• 0

Belastingaangifte voor ondernemers

Alex, ik denk dat jij raad weet:

 

Ik heb een slecht jaar gedraaid, helemaal in stijl met de huidige economie. Toch had ik nog een kleine winst op de balans.

Nu ik de electronische aangifte 2011 probeer in te dienen, krijg ik als uitkomst een verlies. Kan dat ???

Waarschijnlijk zit er dan toch een fout?

 

De V&W kon ik probleemloos uit mijn boekhouding overnemen en laat als saldo ook het saldo uit de boekhouding zien, mijn kleine winst van het afgelopen jaar.

 

BTW is nul door toepassing van KOR, toegevoegd aan de omzet.

 

Saldo V&W is in mijn boekhouding uiteraard gelijk aan saldo Balans.

Maar bij invullen van de Activa en Passiva op het belastingformulier zit misschien iets fout:

 

Ik heb geld geleend, wat in mijn boekhoudprogramma altijd credit onder "financiële vaste activa, lening van" verschijnt.

Het belastingformulier kent onder de financiële activa alleen vorderingen op debiteuren, dus ik zou het als negatieve vordering kunnen noteren. Of als langlopende schuld op het formulier onder passiva?

 

Ik heb geld in kas, maar een negatief banksaldo, wat in mijn boekhopudprogramma resulteert in negatief saldo liquide middelen onder de "vlottende activa". Kan ik het totale bedrag op het belastingformulier als negatieve liquide middelen noteren, of beter de positieve kas als liquide onder activa en de schuld aan de bank als Kortlopende schuld onder passiva op het formulier noteren?

 

Het eigen vermogen is volgens mijn boekhouding (Debet eigen kapitaal + Debet prive opnamen - Credit prive stortingen)

Eigen vermogen + winst = ondernemingsvermogen op het belastingformulier.

Klopt mijn redenering zover nog?

 

Activa en passiva zijn op mijn formulier in balans.

 

Als ik invulfouten zoek en bedragen in het formulier verander, krijg ik soms bij een verschil van 1 euro (door afronding van bedragen) al een foutmelding:

" Activa en passiva zijn niet in balans."

" Saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan saldo V&W."

Nu krijg ik geen foutmelding, maar mijn winst staat netjes onder de V&W, terwijl ik op mijn aangifte samenvatting een verlies zie. Winst uit onderneming is negatief, ondernemersaftrek wordt volgens de regels van dit jaar dan ook negatief.

 

Hoewel ik heel weinig heb verdiend afgelopen jaar, lijkt het me niet mogelijk dat mijn kleine winst bij belastingaangifte ineens als verlies te zien is.

 

Wie helpt mij?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk zijn er nu geen forumleden die dit onderwerp aanspreekt.

 

::) Ik ga weer verder puzzelen, want ik moet het uiterlijk 30 juni indienen.

 

Desnoods met dat vreemde verlies en negatief inkomen, want de boetes van de belastingdienst zijn nooit negatief, helaas.

Link naar reactie
  • 0

Op de balans heb ik onder Eigen vermogen staan:

 

Prive gebruik in natura betaal ik altijd direct van mijn prive bankrekening naar mijn zakelijke rekening, zodat dit bedrijfsinkomsten worden waarover ook BTW wordt berekend. Het prive gebruik wordt dan een storting, die ik wel een eigen omschrijving op de balans heb meegegeven, zodat ik het prive gebruik paraat heb voor de aangifte.

 

Onder Eigen vermogen heb ik op de Balans:

 

Kapitaal Debet

Stortingen voor prive gebruik Credit

Prive stortingen Credit

prive opnamen Debet

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik kwam via Google op een forum bijdrage waar Alex antwoordde op een belastingaangifte vraag. Die Alex, dus.

 

Verwijzing naar de post in kwestie, of de specifieke Alex, is in het vervolg handig want er zijn op dit forum 181 leden actief die Alex heten.

 

Maar gelukkig is er maar één Joost Rietveld, the one and only! ;D

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

PRIVE ONTTREKKINGEN IN CONTANTEN

- Heb ik netjes ingevuld, het bedrag dat op mijn balans Debet staat,

als Eigen vermogen - Prive opnamen

 

PRIVE ONTTREKKINGEN IN NATURA EN GOEDEREN

-Heb ik ook ingevuld,

Boekwaarde - het bedrag dat op mijn balans Credit staat, als Eigen vermogen - Stortingen Prive gebruik

Overdrachtsprijs - het bedrag dat ik inclusief BTW heb overgeboekt van prive bankrekening naar zakelijke bankrekening

Link naar reactie
  • 0

En dank dat het op prijs gesteld wordt, altijd leuk om te lezen.

 

Ik gok overigens dat je deze Alex bedoelt.

 

Zou kunnen. Ik heb de link naar dat onderwerp niet bewaard.

Ik zag dat op dit forum dit soort onderwerpen aan de orde komen en dus heb ik me ingeschreven en mijn vraag gesteld.

 

Maar het is me net zo lief als Joost het weet. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat zou inderdaad niet kloppen.

Ik moet het duidelijker beschrijven:

 

PRIVE ONTTREKKINGEN IN CONTANTEN

# het bedrag dat op mijn balans Debet staat, onder het kopje Eigen vermogen, als Prive opnamen.

(En dat is inderdaad gewoon het geld dat ik voor prive heb opgenomen.)

 

PRIVE ONTTREKKINGEN IN NATURA EN GOEDEREN

als Boekwaarde # het bedrag dat op mijn balans Credit staat, onder het kopje Eigen vermogen, als Stortingen Prive gebruik

als Overdrachtsprijs # het bedrag dat ik inclusief BTW heb overgeboekt van prive bankrekening naar zakelijke bankrekening

 

(waarbij # geen rekenkundige betekenis heeft)

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat een boekhouder (of accountant of administratiekantoor of whatever, iemand die zich professioneel met boekhoudingen bezig houdt) je boekhouding veel mooier en beter doet dan je zelf kan, en mijn ervaring is ook dat zo iemand je netto meer bespaart dan het kost. Ik spreek uit bijna twintig jaar ervaring met het niet zelf doen van mijn boekhouding.

 

ps "boekhouding", inclusief belastingzaken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.