• 0

Werknemer met nevenfuncties naar ondernemerschap?

Ik ben altijd werknemer geweest en dat ben ik nog steeds. Nu vervul ik daarnaast een adviseursschap met een significante vergoeding. Omdat het 1 adviseurschap betreft en ik niet weet of dit structureel is, beschouw ik mezelf niet als ondernemer en laat ik geen BTW er op van toepassing zijn. Ik geef mijn vergoeding aan voor inkomstenbelasting.

 

* Ik vraag me af of ik juist handel

 

* Ik vraag me af of ik kosten die ik voor het adviseurschap maak kan aftrekken.

 

* Ik vraag me af in algemene zin wanneer het zinvol wordt om volledig zzp te worden ipv werknemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.) Ik vraag me af of ik juist handel

2.) Ik vraag me af of ik kosten die ik voor het adviseurschap maak kan aftrekken.

3.) Ik vraag me af in algemene zin wanneer het zinvol wordt om volledig zzp te worden ipv werknemer

 

Genummerd, voor het gemak:

 

1.) Het lijkt mij dat je als zelfstandige adviseur BTW verschuldigd bent over je 'significante vergoeding'.

2.) Ja.

3.) Hangt van je arbeidsvoorwaarden (en je tarief als zelfstandige) af. En ook of je eventueel gebruik kan maken van de ondernemersfaciliteiten in de IB.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je het beschouwen als inkomsten uit overige werkzaamheden. Dit is hiervoor ook bedoeld. De quote vermeld evenwel “incidentele adviezen”. Hoe dat beoordeeld wordt is mij niet duidelijk, maar kan door een belasting expert zeker uitgelegd worden. Toch vreemd dat juist bij adviezen een hoeveelheidbeperking genoemd wordt en niet bij de anderen (ambtelijke willekeur >;().

 

BTW is niet van toepassing. In tegenstelling tot Peter, neem ik aan dat je nog geen zelfstandige ondernemer bent. Daarentegen komt bij de aangifte de inkomstenbelasting om de hoek.

 

Opbrengsten uit overig werk

Opbrengsten uit overig werk zijn bijvoorbeeld opbrengsten die u kreeg:

•   als gastouder

•   als artiest of beroepssporter

•   uit een persoonsgebonden budget (PGB) als alfahulp, of omdat u voor een familielid zorgde

•   als arbeidsbeloning uit de onderneming van uw fiscale partner

•   door voor anderen te klussen (bijvoorbeeld schoonmaakwerk of schilderwerk)

•   door huishoudelijke werkzaamheden voor anderen te verrichten

•   door cursussen of bijles te geven

•   door artikelen en boeken te schrijven

•   door lezingen te houden

•   door een octrooi productief te maken of te verkopen

•   door vermogensbeheer waarvoor u meer werkzaamheden uitvoerde dan normaal

•   voor incidentele adviezen

•   als lid van een gemeenteraad

•   van kostgangers

•   voor vrijwilligerswerk

•   van buitenlandse opdrachtgevers

•   uit buitengewone beloningen (lucratief belang)

 

Als je als zelfstandige (zzp) wilt opereren dan gelden daarvoor de ondernemersregels.

Zoals dan wel BTW verrekenen. Belasting naar winst. Aftrekposten indien van toepassing zoals Zelfstandigen aftrek. Gebruik kunnen maken van investeringsaftrek en er zijn nog meerderen die ik nu even niet vind. Let wel dat er dan ook een ondernemend tegenwerkende kracht in het spel is “De VAR”. Hierover kun je op HL ook helaas ;) veel vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

BTW is niet van toepassing. In tegenstelling tot Peter, neem ik aan dat je nog geen zelfstandige ondernemer bent.

 

Tja, je bent toch heel snel ondernemer voor de BTW.

Maar het is natuurlijk niet te zeggen zo, want er wordt naar feitelijke omstandigheden beoordeeld. En die kennen we niet.

 

Als het echt bij deze ene keer blijft... Aan de andere kant is er kennelijk sprake van zelfstandigheid (= BTW plicht)...

 

Link naar reactie
  • 2

Als je met enige regelmaat adviezen geeft tegen een vergoeding, dan kan er bij jou sprake zijn van ondernemerschap. Om te kunnen beoordelen of er sprake is van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting (BTW), heeft de Belastingdienst diverse gegevens nodig. Op http://bit.ly/MQcUKk en http://bit.ly/MToOQ8 vind je meer informatie over wanneer je ondernemer bent voor inkomstenbelasting en omzetbelasting.

