• 0

Contractvorm aannemen E-installatie

Beste lezers,

 

Ik ben gevraagd een prijs uit te brengen voor een volledige installatie in een nieuw opgeleverd pand.

Het pand is casco opgeleverd.

 

Problemen waar ik nu tegen aan loop.

De opdrachtgever wil gisteren een offerte en eigenlijk eind volgende week al starten met zijn nieuwe bedrijf.

 

Met inzet van de juiste mensen is twee weken een reele installatietijd.

De offerte lukt pas maandag, omdat ik ook de kredietwaardig wil checken.

 

Een grove inschatting van de kosten zijn E 37.000, incl. ingehuurd personeel en materialen.

Daarbij komt dan nog de aanleg van een alarminstallatie, wat ik uit moet besteden aan een derde "BORG" gecertificeerde partij.

 

Hoe kan ik dit contractueel in het juiste vat gieten.

 

x% vooruit betaling, voor mij het veiligst.

Bankgarantie?

Kredietwaardigheid checken, uiteraard, bij wie?

 

Het bedrijf staat ingeschreven als BV bij de KvK.

 

Eerlijkheidshalve, gezien de korte doorlooptijd en de hoeveelheid werk die ik nu heb, kan ik me het veroorloven "nee" te zeggen.

 

Ik lees graag de adviezen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, Henk, ik ken de opdrachtgever niet, via internet is hij aan me gekomen.

 

Gevoelsmatig heb ik niet veel concurrentie.

Dat is de hele manier van optreden naar me toe geweest.

Afgelopen woensdagavond ben ik er geweest.

 

Het is een gloednieuw pand, net opgeleverd, magazijnstellingen zijn nu afgemonteerd.

 

Wat dat betreft zit het financieel goed met deze BV, maar enige achterdocht lijkt me wel gezond, gezien de voor mij grote bedragen en een korte looptijd.

 

Ik heb een goede relatie met de groothandel, maar de hoeveelheid materiaal en de mensen die ingehuurd moeten worden, loop ik meer risico's dan gewoonlijk.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de druk op de ketel zal hij ook niet veel tijd hebben om offertes aan te vragen en te vergelijken. Gezien de bedragen en waarschijnlijk de lagere marge voor jou in verband met inhuur lijkt het mij een goed plan om bepaalde zekerheden in te bouwen.

 

Stukje vooruitbetaling of bankgarantie maar belangrijker is denk ik een korte betalingstermijn. Als je snel op moet leveren vind ik dat je ook snel over je geld moet kunnen beschikken.

 

Zou gewoon man en paard in de offerte noemen en er geen doekjes om winden.

Link naar reactie
  • 0

Dag Rick

 

ik ben het met Henk eens. Als je klant snelle levering wenst, dan moet er boter bij de vis. Goed voorschot en een bankgarantie voor de rest. Denk ook goed na over de momenten waarop bij jou de kosten binnenkomen en staffel zonodig jouw factuur in verschillende datums. Een aannemer doet niet anders.

 

Nog wel een overweging: denk ook even aan je eigen marge op dit project en vraag je dan af of dit de moeite waard is. Je geeft aan dat je nee kunt verkopen, dan ben je in mijn boek als een succesvol ondernemer omdat je die luxe hebt. Tel daarbij op dat een spoedklus altijd meer van je vergt dan je inschat, en denk dus nog even goed na.

 

Een klant die alles snel, snel wenst, zal vaak ook een 'lastige' klant blijken, zeker als alles naar zijn idee niet snel genoeg gaat. Alternatief is dat je ook daarover duidelijke afspraken opneemt in je offerte (datums oplevering van deelwerkzaamheden). Eigenlijk moet je gewoon denken als een aannemer.

 

Veel wijsheid gewenst.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad... Bankgarantie kan.

 

Misschien wel belangrijker, de betaalmomenten. Dit kan natuurlijk wekelijks zijn of bij bepaalde punten.

Maar... afspreken is leuk, jij moet je er ook aan houden... je zal niet de eerste zijn die helaas te-goed-gelovig is met dit soort dingen. Als jij dan zorgt dat de aanbetaling (telkens) genoeg is voor die lopende week te dekken (en een beetje meer voor jou want er komt mooi weer aan en ijsjes en biertjes kosten ook geld) Dan zit je denk ik redelijk safe...

 

suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitstekende reactie's en tips, het project is vergeven aan een ander bedrijf wat morgen al begint.

 

Het project was een leuke uitdaging, alleen de gewenste einddatum zou veel stress opgeleverd hebben.

We hebben het leuk afgesloten.

:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 303 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.