• 0

Incassoprocedure stoppen of doorgaan.

Beste lezers,

 

Begin van dit jaar, februari, de renovatie van een woning uit de jaren 20 aangenomen.

Geen grote woning, recht toe, recht aan de elektra vernieuwen.

 

Aannemer erbij, ging goed, tot mevrouw zelf de coordinatie ging doen.

 

Het werd een drama, niet op de gemaakte afspraken verschijnen, zodat ik niet verder kon.

Op eigen houtje veranderingen doorvoeren zonder overleg, overal te laat mee zijn, op het laatste moment bellen als er derden werden ingehuurd waar ik voor moest zijn.

 

Ik heb het lang volgehouden, maar het is op een conflict uitgelopen, waarbij een ontbinding van de overeenkomst heeft plaatsgevonden.

Op 1 mei is de eindfactuur uitgeschreven en verstuurd, er werd niet betaald en ik hoorde niks van haar.

Na dertig dagen een herinnering gestuurd, geen reactie.

Na nogmaals 5 dagen een brief verstuurd met dreiging van een incassobureau, toen kreeg ik een reactie, "volgens je voorwaarden heb ik nog 14 dagen tijd na de eerste aanmaning, daar wil ik gebruik van maken."

 

Ze had gelijk, het staat in de voorwaarden, 14 dagen in acht genomen, ik krijg precies na 14 dagen een aangetekende brief, waarin ze het voorstel had, dat ik de nieuwe elektricien moest betalen om de resterende werkzaamheden af te ronden, anders werd de geschillencommissie van de Uneto ingeschakeld.

 

Ik heb overigens in de eindfactuur geld teruggegeven voor de niet uitgevoerde werkzaamheden.

 

Per e-mail op 22 juni aangegeven dat inschakeling van de geschillencommissie een uitstekend idee was.

Geen enkele reactie gehad op dat mailtje.

 

Ik heb in juli tot 2x maal gebeld met de geschillencommisie of er al een klacht was ingediend, tot 2x aan toe een ontkennend antwoord gekregen, waarop ik vervolgens een incassobureau heb ingeschakeld.

 

Geen enkele reactie, en vandaag een mailtje, of ik het incassobureau wilde stopzetten, want ze waren bezig met voorbreidingen om de kwestie voor te leggen aan de geschillencommisie, waarbij nu de geschillencommisie de schuld kreeg dat het zo lang duurde, en andere oorzaken.

 

Wat nu te doen? Incassobureau er tussen halen of niet.

 

Het incassobureau weet dat er misschien een geschillencommisie wordt ingeschakeld en beide partijen, zowel ik als klant moeten zich conformeren met de uitspraak.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Geen enkele reactie, en vandaag een mailtje, of ik het incassobureau wilde stopzetten, want ze waren bezig met voorbereidingen om de kwestie voor te leggen aan de geschillencommisie, waarbij nu de geschillencommisie de schuld kreeg dat het zo lang duurde, en andere oorzaken.

Klinkt voor mij als tijdrekken ...

 

Ik ken de procedure van de geschillencommissie niet, maar als ze nog aan het "voorbereiden" zijn, hoe kan de geschillencommissie dan voor de vertraging gezorgd hebben? En als dat inderdaad het geval is, zou een telefoontje naar die geschillencommissie dan kunnen bevestigen dat de procedure inderdaad in werking is gezet?

Link naar reactie
  • 1

Rick, ik zeg gewoon doorduwen..

