• 0

Doorberekenen webshop-aanpassing voor BTW-berekening terecht?

Zoals bekend verandert het BTW-percentage van 19 naar 21%

 

Dit betekent niet alleen het aanpassen van je verkoopprijzen als je incl. BTW levert, maar ook dat de BTW-berekeningsmodule (module is een groot woord, maar weet even geen betere term) in webshopsoftware aangepast moet worden.

 

Als er sprake is van huur van webwinkelsoftware, zoals momenteel nog in mijn geval, dan komt het volgende discussiepunt naar voren:

 

Is het het verhuurder van webwinkelsoftware toegestaan kosten te berekenen om die aanpassing door te voeren?

 

Natuurlijk is dat afhankelijk van de overeenkomst die ten grondslag ligt aan de verhuur.

Daar staat in dit geval in genoemd dat de vergoeding die maandelijks wordt betaald bestaat uit:

 

- Een vergoeding voor de hosting

- Een vergoeding voor een licentie op de software incl. onderhoud.

 

De leverancier stelt zich op het standpunt dat de BTW-verhoging niet te voorzien is door leverancier en dus door mag en kan worden berekend.

Ik stel met op het standpunt dat een juiste BTW-berekening onderdeel is van goed functionerende software waarvoor ik al een vergoeding betaal en dus een aanvullende factuur niet aan de orde is.

 

Graag jullie visie hierop

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het met je eens. Zij moeten hun product sowieso aanpassen om het aan nieuwe klanten te kunnen verhuren. Stel je zou hun per uur betalen en het zou om custom-made-webshop gaan zou het logisch zijn dat je het moet betalen. Maar nu moeten zij gewoon zelf zorgen dat hun systeem weer aan de wettelijke eisen voldoen. Stel de bank veranderd een keer wat aan iDEAL waardoor zij het moeten veranderen dan hoef je daar toch ook niet voor te betalen?

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht of het mag of niet, als iets relatief eenvoudig als het veranderen van het BTW percentage reden is om daar een factuur voor te sturen naar hun klanten, dan zullen ze volgens mij bijzonder weinig ontwikkelingen doorvoeren aan hun software.

 

Wordt de software verder ooit bijgewerkt en vernieuwd?

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik geen webshop software maar wel specifieke software voor mijn branche. In mijn onderhoudscontract zijn alle wijzigingen begrepen die moeten worden doorgevoerd op basis van veranderde wet- of regelgeving. Geen extra kosten voor die aanpassingen dus. Overigens ontvang ik zo'n 3-4 keer per jaar updates met aanpassingen.

En inderdaad, wat Sandra zegt: ze kunnen nieuwe klanten vanaf 1 oktober toch ook niet opzadelen met software die 19% btw berekent?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Software waarbij het langer duurt dan 5 seconden (inclusief inloggen, uitloggen en testen) om zo een simpele instelling te wijzigen moet je eigenlijk bij voorbaat al niet hebben.

 

Doet me denken aan dit artikel waarin Weekers 'chaos' verwacht als ze de BTW verhoging alsnog zouden annuleren.

 

En ik maar denken dat we in NL redelijk up to date waren met automatisering en op zijn minst een gemiddeld intelligente staatssecretaris van financiën hadden. :'( Als het niet doorvoeren van de BTW verhoging voor chaos zorgt dan is het volgens mij al een chaos.

Link naar reactie
  • 0

Zou absurd zijn daarvoor te moeten betalen.

Ten eerste horen ze gewoon goed functionerende software te leveren en als 21 procent btw er niet inzit is het dus gewoon verouderde software.

 

Ten tweede mag zoiets hooguit een uurtje werk kosten ( dan neem ik het erg ruim). En dat uurtje willen ze kennelijk aan honderden of duizenden klanten in rekening brengen.

 

Hoewel zulke kneuterigheid meer lijkt op hobyistje

Link naar reactie
  • 0

Bij de bekende software pakketten zoals Magento is de BTW gewoon een veldje dat je even aanpast waarmee gelijk de btw voor artiekelgroepen aangepast zijn.

 

Als zij zeggen dat ze de software aan moeten passen dan gebruiken ze deze btw verhoging gewoon om de klanten wat extra rekeningen te sturen.

 

Overigens vind ik het vreemd dat je de btw niet zelf aan kunt passen maar dat terzijde.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties die mijn eigen gevoel weerspiegelen.

 

Huursoftware was 3 jaar geleden een bewuste keus. Met de huidige omvang van de shops en de plannen biedt het al enige tijd geen voordelen meer. Vandaar dat we ook over 2 maanden naar magento overstappen en nu druk zijn met de voorbereidingen.

 

Typisch gevalletje vendor-lock-in helaas waar de relatie de afgelopen 3 jaar gewoon goed is geweest en er nooit strubbelingen zijn geweest.

 

Als het bedrag 100 euro was geweest had ik ook mijn wenkbrauwen opgetrokken, maar er verder geen moeite mee gehad.

Probleem is dat het vele malen meer is, en overkomt als een schop na omdat we afscheid nemen.

Er is wel naar ons gebeld door andere klanten die ook geschrokken zijn van het bedrag, maar die heb ik helaas niet persoonlijk gesproken en ze hebben ook niet teruggebeld.

 

En dat uurtje willen ze kennelijk aan honderden of duizenden klanten in rekening brengen.

Eens dat het max een uurtje werk zou moeten zijn indien de shop logisch van opzet zou zijn. Het gaat niet om honderden maar om enkele tientallen klanten waaronder 2 grote landelijk kledingwinkels.

Misschien toch maar eens rond gaan bellen.

 

@nico ik weet dat het bij magento gewoon een veldje is. Meerdere landen met allen hun eigen BTW-regime/percentage is over twee maanden ook op ons van toepassing :)

 

Misschien maandag maar een schriftelijk constateren dat de software niet aan de eisen meer voldoet en eisen dat ze die up-to-date maken. Er staan nog wat facturen open. Ik ben niet zo van het dreigen maar zie helaas ook geen andere oplossing dan het er gewoon op aan laten komen.

 

Link naar reactie
  • 0

- Een vergoeding voor een licentie op de software incl. onderhoud.

 

Dit lijkt me toch in de categorie onderhoud te vallen?

+1 zo denk ik er ook over, factuur zou ik zeker aanvechten/niet betalen.

mijn winkelsoftware is kosteloos aangepast, het behoort gewoon te werken conform de geldende belastingregels.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.