• 0

Bijbetalen voor btw-bon

Ik heb een mijn telefoon laten repareren, daarbij telefonisch de prijs afgesproken en voor de zekerheid nog gevraagd of dat netjes met btw bon was. Ik had het adresje gehad van een andere winkel dus wist niet zeker of geen marktplaats beunhaas was. Het bleek een nette winkel te zijn in een drukke winkelstraat.

 

Vandaag ging mijn partner het toestel ophalen en werd er verteld dat als ik een btw-bon erbij wil dat ik de btw erboven op moet betalen. Dat zou dus betekenen dat er normaal gesproken zonder btw verkocht wordt. Ik heb uitgelegd dat wat hun doen niet toegestaan is, maar daar hebben ze geen boodschap aan. Blijkbaar ben ik tegen hun zwarte handeltje aangelopen en doen ze niet zoveel moeite het te verhullen.

 

Ik ben van plan om er nu zelf maar na toe te gaan, maar ik ben nog niet helemaal uit over de beste manier van handelen. Het btw bedrag is eigenlijk de energie niet waard, maar wil dit toch niet zo maar laten gebeuren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1450

Ach niet te ingewikkeld maken of moralistisch gaan doen aan de balie.. dat heeft niet zoveel nut, ook al heb je gelijk ALS het zo is. Gewoon zelf er naar toe gaan zeggen dat je aan de telefoon een prijs incl btw hebt afgesproken en dat je vooraf hebt aangegeven dat je die bon wilde dus dat je gewoon het afgesproken bedrag wilt betalen.

 

uit je verhaal kan ik niet afleiden dat er bewust word gefraudeerd, 98% van de winkelmedewerkers snapt de ballen van btw.. (en een flink aantal ondernemers helaas ook niet). Dus er is een best wel redelijke kans dat de persoon in kwestie oprecht denkt dat je bij een btw bon de btw bij het bedrag op moet tellen en zich niet realiseert dat het bedrag ook al in het totaal bedrag kan zitten.

Je wilt niet weten hoe vaak ik als boekhouder heb gehoord "aan consumenten hoef ik geen btw te rekenen" waarna ik een halve hartverzakking kreeg om vervolgens in de administatie te zien dat keurig over alle omzet netjes btw is afgedragen en dat ze dan de volgende keer zeiden "o ja ik dacht dat als het er niet opstond dat het dan ook niet berekend was omdat ik voor al mijn kosten moet zorgen dat het apart vermeld word"

 

kortom

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reakties, het lijkt inderdaad onwetendheid te zijn geweest. Ging er vandaag heen en eigenlijk gingen ze nu vrij snel overstag. Nadat ik netjes een bon had met 19% btw legden ze uit dat telefoon reparaties vrijgesteld zijn van btw en ze het nu moesten afdragen. Heb ze daar maar veel succes mee gewenst.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit meestal zelf ook zo.

 

Als ik bv op SD een aanbieding heb hanteer ik een bepaalde prijs waarbij iemand die een factuur wilt gewoon de btw erbij moet betalen.

 

Krijg ik bv van een particulier 25euro betaald dan zal ik van dat bedrag zelf de btw afdragen. Voor een bedrijf die een factuur wilt ontvangen zal er bij die 25 euro nog btw berekend worden.

 

Waarom doe ik dat? Een factuur schrijven kost mij ook geld, in de meeste gevallen meer als de btw die ik dan 'weggeef'. En bij particulieren wil het ook nog wel eens gebeuren dat je ze na hun belofte iets af te nemen nooit meer hoort. Als je dan al een factuur hebt geschreven moet je dit weer verwerken in de boekhouding. Een betaling zonder factuur die niet komt geeft verder ook geen extra werk.

 

Geen factuur schrijven wil niet zeggen dat er in het zwart gewerkt word!

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit meestal zelf ook zo.

 

Als ik bv op SD een aanbieding heb hanteer ik een bepaalde prijs waarbij iemand die een factuur wilt gewoon de btw erbij moet betalen.

 

Krijg ik bv van een particulier 25euro betaald dan zal ik van dat bedrag zelf de btw afdragen. Voor een bedrijf die een factuur wilt ontvangen zal er bij die 25 euro nog btw berekend worden.

 

Waarom doe ik dat? Een factuur schrijven kost mij ook geld, in de meeste gevallen meer als de btw die ik dan 'weggeef'. En bij particulieren wil het ook nog wel eens gebeuren dat je ze na hun belofte iets af te nemen nooit meer hoort. Als je dan al een factuur hebt geschreven moet je dit weer verwerken in de boekhouding. Een betaling zonder factuur die niet komt geeft verder ook geen extra werk.

