• 0

Is hier sprake van verkapt dienstverband

Beste mensen,

 

Na een hele tijd passief gebruik gemaakt te maken van dit uiterst leerzaam forum heb ik nu zelf een vraag. Mijn situatie is als volgt:

 

Ik ben zelf zzper die webapplicaties ontwikkelt voor derden. Vorig jaar heb ik zodoende voor een derde partij (een zzper die consultant is en geen programmeur), laten we hem Piet noemen, een web applicatie ontwikkeld die hij nodig had om een project bij een vierde opdrachtgever (een grote organisatie) te realiseren, laten we die Klaas noemen.

 

Voor Piet heb ik dus vorig jaar 2 losse applicaties gebouwd, allemaal fixed price dat vooraf bepaald werd, die hij weer aan Klaas heeft geleverd. Daarnaast heb ik nog voor een andere klant een paar werkzaamheden verricht. Situatie was vorig jaar dus <3 opdrachtgevers, meer dan 70% bij een opdrachtgever. Dit heb ik ook ingevuld in mijn VAR formulier en heb een VAR WUO gekregen. Waarschijnlijk ook omdat ik in 2009/2010 wel gewoon 4-5 opdrachtgevers per jaar had, waarvan niet 70% van mijn omzet bij een opdrachtgever werd gehaald.

 

Nu heb ik dit jaar vanwege prive omstandigheden niet veel gewerkt, maar wel nog een andere applicatie voor de Piet gemaakt. Weer fixed price. Ook heb ik weer voor een andere klant een paar kleine werkzaamheden verricht. In 2012 is dus weer het geval dat ik > 70% van mijn omzet bij 1 opdrachtgever haal en < 3 opdrachtgevers heb.

 

Het gaat trouwens niet om extreem grote applicaties. Per applicatie ben mischen 2 a 3 maanden bezig. Applicaties ontwikkel ik gewoon thuis en het werk voer ik naar eigen inzicht uit. Ook geef ik veel advies van wat wel/niet mogelijk is en hoe bepaalde zaken technisch het beste aangepakt kunnen worden.