfeest intoetste kreeg ik de eerste 5 pagina's over de werkkostenregeling dus begon ik ook daar weer over te twijfelen.

 

Om bovenstaand te concluderen: Bedankt voor jullie input mannen!

Geplaatst:

dprod

Nog ter aanvulling...

 

Voor de aftrek van bijzondere kosten kan je de volgende tabel gebruiken: klik!

 

Bij 'Voedsel, drank, genotmiddelen, representatie,' geld dus een drempel van € 4.400 euro.

 

Echter staat er nog het volgende vermeld:

Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.400 uitkomt.

 

Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

 

Groeten,

Ro

Geplaatst:

Alexmanders

  • Auteur

Hallo Ro,

 

Het onderscheid was mij (gelukkig) bekend. Desondanks is de link die je geplaatst heb voor mij en hopelijk voor anderen een extra toelichting.

 

Groeten,

Alex

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.