 

Mevrouw lijkt een praatjesmaker en blijkt prima in staat om jou voorwaarden te lezen om te ontdekken dat ze 14 dagen heeft om op de aanmaning te reageren als jij 5 dagen stelt terwijl ze weet dat ze gewoon moet betalen want anders had ze wel direct gezegd "ik heb je aanmaning ontvangen maar ik ga niet betalen want ik ga een klacht indienen", maar nu gebruikt ze alle regeltjes in haar voordeel, houd jou aan het lijntje reageert steeds op het laatst mogelijke moment waardoor jij voor het blok staat wat je moet doen als vervolg. Dan is het voor mij simpel, zacht als het kan maar hard als het moet. hier gaat alleen de harde lijn werken is mijn inschatting

 

Ik zou haar vertellen dat je de incassoprocedure per direct zult stopzetten zodra jij bericht hebt ontvangen van de geschillencommissie dat er een klacht is binnengekomen (of eventueel dat zij jou een brief kan tonen van de geschillencommissie (geen eigen brief) waar uit blijkt dat zij een klacht heeft ingediend, gewoon een ontvangstbevestiging is voldoende)

 

Met het incassobureau spreek je af dat zij hetzelfde communiceren, zaak word stilgelegd na bewijs van indienen klacht.

en uiteraard bespreek je nu al met het incassobureau wat zij de beste strategie vinden, nu juist de druk opvoeren om zo betaling af te dwingen of dat zij de de klacht eindelijk doorzet of een wat milder traject te volgen met wat langere tijd tussen de vervolg stappen zodat jij geen onnodige kosten maakt

 

Weet je trouwens wat de aanleiding was dat zij zelf de coordinatie is gaan doen ipv de aannemer? toevallig ook een geschilletje?

Link naar reactie
  • 0

Weet je trouwens wat de aanleiding was dat zij zelf de coordinatie is gaan doen ipv de aannemer? toevallig ook een geschilletje?

Eigenwijzigheid en geldgebrek, Roel.

Het geldgebrek is dan weer een gevolg van haar eigenwijzigheid.

 

Het is een ernstig verwaarloosde woning uit de jaren twintig, en om die bewoonbaar te maken, daar is geld voor nodig en dat geld is er niet, en dat geld was er achteraf gezien, ook niet voor de woning werd gekocht.

 

De aannemer heeft het ook niet afgemaakt omdat het geld op was.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dit was niet in Soest, Joost.

 

Ik had in Leiden al eens werkzaamheden voor deze vrouw uitgevoerd in haar woning, maar nu ging ze op stand wonen in een plaatsje vlakbij Leiden.

 

Ik ben me naderhand rotgeschrokken toen ik zag wat er niet werd uitgevoerd wegens budgetproblemen.

Een half schuindak, onder het schuine dak de slaapkamer en badkamer, wordt niet geisoleerd wegens het budget.

Een enkelsteens-buitenmuurtje van de keuken, idem.

De verwarmingsmonteur heeft de radiator in de badkamer op een ongetegelde wand geplaatst, de gipsen wandjes zijn niet getegeld.

 

 

Maar we gaan nu off-topic, mijn vraag is beantwoord :), dit topic mag van mij gesloten worden.

 

Link naar reactie
  • 2

Dag Rick,

 

Ondanks dat jij de vraag beantwoord acht ga k toch nog even op jouw vraag door ;)

 

Ik heb even een blik geworpen op het klachtenreglement van de UNETO. Leidend is de vraag of er een klacht bij de installateur is neergelegd en of die vier weken de tijd hebt gehad om inhoudelijk op de klacht te reageren. Wat ik uit jouw relaas begrijp is dat niet het geval. Pas na het indienen van de factuur is er blijkbaar een klacht ontstaan die volgens cliënt een opschortende werking heeft. Als die klacht nog niet bij jou is ingediend is er geen grond voor een klachtenprocedure en zal deze niet-ontvankelijk worden verklaard.

De vraag voor jou is dus of er een concrete klacht is neergelegd.

 

Verder stelt artikel 9 van het Reglement geschillen elektro dat:

Indien de consument de betaling van de dienst en/of de zaak waarover het geschil gaat geheel of gedeeltelijk achterwege heeft gelaten, dient de consument het nog openstaande factuurbedrag bij de commissie te deopneren, tenzij partijen anderszins overeenkomsten.

