• 0

Webshop zonder Kvk & algemene voorwaarden?

Hallo

 

Een concurrent van mij heeft als hobby een webshop opgericht en verkoopt al een tijdje gelijkaardige producten die hij zowel in België als Nederland levert. Ook is hij aanwezig op beurzen en doet zelfs de moeite om daarvoor de grens over te gaan. Nu vermeldt die op zijn website nergens een kvk noch algemene voorwaarden. In hoeverre is dit rechtsgeldig in Nederland? Zijn er bepaalde richtlijnen in Nederland die bepalen of je nu hobbyist of ondernemer bent?

 

Alvast bedankt

 

Groeten,

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste BartJ81,

 

Op de website van de Consumentenautoriteit vindt je informatie over de informatieverplichting van webwinkeliers bij de verkoop op afstand aan consumenten. Onderaan de pagina staan de gevolgen voor de webwinkelier als er niet wordt voldaan aan de informatieplicht. Deze regels gelden niet of in mindere mate bij verkoop aan bedrijven.

 

Informatieverplichting voor webwinkeliers

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Betreft het een webwinkel waar transacties worden gedaan met consumenten dan bestaat er een wettelijke verplichting om algemene voorwaarden op de site te hebben. Een Nederlandse onderneming die op deze wijze deelneemt aan het handelsverkeer moet zich altijd inschrijven en het KvK nummer op de website vermelden. Is er sprake van een buitenlandse onderneming dan kunt u er van uit gaan dat er of een Belgisch, of een Nederlands KvK nummer aanwezig dient te zijn.

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

Betreft het een webwinkel waar transacties worden gedaan met consumenten dan bestaat er een wettelijke verplichting om algemene voorwaarden op de site te hebben.

 

Het staat een onderneming toch vrij om geen algemene voorwaarden te hanteren en slechts onder Nederlands Recht te werken?

 

In principe wel, maar i.c. niet omdat hier sprake is van een webwinkel waar transacties met consumenten (itt b2b) worden gedaan, dan is er - zoals eentje hierboven mede correct aangeeft - sprake van koop op afstand en bestaat er inderdaad - zoals Rakesh al correct aangeeft - een zgn. informatieplicht.

 

Dus: webwinkel + consumentenkoop = algemene voorwaarden verplicht en printbaar op de website.

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

Datzelfde Nederlandse recht geeft aan dat bij verkoop op afstand de consument de Algemene Voorwaarden makkelijk moet kunnen inzien en makkelijk moet kunnen opslaan of printen. (art 6:227b BW)

 

Deze bewering wordt volgens mij niet onderbouwd door het genoemde wetsartikel.

 

227b lid 2 gaat niet over de algemene voorwaarden, maar over de kernbedingen van de overeenkomst (bron: Recht en computer, H. Franken e.a.). In 6:227b lid 2 staat namelijk:

De dienstverlener stelt voor of bij het sluiten van de overeenkomst de voorwaarden daarvan, niet zijnde algemene voorwaarden als bedoeld in artikel 231, op zodanige wijze aan de wederpartij ter beschikking [...]
Link naar reactie
  • 0

Okay, dan moet in dit specifieke geval (is mijn concurrent-webwinkel zonder algemene voorwaarden illegaal bezig?) het antwoord dus zijn: nee, want het staat hem vrij zonder algemene voorwaarden te werken.

 

Maar consumenten die bij hem kopen zijn niet gebonden aan zijn algemene voorwaarden, als hij die toch zou hebben, want hij voldoet niet aan de daarvoor geldende informatieplicht.

Link naar reactie
  • 0

Okay, dan moet in dit specifieke geval (is mijn concurrent-webwinkel zonder algemene voorwaarden illegaal bezig) het antwoord dus zijn: nee, want het staat hem vrij zonder algemene voorwaarden te werken.

 

Maar consumenten die bij hem kopen zijn niet gebonden aan zijn algemene voorwaarden, als hij die toch zou hebben, want hij voldoet niet aan de daarvoor geldende informatieplicht.

 

en zo is het!

 

Daarbij als het een concurrent is omdat hij eenmalig iets verkoopt dan is inschrijving ook niet nodig..... want als ik een website maak en zet daar mijn chacharijnige kat te koop dan ben ik wel een concurrent van een dierenwinkel maar ben niet tot inschrijven verplicht. Terwijl ik toch dat beest op afstand verkoop (anders verkoop ik hem zeker niet)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Zonder Algemene Voorwaarden mag... zonder KvK kijk dat mag niet als hij overduidelijk commercieel bezig is.

