• 0

Verschillende BTW tarieven op factuur

Hallo,

 

Ik heb weer een vraag over de BTW, wanneer een organisatie onze organisatie een verzamelfactuur stuurt van verschillende kostenposten die er voor een project gemaakt zijn (gedeclareerde bonnen + kosten schrijvers ed) mogen ze dan verschilldende BTW tarieven rekenen of moeten ze uitgaan van het 19% BTW percentage.

 

Nu wordt er namelijk het volgende gedeclareerd:

 

sejour/catering voor 6% BTW

materialen voor 19% BTW

regie voor 19% BTW

schrijfopdracht 0% BTW (moet eigenlijk vrijgesteld zijn)

 

nu kloppen de BTW tarieven wel met de posten maar mag je dit ook zo doorfacturen aan een derde (wij in dit geval?) of moet t allemaal tegen 19% BTW

en moet ik het 0% tarief laten veranderen in vrijgesteld of mag dit zo?

 

vast mijn dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste M1rjam,

 

Volgens mij wordt - indien de klant de btw kan terugkrijgen - vaak om het eenvoudig te houden met het 19% btw tarief gerekend.

 

Bij particulieren of bijvoorbeeld in het geval een overheidsinstelling de btw niet terug kan krijgen, is het wellicht raadzaam het tarief te splitsen als over een deel een lager btw tarief mag worden geheven.

 

Veel succes!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wel wat er wordt geleverd: In Ben's voorbeeld levert de Makro als zodanig verschillende goederen met verschillende tarieven. Als ik echter een dienst afneem en die dienst valt onder het 19% tarief, dan gaat over het hele bedrag 19%. Ook als in de prijs voor die dienst allerlei andere kosten gespecificeerd staan - dat is alleen maar ter toelichting waarom je dat bedrag moet betalen, de individuele kosten gaan op in die ene dienst. Onder omstandigheden kan het zo zijn dat die kosten niet in de dienst zitten, maar in de doorsnee situatie is daarvan geen sprake.

 

Zoek bijvoorbeeld ook eens op btw over verzendkosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zoals zovaak met btw, je kunt niet 1 standaard regeltje onthouden en daar alles aan afmeten.. het is een complex aan regels die bepalen welke heffing moet worden toegepast in de exacte situatie ..

 

in dit geval moet je dus beoordelen of er sprake is van een combinatie van goederen en diensten waardoor 1 percentage geheven moet worden of dat de losse delen apart belast kunnen worden met eigen tarief.

 

Er is maar geringe ruimte om zelf te bepalen wat je doet, hooguit in het feit of je beargumenteert om bepaalde zaken als aparte diensten of leveringen te zien ipv een combinatie van goederen.

aan wie je factureert heeft zelden invloed op de wijze van btw heffing

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Kun je aan de hand van volgend voorbeeld aangeven hoe het beste de BTW berekend kan worden?

 

Ik maak 3 keer per jaar een periodiek voor een vereniging, dan geldt 6% BTW.

Voor de opmaak ben ik een dag aan het scannen, foto's bewerken, tekstzetten, etc.

Mag die dag werk die nodig is voor het printen van het periodiek ook tegen 6% BTW of zou dat 19% moeten zijn.

 

Meest handige is om het niet op de factuur te vermelden uiteraard, ik lever gewoon periodieken tegen 6%.

Maar volgens de regels??

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.