 

Imho is het enige doel van dit artkel te voorkomen dat er een geschillenprocedure wordt opgestart om betailngsverplichtingen uit te stellen. Gelukkig heb jij gewoon een factuur ingediend (waarop niet gereclameerd is, sterker nog, de enige mededeling die je gehad hebt is dat het aan de geschillencommissie voorgelegd wordt) die niet betaald wordt. Indien de geschllencommissie de grief toch ontvankelijk verklaart dient deze factuur dus in depot betaald kan worden bij deze commissie. Mocht de geschillencommissie de klacht in behandeling nemen, wat ik ernstig betwijfel, dan zou ik gewoon stellen dat je geen reden ziet om van dit artikel af te wijken en dat de factuur gewoon in deport betaald moet worden bij de commissie.

 

Het is volgens mij dus van tweeën één: of geen geschillenprocedure en dan is er geen enkele reden om een onbetwiste factuur niet te laten innen via een derde of er komt een geschillenprocedure en dan volgt er een betaling van de factuur conform artikel 9. Ik zou dus aan de klant mededelen dat de incassoprocedure niet wordt opgeschort totdat er een procedure loopt bij de geschillencommissie van de UNETO - en die gaat dus niet eerder lopen dan dat de consument de factuur in depot betaald heeft, maar dat hoef je er niet bij te medlen.

Als die procedure gaat lopen weet je dus dat het geld in ieder geval betaald is als je de procedure wint. Het voordeel van deze handelswijze is dat, indien het geschil inderdaad niet-ontvankelijk wordt verklaard, je geen tijd verliest in het incassoproces. Dit proces is gebonden aan bepaalde redelijke termijnen en ik zie niet in waarom je die zou moeten rekken.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je Dennis,

 

Geeft weer een andere blik op de zaak.

 

Er is geen concrete klacht neergelegd, ik zet nog niet alle details op dit voor ieder leesbaar forum.

 

Er is overigens vandaag door het incassobureau een gerechterlijke procedure aangekondigd.

Morgen even informeren hoe de vervolgstappen zullen zijn

 

En ik zal nu een mailtje sturen, dat het incassobureau gestopt wordt op het moment dat het geld in het depot ligt bij de geschillencommisie.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Dennis,

 

Geeft weer een andere blik op de zaak.

 

Er is geen concrete klacht neergelegd, ik zet nog niet alle details op dit voor ieder leesbaar forum.

 

Er is overigens vandaag door het incassobureau een gerechterlijke procedure aangekondigd.

Morgen even informeren hoe de vervolgstappen zullen zijn

 

En ik zal nu een mailtje sturen, dat het incassobureau gestopt wordt op het moment dat het geld in het depot ligt bij de geschillencommisie.

 

Ik zou zelf iets stellen als: de incassoprocedure wordt gestaakt vanaf het moment dat de geschillencommissie de grief ontvankelijk hedft verklaard en in behandeling heeft genomen.

 

Dat dat niet eerder zal zijn dan het moment waarop zij de betaling deponeert doet in mijn ogen weinig ter zake. Maar goed, dat zijn mijn woorden en je moet het vooral n jouw woorden communiceren ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik zou toch ook zeker aan de klachtencommissie en aan je klant aangeven dat je incasso procedure past stopt zodra de klacht bij klachtencommissie is ingediend en in behandeling is genomen en het factuurbedrag + incasso kosten in depot gestort is.

 

Zeker niet vergeten die incasso kosten alsnog door haar te laten betalen.

Had ze maar direct die klacht moeten indienen en niet moeten wachten tot je incasso procedure gestart was.

 

Verder aangeven dat als ze daar nog mee wacht daar ook nog de kosten voor dagvaarding enz. bijkomen.

