• 0

Stoel verhuur kapperzaak

Hallo allemaal,

 

Ik ben zomaar hier binnen gevallen maar het is een leuke forum site allereerst!

 

Ik ben eigenaar van 2 herenkapsalons en 2 dameskapsalon, nu heb ik ongeveer 20 personeel in alle filialen werken. Gezien de financiele situaties ben ik mijn personeel aan het ontslaan via de uwv of contract beeindigd van rechtswege. Wat ik vervolgens wil doen is mijn kapperzaken verhuren aan zzp´ers, zij zullen dan een stoel huren en eigen klanten ontvangen. Mijn inkomsten zullen voornamelijk bestaan uit de huurinkomsten die de zpp´ ers aan mij zullen betalen. Nu heb ik een boekhouder die mijn hele administratie naar de noppen heeft geholpen. Daarom ben ik ook opzoek naar een ander boekhouder of accountant met veel kennis maar dat zal pas medio december worden want de boekhouder werkt niet echt mee. Nu heb ik een huurovereenkomst gevraagd en ik kreeg een heel slordig contract van hun die ik effe kan gebruiken. Dat hoort toch niet!! Ik wil nu alvast echt beginnen met een goede administratie zodat ik in december 2012 alles af heb . Kan iemand mij enig uitleg geven over stoelverhuur of moet het per vierkante meters gaan,verhuurprijs, duur en welk contract ik echt kan gebruiken. Als voorbeeld heb ik zelf een huurcontract gevonden die ik misschien kan gebruiken die voeg ik bijdeze ook toe. Alvast allemaal bedankt.

Verhuur_roerende_zaken.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereest, ga sneller op zoek naar een accountant en een fiscaal adviseur en wacht niet tot december, Dat je boekhouder niet meewerkt doet niet echt ter zake. De administratie komt nog wel, maar nu heb je een adviseur nodig, geen boekhouder.

 

Ben niet thuis is arbeidsrecht, maar ik zou na laten kijken of dit allemaal kan zonder al te veel financiele gevolgen als je dit nog niet gedaan hebt.

Ook vraag ik me af wat fiscaal de gevolgen zijn van het overschakelen van het zelf exploiteren van diverse kapsalons naar het verhuren van stoelen zoals je het omschrijft.

 

Ben ook benieuwd hoe je dit allemaal voor je ziet. Iedere zzp voor zich zonder goede afspraken met jou en onderling kan zal al snel onrust kunnen veroorzaken.

 

Andere relevante zaken zijn je rechtsvorm, zit je in een huur/kooppand enz..

 

Al met al denk ik dat je je bij moeten laten staan in dit proces.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ook benieuwd hoe je dit allemaal voor je ziet. Iedere zzp voor zich zonder goede afspraken met jou en onderling kan zal al snel onrust kunnen veroorzaken.

 

In de kapperswereld is het vrij gebruikelijk dat stoelen worden verhuurd en het gebeurt steeds vaker. Dus het zal wel los lopen.

 

Als je wat meer wilt weten over hoe een en ander in zijn werk gaat, kun je het beste afkijken bij je 'concullega's', denk ik.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Daarbij zal ik aan je huurder een inschrijving KvK vragen PLUS een VAR verklaring...

en een aansprakelijkheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsdekking met een vaste lasten component voor de stoelhuur in geval van ziekte lijkt me dan ook geen overbodige luxe: verzuim als gevolg van ziekte is jouw grootste risico. Wie ziek is en niet werkt heeft ook geen geld om de stoelhuur door te betalen.

 

In de bestaande franchiseconcepten is stoelhuur overigens niet de enige inkomstenbron. Ook opleidingen/cursussen aan de kappers en de shopverkopen behoren daartoe.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

In de bijlage heb ik de contract in word bestand.

 

Ik wil uiteraard dat alle huurders in het bezit worden van een var-verklaring zodat ik niet in de problemen kom met de arbeidsinspectie maar ik denk dat ik ook hiervoor een contract moet opstellen dat ik geen werkgever van hun ben.. Voor de huurders zijn we dus ook opzoek naar boekhoudingskantoor die hun administratie kan doen. Ik ga dus echt een goed adviseur zoeken.

cont.docx

Link naar reactie
  • 0
Hoi

 

In de bijlage heb ik de contract in word bestand.


Ik weet niet uit welk programma je knip en plakt, maar de opmaak kun je beter achterwege laten

