• 0

Inkomen uit het bedrijf tijdens faillissement

Een klant van mij heeft onlangs het faillissement van zijn eenmanszaak aangevraagd, omdat hij niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen. De rechter heeft onlangs het faillissement uitgesproken.

 

Voordat het faillissement werd uitgesproken behaalde het bedrijf een positief bedrijfsresultaat. De ondernemer had te hoge priveontrekkingen waardoor hij niet aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.

 

Is de curator verplicht om bij een positief resultaat de ondernemer geld te verstrekken voor levensonderhoud?

 

Op dit moment verwacht ik dat er een positief resultaat wordt behaald met het bedrijf, maar de curator wil geen bedrag beschikbaar stellen voor levensonderhoud. De ondernemer heeft nu een bijstandsuitkering aangevraagd, maar o.g.v. de Wet werk en bijstand kan er geen bijstand worden verstrekt op het moment dat het bedrijf een positief resultaat behaalt.

 

I

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik werk bij een gemeentelijke sociale dienst. Ik geef uitvoering aan het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004. De klant heeft in eerste instantie een Bbz-krediet aangevraagd. Deze aanvraag is afgewezen vanwege de hoge priveontrekkingen.

 

De klant (zo noemen we dat tegenwoordig bij de gemeente) heeft nu een reguliere bijstandsuitkering aangevraagd bij een collega van mij.

Link naar reactie
  • 0

 

Op dit moment verwacht ik dat er een positief resultaat wordt behaald met het bedrijf, maar de curator wil geen bedrag beschikbaar stellen voor levensonderhoud. De ondernemer heeft nu een bijstandsuitkering aangevraagd, maar o.g.v. de Wet werk en bijstand kan er geen bijstand worden verstrekt op het moment dat het bedrijf een positief resultaat behaalt.

Het zou ook ontzettend krom zijn, dat bij faillissement van eenmanszaak de curator de eigenaar in zijn onderhoud zou voorzien.

 

Het belang van de curator is er in gelegen om zoveel als mogelijk middelen over te houden om crediteuren te voldoen. De eigenaar heeft daar ook alle belang bij, omdat die gebaat is bij een akkoord, wil hij niet na uitspraak faillissement aangesproken worden voor bedragen die alsdan nog openstaan.

Link naar reactie
  • 0

Het zou ook krom zijn als de belastingbetaler indirect voor de kosten van levensonderhoud opdraait. Uiteraard moet de curator de belangen van de schuldeisers behartigen, maar de schuldeisers zijn in de meeste gevallen ondernemers en een faillissement van een klant is een ondernemersrisico.

 

Op de website van de Kamer van Koophandel (http://www.kvk.nl/ondernemen/faillissement/hoe-verloopt-een-faillissement/wat-doet-de-curator/) staat trouwens dat een minimum maandbedrag voor levensonderhoud niet onder het faillissement valt. Ik zal nog even verder zoeken op internet of ik daar ook een of andere richtlijn of wetsartikel bij kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

Het zou ook krom zijn als de belastingbetaler indirect voor de kosten van levensonderhoud opdraait.

 

Dat is een interessante mening, maar dat is nu eenmaal hoe de bijstand werkt. Als iemand die geen ondernemer is en geen inkomen heeft bijna al zijn laatste geld en bezittingen in een luxeleven verbrast, dan heeft hij vervolgens recht op een bijstandsuitkering.

 

de schuldeisers zijn in de meeste gevallen ondernemers en een faillissement van een klant is een ondernemersrisico.

 

Klopt. Dat risico betreft de situatie dat de curator onvoldoende in de boedel aantreft om de schulden te vereffenen (wat meestal het geval is).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een klant van mij heeft onlangs het faillissement van zijn eenmanszaak aangevraagd, omdat hij niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen. De rechter heeft onlangs het faillissement uitgesproken.

 

Voordat het faillissement werd uitgesproken behaalde het bedrijf een positief bedrijfsresultaat. De ondernemer had te hoge priveontrekkingen waardoor hij niet aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.

 

Is de curator verplicht om bij een positief resultaat de ondernemer geld te verstrekken voor levensonderhoud?

 

Op dit moment verwacht ik dat er een positief resultaat wordt behaald met het bedrijf, maar de curator wil geen bedrag beschikbaar stellen voor levensonderhoud. De ondernemer heeft nu een bijstandsuitkering aangevraagd, maar o.g.v. de Wet werk en bijstand kan er geen bijstand worden verstrekt op het moment dat het bedrijf een positief resultaat behaalt.

 

I

Als het bedrijf doordraait ondanks het faillissement, dient er een vtlb beschikbaar te zijn voor de failliet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.