 

Je geeft haar vervolgens 5 of 10 werkdagen om die klacht ingediend te hebben en bedrag inclusief incasso kosten gestort te hebben. Dit meld je haar ook in de vorm dat je gedurende 5 of 10 dagen de incasso procedure op holt zet en dat als na die periode geen klacht + depot storting gedaan is je de procedure voortzet en dat dan dus extra kosten bijkomen die ze dan ook bij eventuele klacht in depot moet storten voordat je weer op holt zet.

 

Incasso bureau vervolgens even bellen en gedurende die 5 a 10 dagen op holt laten zetten.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb dit gemaild, Dennis.

 

Bedankt voor het vriendelijke mailtje, heer xxxx.

 

Als dit vervelende conflict door inschakeling van de geschillencomissie opgelost kan worden, is dat uitstekend.

Echter er loopt nog geen procedure via de geschillencommisie, althans bij mijn weten loopt er op dit moment nog geen procedure tussen ondergetekende en xxx.

 

Op het moment dat er een schriftelijke bevestiging is van de geschillencommisie, die melding maakt dat er sprake is van een procedure tussen ondergetekende en xxx, neem ik contact op met het incasso-bureau.

 

Ik hoop van harte op een spoedige bevestiging.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zeker niet vergeten die incasso kosten alsnog door haar te laten betalen.

Had ze maar direct die klacht moeten indienen en niet moeten wachten tot je incasso procedure gestart was.

 

Verder aangeven dat als ze daar nog mee wacht daar ook nog de kosten voor dagvaarding enz. bijkomen.

 

Je geeft haar vervolgens 5 of 10 werkdagen om die klacht ingediend te hebben en bedrag inclusief incasso kosten gestort te hebben. Dit meld je haar ook in de vorm dat je gedurende 5 of 10 dagen de incasso procedure op holt zet en dat als na die periode geen klacht + depot storting gedaan is je de procedure voortzet en dat dan dus extra kosten bijkomen die ze dan ook bij eventuele klacht in depot moet storten voordat je weer op holt zet.

 

Incasso bureau vervolgens even bellen en gedurende die 5 a 10 dagen op holt laten zetten.

 

Ik ga nu pas op de plaats maken Daniel, dat komt allemaal in het vervolg.

Zij is nu aan zet, als de klacht gegrond is, dan krijg ik bericht van de geschillencommisie, dan staat ook het geld in depot, dan mag ik mij verweren, dan komt er nog een zitting en volgt de uitspraak.

En verdere kosten, die neem ik mee in het verweer.

 

Link naar reactie
  • 3

Het vervolg en de afloop.

 

Er is een schriftelijke klacht verschenen, daar mocht ik op reageren. De klacht was met behulp van foto's, mailverkeer en andere middelen te weerleggen.

Dan komt er een deskundige die bij beide partijen een bezoek heeft gebracht, hij heeft een rapportage geschreven waarin hij mij volledig gelijk heeft gegeven. Toen kwam tegenpartij nog met een verweer, (rapportage was erg subjectief?). En dan volgt er een zitting, klant was er zelf niet, die liet zich vertegenwoordigen. Op de zitting mocht ik antwoord geven op vragen vanuit de commissie.

Vandaag dan eindelijk een brief.

 

Naar verwachting is de kwestie opgelost. Ik ben op alle fronten gelijkgesteld, en toch kost het me geld. Verrekenmethodes hoeveel arbeid en materiaal het me bespaard heeft om het niet meer af te maken, en dat verschil krijgt klant dan weer terug. Lees het in het weekend beter door, wel een opluchting nu. De eer is gered, is ook belangrijk ivm Uneto-Vni lidmaatschap, die zitting had in de commissie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Perfect gespeeld en verlopen Rick, gefeliciteerd! Vervelend dat er weer tijd overheen gaat... maar als ik het goed begrijp hebben zij jouw factuur als borg betaald. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over de vraag óf ze gaan betalen, alleen wanneer er betaald wordt. Scheelt heel veel stress, geniet er van!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.