 

Geen factuur schrijven wil niet zeggen dat er in het zwart gewerkt word!

 

 

Dus aan ondernemers reken jij een hoger tarief dan aan particulieren >;(

 

Los daarvan, blijkbaar werk je vanaf een platform dat zowel paticulieren als ondernemers als klant heeft. In dat geval ben je verplicht om tarieven inclusief BTW te hnteren, en dat doe je blijkbaar ook. Maar zowel de particulier als de ondernemer mag ervan uitgaan dat in dat geval uitgaan dat de prijzen inclusief BTW zijn.

Je kunt je voor een paar euro ds een hoop ellende op de nek halen. Mocht je dit toch per se willen dan kun je beter met een toeslag voor het maken van een factuur komen. Die toeslag geldt dan voor alle klanten, ondernemer of particuler. Daarmee voorkom je in ieder geval eventuele oneerlijke handelspraktijken.

 

Wat mij ook ontgaat is dat je, naar ik aanneem, we, een betalngsbewijs maakt. Dit zal nodig zijn voor een eventuele reclamatie of een beroep op garantie/recht op een deugdelijk product. Hoeveel meer moeite is het om daarvan een (elektronisce) BTW-factuur te maken voor al je klanten?

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit meestal zelf ook zo.

 

Als ik bv op SD een aanbieding heb hanteer ik een bepaalde prijs waarbij iemand die een factuur wilt gewoon de btw erbij moet betalen.

 

Krijg ik bv van een particulier 25euro betaald dan zal ik van dat bedrag zelf de btw afdragen. Voor een bedrijf die een factuur wilt ontvangen zal er bij die 25 euro nog btw berekend worden.

 

Waarom doe ik dat? Een factuur schrijven kost mij ook geld, in de meeste gevallen meer als de btw die ik dan 'weggeef'. En bij particulieren wil het ook nog wel eens gebeuren dat je ze na hun belofte iets af te nemen nooit meer hoort. Als je dan al een factuur hebt geschreven moet je dit weer verwerken in de boekhouding. Een betaling zonder factuur die niet komt geeft verder ook geen extra werk.

 

Geen factuur schrijven wil niet zeggen dat er in het zwart gewerkt word!

 

 

Dus aan ondernemers reken jij een hoger tarief dan aan particulieren >;(

 

Los daarvan, blijkbaar werk je vanaf een platform dat zowel paticulieren als ondernemers als klant heeft. In dat geval ben je verplicht om tarieven inclusief BTW te hnteren, en dat doe je blijkbaar ook. Maar zowel de particulier als de ondernemer mag ervan uitgaan dat in dat geval uitgaan dat de prijzen inclusief BTW zijn.

Je kunt je voor een paar euro ds een hoop ellende op de nek halen. Mocht je dit toch per se willen dan kun je beter met een toeslag voor het maken van een factuur komen. Die toeslag geldt dan voor alle klanten, ondernemer of particuler. Daarmee voorkom je in ieder geval eventuele oneerlijke handelspraktijken.

 

Wat mij ook ontgaat is dat je, naar ik aanneem, we, een betalngsbewijs maakt. Dit zal nodig zijn voor een eventuele reclamatie of een beroep op garantie/recht op een deugdelijk product. Hoeveel meer moeite is het om daarvan een (elektronisce) BTW-factuur te maken voor al je klanten?

 

 

 

SD is inderdaad een platform met zowel particulieren als ondernemers.

 

Ik reken geen ander tarief maar verleen korting als men geen factuur wenst. Ik schrijf ook geen betalingsbewijs. Betalen doet men via de bank en dan hebben ze mijnsinziens voldoende bewijs. Ben toch niet verplicht om een particulier een factuur oid te overhandigen?

 

En hoeveel moeite kost het? Al met al een paar minuten, maar zoals je kunt lezen zijn er ook particulieren die weliswaar bestellen maar nooit meer iets laten horen. Die particulieren (meestal tieners) zijn ook niet zo tuk om hun persoonlijke gegevens te geven en het heeft dan weinig nut om daar een incassotraject voor op te zetten. Hoeft ook niet want ik lever niets voordat er betaalt is.

 

We praten hier overigens over digitale diensten zoals banneradvertenties op websites.

 

Ik zie het probleem niet zo maar als dat er wel is hoor ik dat natuurlijk graag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.