 

De kosten die je maakt voor het adviseurschap zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. De BTW kun je pas terugvragen als je zelf ook BTW moet afdragen. Voor meer informatie over kosten aftrekken voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting zie: http://bit.ly/MTpWU1.

 

Jezelf aanmelden als ondernemer, kan bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens beoordeelt de Belastingdienst in hoeverre er bij jou sprake is van ondernemerschap. In sommige gevallen is aanmelden bij de Kamer van Koophandel niet mogelijk. Je kunt je dan rechtstreeks bij de Belastingdienst aanmelden via http://bit.ly/LvYEc9.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mark

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

dank jullie voor zo snel en vakkundig antwoord. Het adviseurschap kent een vergoeding toe. Het kan willekeurig worden ontbonden en is voor een maximale periode vastgesteld. ik verwerf geen opdrachten en ben niet voornemens nieuwe opdrachten te accepteren. Dat is de reden dat ikmezelf niet als ondernemer beschouw.

Wanneer dit verandert zal ik me als ondernemer melden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer dit verandert zal ik me als ondernemer melden.

 

Ik zou me toch maar als ondernemer voor de BTW aanmelden bij de fiscus. Daar is namelijk al sprake van als je - anders dan incidenteel - deelneemt aan het maatschappelijk verkeer met als doel het verhandelen van goederen of verlenen van diensten. Punt. Geen bepalingen over tijd, inspanningen, vergoeding, contractsduur of wat dan ook.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat het niet incidenteel is. Andere kenmerken als looptijd, wie kan opzeggen en of je acquireert, zijn totaal irrelevant.

 

Daarbij maakt het doorgaans niet uit voor jou en je opdrachtgever. Jij rekent de BTW aan hen door en jij draagt die BTW af. Zij vragen die BTW terug. Het kan alleen nadelig zijn voor je klant als zij niet (of deels) BTW plichtig is.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De kosten die je maakt voor het adviseurschap zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. De BTW kun je pas terugvragen als je zelf ook BTW moet afdragen.

 

Ter aanvulling: Als je zelf niet btw plichtig bent en dus geen btw kunt terugvragen kun je de kosten die je maakt inclusief de betaalde btw opvoeren als aftrekpost voor de inkomstenbelasting.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben naar de websites van de Belastingdienst geweest om nogmaals te kijken. Ik ben van mening dat er sprake is van een vergoeding voor een adviescommissie van een niet commerciele instelling dat ik vanuit een maatschappelijk oogpunt vervul. Ik maak er (onbetaalde) werktijd voor vrij waardoor ik de vergoeding als kleine compensatie zie (ook al is de vergoeding 7% van mijn jaarinkomen in diensverband). Ik heb hiertoe ook een voorbeeld van de adviesraad voor de kunst gevonden die met een vergoeding niet als ondernemer worden beschouwd. Incidenteel en in beslotenkring.

Ik zie beide standpunten (wel/niet ondernemer), het is hier echt een kwestie van interpretatie. Voor mij is het incidenteel en zonder intentie op mijn weg gekomen. Wel denk ik dat bij het aannemen van meerdere adviesrollen direct het pleit de kant op gaat van ondernemerschap.

De investering in geld en tijd om ondernemer te worden staat m.i. niet in verhouding tot de status van dit adviseurschap en zou mij/mensen kunnen belemmeren om maatschappelijke rollen buiten dienstverband te accepteren. Het bestaande voorbeeld dat ik gevonden heb ondersteunt dit standpunt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de eerste plaats ben je voor de BTW veel sneller ondernemer las voor de inkomstenbelasting. Verder is het voor de BTw niet van belang voor wie je de werkzaamheden/adviesen verricht maar of jouw werkzaamheden BTW plichtig zijn. De door jouw geleverde prestatie is dus het uitgangspunt en zover uit deze discussie naar voren komt lijken mij die werkzaamheden als zodanig BTW-plichtig. Blijft uiteraard of er sprake is van activiteiten in het maatschappelijk verkeer (of te wil wil je met je werkzaamheden "iets verdienen") en is het redelijk structureel.

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.