6.   De huurder is verplicht het gehuurde bij een solide maatschappij tegen alle verzekerbare schade (of brand en diefstal !!) te verzekeren en verzekerd te houden tot de teruggave aan verhuurder. De uit deze verzekeringsovereenkomst voortvloeiende rechten van huurder jegens de verzekeraar worden reeds hierbij bij voorbaat door huurder aan verhuurder geleverd. De huurder verplicht zich voorts de polis na ontvangst ter hand te stellen aan verhuurder en is verplicht alle premiekwitanties binnen 5 dagen na verval van de premie aan verhuurder ter inzage te verstrekken
Dit gaat absoluut niet werken voor stoelhuur. Er is geen sprake van een afgescheiden ruimte en een stoel kan door meerdere ZZP-ers worden benut. Jij draagt gewoon zelf zorg voor verzekering van het pand en de inventaris.De ZZP-er verzekert zijn/haar eigen spullen zoals gereedschap, scharen, tangen enz en doet er wel verstandig aan om een bedrijfsschadecomponent in de eigen verzekering op te nemen. Moet jouw pand (tijdelijk) sluiten wegens brand, dan heeft de ZZP-er in ieder geval de gederfde inkomsten (bedrijfsschade) verzekerd. Jijzelf loopt huurinkomsten mis, voor jou is bedrijfsschade dus ook een reëel risico.
Voor de huurders zijn we dus ook opzoek naar boekhoudingskantoor die hun administratie kan doen. Ik ga dus echt een goed adviseur zoeken.
Pas op dat je niet te veel voor de huurders gaat "regelen", zoals bijvoorbeeld de boekhouding. Je loopt dan immers het risico dat dat alsnog de zelfstandigheid van de ZZP-er ter discussie doet staan. Beter is het te faciliteren, maar wel toe te staan dat een ZZP-er = zelfstandig ondernemer daar zelf een andere keuze in maakt. Je mag uiteraard wel eisen/randvoorwaarden stellen aan de inhoud van een bepaalde dienst zoals verzekeringen of boekhouding, maar je mag niet verplichten dat de huurders het bij een specifieke partij afnemen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Oke wat ik ga doen is het volgende om de risico´ te beperken;

 

- ik ga de stoelen verhuren dat zijn er ongeveer 15 stoelen aan 15 zzp's, ieder krijgt zijn eigen stoel en ook al komt hij niet wordt hij verplicht geacht huur te betalen

-huur prijs wordt dagelijks 35 euro per dag, jaar contract

-zij mogen zelf hun boekhouding regelen, var aanvragen

-winkeltijden, winkel gaat open om negen uur tot acht uur s'avonds, zij bepalen hoe laat ze komen en weg gaan

-ieder mag zelf zijn klantenkring opbouwen

-als er gewoon klanten binnen lopen zonder afspraak mogen de zzp'ers zelf weten wie de klant bedient

-ieder zorgt voor eigen spullen

-als de zpp' er geld verdient moet hij dat direct boeken in zijn onderneming. dus het moet niet via mij gaan

-als extra ga ik in het contract vermelden dat er absoluut geen rechtsvermoeden kan bestaan van een arbeidscontract.

 

alleen nu zijn er van de 15 zzp'ers er ongeveer 5 bij mij in loondienst geweest? zal dat iets uitmaken??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke wat ik ga doen is het volgende om de risico´ te beperken;

 

- ik ga de stoelen verhuren dat zijn er ongeveer 15 stoelen aan 15 zzp's, ieder krijgt zijn eigen stoel en ook al komt hij niet wordt hij verplicht geacht huur te betalen

 

 

Denk je dat die zzpers dat nou echt gaan doen? Wat als ze ziek zijn? Geen klanten hebben die dag?

 

 

-huur prijs wordt dagelijks 35 euro per dag, jaar contract

 

 

 

Ook hier denk ik dat een jaarcontract niet gaat werken en dat een drempel is voor een zzper.

 

 

-als er gewoon klanten binnen lopen zonder afspraak mogen de zzp'ers zelf weten wie de klant bedient

 

 

 

Staan 5 zzpers niks te doen binnen, er 1 klant binnen zonder afspraak. Denk je nu echt dat het in goed overleg zal gaan wie die klant bedient? Dat wordt het recht van de brutaalste.

 

 

 

Just my 2 cents...

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Denk je dat die zzpers dat nou echt gaan doen? Wat als ze ziek zijn? Geen klanten hebben die dag?

 

Tja Danny, dat doen ze dus wel: daar zijn het Zelfstandigen voor. Iedere zelfstandige kapper heeft het zelfde probleem. Bij ziekte loopt de huur gewoon door, en geen klanten is geen omzet. Dat eerste kun je desgewenst verzekeren, het laatste is onderdeel van het ondernemen

 

 

Ook hier denk ik dat een jaarcontract niet gaat werken en dat een drempel is voor een zzper.

Ik ken meerdere concepten, die hebben/hadden meestal een opzegtermijn van 6 maanden.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je nog een heel aantal zaken op een rij zetten. Naast de financiele/jurisdische/fiscale aspecten, die ik zeker zou voorleggen aan een adviseur, denk ik ook aan gewoon praktische zaken.

 

-winkeltijden, winkel gaat open om negen uur tot acht uur s'avonds, zij bepalen hoe laat ze komen en weg gaan

En wie is er verantwoordelijk voor opening/sluiting, ben jij dat ?

 

-als de zpp' er geld verdient moet hij dat direct boeken in zijn onderneming. dus het moet niet via mij gaan

Is er een mogelijkheid tot pinnen, en hoe wil je dat regelen.

 

ieder zorgt voor eigen spullen

Wie zorgt voor de gezamenlijke ruimte, toiletruimte e.d. Als iedereen alleen zijn eigen hoekje opruimt word het volgens mij een rommeltje. Blijf jij verantwoordelijk voor de rest ?

 

En zo zijn er nog wel meer zaken waar je over na moet denken.

 

Aangezien dit vaker gebeurd, zal er toch ergens een overeenkomst moeten zijn die specifiek op deze situatie is ingericht. Het is dan niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je wel even over het verdelen van de klanten zonder afspraak moet denken. Een rijtje kappers bij de ingang die allemaal dezelfde klant willen hebben gaat niet echt werken. Dus een schema om-en-om of een receptioniste die de verdeling in de gaten houdt. Misschien kan je bij Mario's eens binnenlopen met wat vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.