• 0

Willekeurige afschrijving

Ik heb een vraag over de willekeurige afschrijving.

Ik heb me in november 2007 bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als eenmanszaak en heb in december 2007 mijn eerste investeringen gedaan en in gebruik genomen. Dat jaar was voor mij het aanloopjaar (ik kon - omdat ik in pas november ben begonnen - niet aan het urencriterium voldoen) en ik heb de investeringen in 2007 willekeurig afgeschreven (tot de restwaarde).

Sinds begin 2008 tot en met nu heb ik vervolgens bedrijfsmatig opdrachten uitgevoerd.

In 2008 en 2011 voldeed ik aan het urencriterium en heb ik de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek genoten, 2 keer dus tot op heden.

 

Ook in 2012 ga ik zoals het er nu voorstaat aan het urencriterium voldoen.

In de regels voor het willekeurig afschrijven staat dat je maximaal 2 keer de startersaftrek mag hebben gebruikt en dat je minimaal een van de 5 voorgaande jaren geen onderneming moet hebben gehad. Aan de eerste eis voldoe ik. Ik ben in 2007 begonnen met de voorbereiding op mijn ondernemersactiviteiten maar heb geen opdrachten uitgevoerd. Ik kon in 2007 geen gebruik maken van zelfstandigenaftrek of startersaftrek i.v.m. het urencriterium.

Het is mij niet duidelijk of ik nu in 2012 nog willekeurig kan afschrijven over investeringen gedaan in 2012. Kan iemand me daarmee helpen?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nummer 7

 

Omdat je in 2007 niet voldeed aan het urencriterium en dus niet in aanmerking kwam voor startersaftrek, mocht je in 2007 niet willekeurig afschrijven.

De investeringen uit 2007 (aanloopjaar) had je wel in 2008 willekeurig mogen afschrijven.

2012 is het laatste jaar waarin je recht hebt op startersaftrek en mag je dus wel willekeurig afschrijven.

 

Hier staan de spelregels http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/willekeurige_afschrijving/willekeurige_afschrijving

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

2012 is het laatste jaar waarin je recht hebt op startersaftrek en mag je dus wel willekeurig afschrijven.

 

 

Als ik 2007 meetel is dan 2012 niet het 6e jaar ???

 

Dan alleen recht op startersaftrek bij:

U dreef in de 5 voorafgaande jaren minimaal 1 jaar geen eigen onderneming.

 

Link naar reactie
  • 0

 

2012 is het laatste jaar waarin je recht hebt op startersaftrek en mag je dus wel willekeurig afschrijven.

 

 

Als ik 2007 meetel is dan 2012 niet het 6e jaar ???

 

Dan alleen recht op startersaftrek bij:

U dreef in de 5 voorafgaande jaren minimaal 1 jaar geen eigen onderneming.

 

 

Brood, daar had ik even niet bij stil gestaan. Goede aanvulling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de reactie van Odeon lees heb ik indertijd ten onrechte de willekeurige afschrijving in 2007 toegepast, dat zou dus in 2008 hebben gemoeten. Als ik dat had gedaan had ik in 2007 alleen wat opstartkosten gehad. Waar ik mee “worstel” is de eis om één van de 5 voorgaande jaren geen onderneming te hebben. Telt 2007 daarbij nu wel of niet mee?

Het gaat bij de willekeurige afschrijving om een fiscale faciliteit voor starters en de faciliteit is gekoppeld aan de startersaftrek. De startersaftrek kun je maximaal 3 keer krijgen als je aan de voorwaarden voor de zelfstandigenaftrek voldoet.

De zelfstandigenaftrek kon ik in 2007 niet genieten, omdat ik pas aan het einde van het jaar met de voorbereiding van mijn bedrijf ben begonnen. Ik zou het vreemd vinden dat ik dan nog maar 4 jaar de tijd heb om de startersaftrek te krijgen (en dus ook maar 4 jaar de tijd heb om willekeurig af te schrijven). Of zie ik het nu verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik even eenmalig inhaken ?

 

U dreef in de 5 voorafgaande jaren minimaal 1 jaar geen eigen onderneming.

 

Dat gaat om een onderneming in elke willekeurige vorm (zoals DGA v/e rechtspersoon) of gaat het om een eenmanszaak in die 5 jaar ?

Link naar reactie
  • 0

Mag ik even eenmalig inhaken ?

 

U dreef in de 5 voorafgaande jaren minimaal 1 jaar geen eigen onderneming.

 

Dat gaat om een onderneming in elke willekeurige vorm (zoals DGA v/e rechtspersoon) of gaat het om een eenmanszaak in die 5 jaar ?

 

Dit gaat om een ib-onderneming. Een DGA is voor de inkomstenbelasting geen ondernemer en heeft dus ook geen recht op startersaftrek.