 

"commercieel bezig zijn" is niet genoeg http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

U levert goederen of diensten.

U vraagt hier een vergoeding voor.   

U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer.

U heeft meer dan 1 opdrachtgever.

U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren.

 

Lijkt me allemaal op een webwinkel van toepassing... :)

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

U levert goederen of diensten.

U vraagt hier een vergoeding voor.   

U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer.

U heeft meer dan 1 opdrachtgever.

U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren.

 

Lijkt me allemaal op een webwinkel van toepassing... :)

 

Ik neem het dan maar op mij "ik ben een drammer" HET HOEFT NIET PERSE, denk aan andere hobbyisten als mini postzegelhandelaren, snuffelmarkten etc

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Okay, dan moet in dit specifieke geval (is mijn concurrent-webwinkel zonder algemene voorwaarden illegaal bezig?) het antwoord dus zijn: nee, want het staat hem vrij zonder algemene voorwaarden te werken.

 

Maar consumenten die bij hem kopen zijn niet gebonden aan zijn algemene voorwaarden, als hij die toch zou hebben, want hij voldoet niet aan de daarvoor geldende informatieplicht.

 

Omdat dit evenwel een onwenselijke situatie is zou er melding van kunnen worden gemaakt bij de Consumentenautoriteit. Het niet hanteren van een KvK-nummer alsmede niet voldoen aan de informatieplicht als vervat in de Wet koop op afstand.

 

De Wet koop op afstand bevat namelijk een informatieplicht voor de verkoper jegens de consument. De verkoper moet informatie verschaffen over zaken als de wijze van betaling, levering, de prijs, het herroepingsrecht van de koper, de adresgegevens van de leverancier, een klachtenservice, KvK-nummer, BTW-nummer, de voorwaarden voor de ontbinding van de overeenkomst etc etc. Dit zijn allemaal zaken die men bij uitstek in de algemene voorwaarden regelt.

 

 

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook al een jaar of 8 een hobbywebsite.

 

Ik maak impressionistische beelden van lego. Om mijn hobby te bekostigen verkoop ik af en toe een beeld. Mijn neefje heeft gratis voor mij een webshop gemaakt. Nu kan ik ook op mijn bedrijf laten zien wat voor beelden ik thuis heb staan. Gemiddeld verkoop ik 7 beelden per jaar. Ik leg er nog altijd geld op toe en zal er waarschijnlijk ook nooit 1 cent mee gaan verdienen. Dat wil ik ook niet. Het is en blijft mijn hobby. Ik heb het er een keer over gehad met de accountant van mijn bedrijf en die zei dat als ik duidelijk maakte dat het een hobbywebsite is dat je dan geen problemen krijgt met de belastingdienst of de kamer van koophandel of de gemeente.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

 

Ik neem het dan maar op mij "ik ben een drammer" HET HOEFT NIET PERSE, denk aan andere hobbyisten als mini postzegelhandelaren, snuffelmarkten etc

Op een snuffelmarkt sta je misschien een paar keer per jaar en heb je misschien enkele tientallen klanten. Men ziet dat je hobbymatig bezig bent en weet waar ze aan toe zijn.

 

Met een webwinkel bedien je 24 uur per dag een ongelimiteerd aantal klanten door heel Nederland en mogelijk zelfs internationale klanten. Bovendien ziet de bezoeker niet met wat voor een partij hij zaken doet. Hij weet niet of dat een professioneel bedrijf is of een hobbyist die 1x in de week eens kijkt of er orders zijn.. Vandaar dat een KVK inschrijving onvermijdelijk is als je via een webshop spullen gaat verkopen.

 

Ander verhaal is als je alleen incidenteel op marktplaats spullen aan biedt. Dat zou je nog kunnen beargumenteren als je bijvoorbeeld de fiscus op je dak krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de vele reacties, leuk forum dit.

 

Wat meer info: de persoon koopt zijn spullen aan bij zijn leverancier, herpakt dit en verkoopt het aan mede hobbyisten, bedrijven en verenigingen. Dit zijn niet enkele bestellingen per jaar, maar enkele per maand.

Link naar reactie
  • 0

Denk dat je daar gewoon boven moet staan. Deze concurrent zal vroeg of laat ten onder gaan aan zijn eigen succes, of alsnog ten onder gaan. Denk niet dat het zinvol is om je tijd te steken in zulke negatieve zaken. Focus je liever op jezelf en je eigen professionele aanpak. Daar kan zo'n particulier toch nooit tegen op?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik neem het dan maar op mij "ik ben een drammer" HET HOEFT NIET PERSE, denk aan andere hobbyisten als mini postzegelhandelaren, snuffelmarkten etc

Op een snuffelmarkt sta je misschien een paar keer per jaar en heb je misschien enkele tientallen klanten. Men ziet dat je hobbymatig bezig bent en weet waar ze aan toe zijn.

