• 0

willekeurig afschrijven startende onderneming

Heel veel gelezen op het forum, kijken of ik het begrepen heb:

 

Ik koop nu een laptop van zeg 800 euro. Die schrijf in één keer helemaal af, zonder restwaarde. Mag ik die laptop dan op 1 januari 2013 aan het gezin cadeau doen? In mijn boekhouding en IB aangifte 2012 staat er niets op de balans van deze laptop, ik voer de laptop wel op bij de KIA. Mag dit?

Reinier Gerritsen

IDcircuits - RFID & Electronics

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nee ook al is 1 januari 5 dagen na kerst.. de belastingdienst is niet de kerstman..

 

Ondanks dat je de laptop fiscaal misschien willekeurig mag afschrijven, als de laptop uit het bedrijf gaat moet dat tegen een reële waarde, 0 is geen reële waarde voor een laptop van minder dan een jaar oud, je zult hiervoor dus een waarde aan moeten hangen en dat boeken als priveopname. De willekeurge afschrijving voor starters is een fiscale faciliteit maar zegt niets over de feitelijke waarde van het goed. Als je normaal afschrijft in 5 jaar dan kun je vaak de boekwaarde wel aanhouden omdat die waarde niet zoveel zal afwijken van de feitelijke waarde, maar formeel moet je altijd naar de marktwaarde kijken.

 

Voor de KIA geld ook nog een desinvesteringsbijtelling dus je mag hem dan in 2013 weer de genoten investeringsafreek grotendeels terugbetalen.

 

Voor de volledigheid voor de KIA moet je totaal minimaal 2300 euro aan investeringen moet doen om in aanmerking te komen dus alleen met een laptop van 800 euro ben je er nog niet.

 

Beste advies.. hou zakelijk en privé zo veel mogelijk gescheiden, dit soort kunstjes gaat je weinig voordeel opleveren en bij controle veel problemen.

Prima als je een bedrijfsmiddel na 2 of 3 jaar zakelijk niet meer voldoende functioneert om deze zaken dan voor vrijwel niets naar prive te brengen, maar nieuwe goederen na een paar maanden naar prive brengen voor bijna niets kom je niet mee weg.

Link naar reactie
  • 0

In theorie kan het een klein voordeel opleveren. Zowel voor de investeringsaftrek als voor de desinvesteringsaftrek geldt een drempel (2300 in 2012). Als je in een jaar de drempel haalt (misschien wel door de aanschaf van de laptop) heb je aftrek.

Als je in een ander jaar desinvesteert voor alleen de laptop dan blijf je onder de drempel.

 

Als de laptop geheel afgeschreven is door de willekeurige afschrijving, wordt bij overname naar prive natuurlijk wel belastbare boekwinst gemaakt.

 

Als de laptop niet om zakelijke redenen wordt aangeschaft, maar alleen vanwege de investeringsaftrek dan is er sprake van een schijnhandeling. Aftrek zal dan worden geweigerd.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

Goed dat ik toch even om jullie mening gevraagd heb. Bij mij is de verwarring ontstaan bij het begrip "afschrijven". Ik dacht dat als iets 100% afgeschreven was, dat het dan geen waarde meer had voor het bedrijf en dus weggeven mag worden. Ik zal de laptop voorlopig zakelijk gebruiken. Zijn er (vuist)regels voor de reële waarde van een laptop? Ik zie dat ik zelfs BTW in rekening moet brengen bij verkoop.

De desinvesteringsbijtelling is nieuw voor me, maar die drempel ga ik toch niet halen, de KIA drempel haal ik wel.

 

Gelukkig heb ik van mijn eigen vakgebied meer verstand...

Reinier Gerritsen

IDcircuits - RFID & Electronics

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.