• 0

Welk deel van marketing uitbesteden?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De strategie besteed ik nooit uit. Wel voer ik met vele mensen overleg om tot de beste aanpak te komen.

 

Qua uitvoering overweeg ik altijd de kosten en baten van uitbesteding. In mijn geval besteed ik de marketingcommunicatie uit zoals een DM brief uit en mijn website. Marktonderzoek besteed ik alleen uit indien het een kwantitatief onderzoek betreft. Kwalitatieve onderzoeken wil ik zelf uitvoeren.

 

Groet,

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Veel kleine bedrijven maken nog niet eens marketingplannen. Een marketingplan zou ik als bedrijf zowieso nooit uitbesteden, maar er altijd in samenwerking met een expert aan werken (indien ik er zelf niet genoeg van zou weten). Dit kost misschien wel wat geld, maar het levert ook geld op.

 

Het uitvoeren van marktonderzoek zou je kunnen uitbesteden aan scholieren, maar als je tijd over hebt kun je het wellicht beter zelf doen (dan krijg je nog een beter beeld van de doelgroep + resultaten en je bespaart geld).

 

In plaats van het uitbesteden van een verkoopbrief kun je er ook zelf een proberen te schrijven en die gratis laten nakijken bij Mailperfect.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Veel kleine bedrijven maken nog niet eens marketingplannen.

 

Terwijl die zich het nog wel het minst kunnen veroorloven?

Is het een symptoom van een denkfout of terecht en logisch dat kleine bedrijven zich hier niet mee bezig houden?

Moet het meer geïntegreerd worden of ziet men het verband niet tussen omzetstijging en marketing?

 

Wat jullie?

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag wel eens aan starters of ze een marketingplan hebben, maar meestal zien ze hier het nut niet van in of hebben ze er geen zin in. Ik denk dat een hoop ondernemers niet houden van analyses en planningen, maar het liefst alles op intuïtie en zonder planning doen. Het gevolg hiervan is dat ze soms grote fouten maken. Zo zijn veel kleine bedrijven naar mijn inzien slecht/fout gepositioneerd. Een verbetering in de positionering en basisstrategie kost weinig geld, maar kan enorm veel geld opleveren.

 

Nou moet ik wel zeggen dat b2b marketing voor het grootste deel uit netwerken bestaat, maar ook hiervoor is een plan geen overbodige luxe.

 

Het verband tussen omzetstijging en marketing is een beetje dubbel. Door te investeren in marketing kan je omzet groter worden, maar het kost ook weer omzet om in marketing te investeren. Veel starters hebben geen of weinig budget, en dan is een marketingbudget van tienduizend euro per jaar al veel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hm ik snap best dat je als starter je marktonderzoek zelf wilt uitvoeren of door een scholier laat doen. Het is namelijk niet goedkoop. Zelfs grote bedrijven en instellingen laten het door een stagiaire doen of zo. Wij worden regelmatig geconfronteerd met dat soort onderzoeken en ze rammelen nogal. Tja en als de vragenlijst al niet goed is, hoe zit het dan met de betrouwbaarheid van je onderzoeksresultaten. Ik zou dan eerder niets doen en gewoon op het "buikgevoel" afgaan.

 

Het is trouwens best een goed idee om een onderzoeksbureau te vragen of ze je vragenlijst even willen checken en eventueel verbeteren voor een klein bedrag. Maar ik zou in ieder geval niet naar een "gerenommeerd" bureau gaan want dan weet je zeker dat je te veel betaalt.

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Nou, stel bedrijf X begeeft zich op de webhostingbranche. Samen met honderden andere bedrijven probeert het in die markt een centje mee te plukken met webhostingdiensten voor particulieren en bedrijven. Waarschijnlijk zal dat bedrijf niet veel verdienen: het begeeft zich in een markt met een aanbodoverschot en richt zich op een te grote doelgroep waarbij het te moeilijk is om aan ieders wensen te voldoen en het marketingbudget te klein is voor zo'n grote doelgroep.

 

Na een tijdje komt bedrijf X erachter dat ze geen of weinig winst maken, en dat dit niet anders kan. Ze gaan naar een bedrijfsadviseur die uitzoekt waarom de winst zo laag is. Na een klein onderzoek van die adviseur, adviseert deze een herpositionering. Na enig overleg gaan ze zich in een niche van de markt begeven: ze gaan zich specialiseren in streaming media hosting voor de zakelijke markt. Het product wordt beter (door de specialisatie), ze kunnen beter aan ieders wensen voldoen en het marketingbudget kan gerichter worden toepast. Na de herpositionering stijgt de winst aanzienlijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.