 

Met een webwinkel bedien je 24 uur per dag een ongelimiteerd aantal klanten door heel Nederland en mogelijk zelfs internationale klanten. Bovendien ziet de bezoeker niet met wat voor een partij hij zaken doet. Hij weet niet of dat een professioneel bedrijf is of een hobbyist die 1x in de week eens kijkt of er orders zijn.. Vandaar dat een KVK inschrijving onvermijdelijk is als je via een webshop spullen gaat verkopen.

 

Ander verhaal is als je alleen incidenteel op marktplaats spullen aan biedt. Dat zou je nog kunnen beargumenteren als je bijvoorbeeld de fiscus op je dak krijgt.

 

De drammer is er nog :-)

 

De BD en 'zelfs' de KvK is het hier niet mee eens!

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Wat meer info: de persoon koopt zijn spullen aan bij zijn leverancier, herpakt dit en verkoopt het aan mede hobbyisten, bedrijven en verenigingen. Dit zijn niet enkele bestellingen per jaar, maar enkele per maand.

Concurrent ... persoon ... wordt eens wat concreter Bart.

 

Als een huisschilder (ondernemer) voor zijn "hobby" wat blikjes verf gaat verkopen via een website, is het geen hobby maar behoort het gewoon tot zijn onderneming.

 

Vertel nu eens klip en klaar wat de situatie is dan is het tenminste ook zinvol om een reactie te geven.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik neem het dan maar op mij "ik ben een drammer" HET HOEFT NIET PERSE, denk aan andere hobbyisten als mini postzegelhandelaren, snuffelmarkten etc

Op een snuffelmarkt sta je misschien een paar keer per jaar en heb je misschien enkele tientallen klanten. Men ziet dat je hobbymatig bezig bent en weet waar ze aan toe zijn.

 

Met een webwinkel bedien je 24 uur per dag een ongelimiteerd aantal klanten door heel Nederland en mogelijk zelfs internationale klanten. Bovendien ziet de bezoeker niet met wat voor een partij hij zaken doet. Hij weet niet of dat een professioneel bedrijf is of een hobbyist die 1x in de week eens kijkt of er orders zijn.. Vandaar dat een KVK inschrijving onvermijdelijk is als je via een webshop spullen gaat verkopen.

 

Ander verhaal is als je alleen incidenteel op marktplaats spullen aan biedt. Dat zou je nog kunnen beargumenteren als je bijvoorbeeld de fiscus op je dak krijgt.

 

De drammer is er nog :-)

 

De BD en 'zelfs' de KvK is het hier niet mee eens!

 

 

BD is inderdaad een ander verhaal... KvK inschrijving is verplicht precies zoals Wouter aangeeft. zie ook: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/stappenplan/webwinkel-starten punt 1.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Denk dat je daar gewoon boven moet staan. Deze concurrent zal vroeg of laat ten onder gaan aan zijn eigen succes, of alsnog ten onder gaan. Denk niet dat het zinvol is om je tijd te steken in zulke negatieve zaken. Focus je liever op jezelf en je eigen professionele aanpak. Daar kan zo'n particulier toch nooit tegen op?

 

Hallo Wouter

 

Daar ben ik helemaal mee eens. Mijn producten zijn sowieso beter afgesteld op de doelgroep en ook uitgebreider (en niet te vergeten de betere service die ik kan en moet leveren als bedrijf ;)). Neemt niet weg dat deze persoon toch bekend is binnen de community en daar ook adverteert.

 

Net omwille van dat community gebeuren is het ook moeilijk om klacht neer te leggen, niet echt positief voor je reputatie lijkt me?

Link naar reactie
  • 0
Met een webwinkel bedien je 24 uur per dag een ongelimiteerd aantal klanten door heel Nederland en mogelijk zelfs internationale klanten

Hmm... een webwinkel bedient niet per definitie een dusdanig aantal klanten dat er struktureel winst mee wordt gemaakt. Dan moet je eerst nog zorgen dat die klanten je website weten te vinden en tot koop overgaan. Is er sprake van een onderneming indien ik een webshop live zet waar slechts één of twee klanten per jaar op afkomen die er ook daadwerkelijk wat kopen? Ik denk het niet. Ik denk dat zowel de BD en de KvK dit dan niet als zakelijk ondernemen zien...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.