Link naar reactie
  • 0

De zelfstandigenaftrek kon ik in 2007 niet genieten, omdat ik pas aan het einde van het jaar met de voorbereiding van mijn bedrijf ben begonnen. Ik zou het vreemd vinden dat ik dan nog maar 4 jaar de tijd heb om de startersaftrek te krijgen (en dus ook maar 4 jaar de tijd heb om willekeurig af te schrijven). Of zie ik het nu verkeerd?

 

Ik wil hier even op inhaken. Het is niet zo dat je alleen willekeurig kunt afschrijven in de jaren dat je recht hebt op startersaftrek. Je kunt willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die je hebt aangeschaft in een jaar dat je startersaftrek hebt gehad (en het aanloopjaar). Ook in de jaren erna kun je op dat betreffende bedrijfsmiddelen nog willekeurig afschrijven. Wel mag op een investering in het aanloopjaar voor het eerst in het jaar erna willekeurig worden afgeschreven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Michel en anderen,

 

Dank voor jullie reactie.

Michel, je hebt gelijk voor wat betreft de jaren waarin je het willekeurig afschrijven.

 

Ik vind echter wel vreemd dat er een groot verschil is tussen ondernemers die aan het einde van het jaar starten of aan het begin van het jaar erop.

Ik ben mijn onderneming in december 2007 gestart en kan daardoor willekeurig afschrijven over investeringen die ik heb gedaan in 2007 (maar dat afschrijven moet dan plaatsvinden in 2008 of later), 2008, 2009, 2010 en 2011. En dan alleen over investeringen die ik heb gedaan in jaren dat ik voldoe aan de voorwaarden van de startersaftrek (en het aanloopjaar).

Een andere ondernemer die op 1-1-2008 zijn onderneming start mag willekeurig afschrijven over investeringen die hij heeft gedaan in 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012 als hij in die jaren voldoet aan de voorwaarden voor de startersaftrek.

 

Doordat ik eind 2007 begon kon ik nooit aan het urencriterium voldoen en ben ik dus één mogelijkheid op startersaftrek en één mogelijkheid om willekeurig af te schrijven op investeringen kwijt.

Ik heb nu alleen in 2008 en 2011 aan de voorwaarden voor de startersaftrek voldaan en in het 5e jaar (2012) dat ik daadwerkelijk als ondernemer aan de slag ben (want 2007 was met ongeveer 100 uur vooronderzoek, investeringen en voorbereidingen geen jaar dat ik als ondernemer al actief was) en wel aan de uren kom kom ik dus niet meer in aanmerking voor de startersaftrek (en willekeurige afschrijving).

 

Ik hoop dat iemand van het webcare team van de Belastingdienst dat als ik het goed begrijp ook dit forum volgt mij uit kan leggen wat hierachter de logica is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de logica moet zien in het feit dat de inkomstenbelasting werkt met kalenderjaren (uitzonderingen daargelaten). Alternatief voor de huidige opzet is dat je de termijn koppelt aan de daadwerkelijke startdatum van de onderneming en dan 5 jaren gaat rekenen, waarbij je in jaar 5 nog zou kunnen afvragen op welke datum de onderneming is exact is gestart. Soms is er in wetgeving gekozen voor een pratische oplossing en/of is er bewust voor gekozen geen uitzonderingen te maken voor dit soort gevallen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Doordat ik eind 2007 begon kon ik nooit aan het urencriterium voldoen en ben ik dus één mogelijkheid op startersaftrek en één mogelijkheid om willekeurig af te schrijven op investeringen kwijt.

 

Nee hoor dat is niet waar want je hebt namelijk maximaal 3x recht opstarterssaftrek in de eerste 5 jaar, daarbij mag je investeringen uit het aanlooplaar ook willekeurig afschrijven. je kunt dus in net zoveel jaren willekeurige afschrijving starten over gedane investeringen.

 

kortom iedereen heeft gelijke kansen om zijn investeringen willekeurig af te schrijven.

Link naar reactie
  • 0
Ik hoop dat iemand van het webcare team van de Belastingdienst dat als ik het goed begrijp ook dit forum volgt mij uit kan leggen wat hierachter de logica is.

 

De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Je kunt in de eerste 5 jaar maximaal drie keer startersaftrek claimen. Zie startersaftrek voor de eisen. Wanneer je over de jaren 2007 t/m 2011 als ondernemer voor de inkomstenbelasting ondernemer voor de inkomstenbelasting(IB) bent aangemerkt gaat op dat moment het termijn van 5 jaar in. Heb je in 2007 je inkomsten nog aangegeven als Resultaat overige Werkzaamheden in de inkomstenbelasting, dan telt dat jaar niet mee voor de startersaftrek.

 

Voor de IB is wettelijk bepaald dat deze wordt berekend over een kalenderjaar. Als je met je onderneming start in november én je bent voor dat jaar aangemerkt als ondernemer voor de IB dan is dat het eerste jaar waarin je recht op startersaftrek kunt hebben. Je bent aangemerkt als ondernemer voor de IB wanneer je een winstaangifte hebt ingevuld. Of je ondernemer bent voor de IB is bepaald na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel of op eigen verzoek.

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.