Tweederde nieuwe ondernemingen is eenmanszaak, veel adviseurs!

Aanbevolen berichten

CBS heeft vandaag verslag gedaan van de cijfers mbt nieuwe ondernemingen in Nederland. Als ik de optelsom maak, zijn er bijna 150.000 bedrijven opgericht in 2011. Dat lijkt me erg veel. Tweederde van alle nieuwkomers zijn eenmanszaken. Er zijn 14.000 adviseurs bijgekomen, en 6000 nieuwe webwinkeliers. Als CBS terugblikt, is sinds 2007 zo'n 45% van de nieuwkomers weer afgehaakt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Straks zijn er meer webshops dan Nederlanders :)

 

het valt mij ook op dat het aantal webshops nog steeds cumulatief toeneemt. Het als gevolg hiervan afnemende rendement en afnemende groei per webshop en stijging van het risico per webshop lijkt menig ondernemer niet te interesseren. Het feit een webshop te hebben lijkt belangrijker te worden dan hier waarde mee te creëren.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie

Ik vermoed dat iedereen er best plannen mee heeft, maar in de praktijk zullen de nodige webshops natuurlijk helemaal niet lopen en vanzelf verdwijnen. Wellicht dat de ondernemer in dat geval het probeert met een nieuwe shop met andere producten - geen idee of dat voor de statistieken dan een nieuwe webwinkel is of niet.

 

Overigens is de vraag of er nou eigenlijk zoveel zijn: Er zijn er een kleine 40.000 die gezamelijk ongeveer 10 miljard omzetten, dus goed voor -gemiddeld- een kwart miljoen euro per stuk. Uiteraard wordt een flink deel van die totale omzet gemaakt door grote spelers (Bol alleen al 300 miljoen), dus de vraag is meer wat de distributie is van omzetcijfers.

 

Ik denk dat er toch wel >10.000 goed levensvatbare webwinkels zijn die eenmanszaak of vof zijn. De 10.001e daarvan proberen te beginnen lijkt me helemaal geen gek idee.

Link naar reactie

Er zijn er een kleine 40.000 die gezamelijk ongeveer 10 miljard omzetten, dus goed voor -gemiddeld- een kwart miljoen euro per stuk. Uiteraard wordt een flink deel van die totale omzet gemaakt door grote spelers (Bol alleen al 300 miljoen), dus de vraag is meer wat de distributie is van omzetcijfers.

 

6 miljard wordt gerealiseerd door de 130 grootste webwinkels

 

blijft over: 4 miljard voor de resterende 39.870 = 100.000 per webwinkel.

 

Daar valt gemiddeld dus niet van te leven.

 

bron: twinkle top 130

Link naar reactie
blijft over: 4 miljard voor de resterende 39.870 = 100.000 per webwinkel.

 

Daar valt gemiddeld dus niet van te leven.

 

Met een gemiddelde marge van ?? 15-20%? (ik vermoed dat die marge nog veel te hoog is...) valt daar gemiddeld niet van te leven idd, maar rekening houdend met alle part time en low level webshops (zie HL) is de gemiddelde omzet zelfs nog hoger dan ik geschat zou hebben.

 

Adviseurs....

 

Hadden we er daar al niet genoeg van?

 

Zoals bij zoveel zaken gaat het om kwaliteit, niet om kwantiteit. Dat geldt ook voor - bijvoorbeeld - verhuurders van mobiele led-systemen ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Er zijn er een kleine 40.000 die gezamelijk ongeveer 10 miljard omzetten, dus goed voor -gemiddeld- een kwart miljoen euro per stuk. Uiteraard wordt een flink deel van die totale omzet gemaakt door grote spelers (Bol alleen al 300 miljoen), dus de vraag is meer wat de distributie is van omzetcijfers.

6 miljard wordt gerealiseerd door de 130 grootste webwinkels, blijft over: 4 miljard voor de resterende 39.870 = 100.000 per webwinkel. Daar valt gemiddeld dus niet van te leven. bron: twinkle top 130

Ook die 4 miljard is niet gelijk verdeeld (maar dat weet jij ook :) ).

 

Het zou weleens interessant zijn om die statistieken m.b.v. andere methodes en technieken te analyseren.

 

Het zou zo maar kunnen dat er nog een keer de 80/20 regel van toepassing is. Dus 3 miljard verspreid over de grootste 8.000 shops en dan nog 1 miljard voor de 32.000 kleinere.

 

Die kleintjes draaien dan gemiddeld nog een dikke 30.000 omzet en die middelgrote 375.000 ...

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.