• 0

samen een salon starten

Hallo Allemaal,

 

Ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen.

Mijn naam is Nathalie, ben 44 jaar en al 11 jaar zelfstandig werkend als nagelstyliste.

Ik heb al die tijd een salon aan huis en werk niet full-time ivm kinderen.

Nu de kinderen groter zijn wil ik mijn droom een mooie salon in een mooi pand gaan verwezelijken.

 

Nu ben ik mezelf rode oogjes aan het lezen de afgelopen dagen over alles wat erbij komt kijken om dat te realiseren.

Toch wil ik graag eens advies hier vragen.

De situatie is als volgt:

 

Ik wil samen met een bevriende nagelstyliste een nieuwe start maken in een mooi pand die we op het oog hebben.

De huur is goed op te brengen samen en er is ruimte genoeg voor uitbreiding.

Zij komt uit een andere plaats en start dus zonder klanten. Ik heb mijn bestaande klantenkring van ongeveer 40 klanten die kunnen meeverhuizen naar het nieuwe pand.

 

Nu vraag ik mij af hoe we dat moeten regelen, (ik kan mijn klanten niet delen met haar) in het begin, en welke rechtsvorm dit bedrijf moet krijgen. Ook mijn naam zal hoogst waarschijnlijk doorgevoerd worden welke ik al jaren gebruik en die al naamsbekendheid heeft. (website, contacten met leveranciers ed)

Ik ben voornemens heel binnekort te starten met een pedicure opleiding zodat ik mijn werkzaamheden kan uitbreiden en zo een salon kan opzetten met diverse behandelingen. (voor de toekomst komt daar meer bij)

Ik heb dus veel vragen en zou jullie advies en ervaringen graag horen.

 

Gr Nathalie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste vraag zou zijn waarom je samen een onderneming wil starten waarbij jij de klanten, de naam, etc. inbrengt en zij niets buiten arbeid die jij ook gaat leveren?

Waar zit voor jou de meerwaarde?

 

 

Goede vraag, het gaat er vooral om samen de kosten te delen en zij heeft ook als werk wimperverlenging, en samen kan je financieel gezien meer aan en de bedoeling is om id toekomst verschillende behandelingen aan te kunnen bieden, en in je eentje wordt dat lastiger. ben ook aan het denken om producten te gaan bijverkopen en evt een wederverkoper van een bepaald merk te worden. Dus plannen genoeg, maar nu nog op een rijtje krijgen hoe dit te beginnen en vooral wat is verstandig qua rechtsvorm. (ben nu eenmanszaak en al 11 jaar ingeschreven bij KvK )

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag, het gaat er vooral om samen de kosten te delen en zij heeft ook als werk wimperverlenging, en samen kan je financieel gezien meer aan en de bedoeling is om id toekomst verschillende behandelingen aan te kunnen bieden, en in je eentje wordt dat lastiger. ben ook aan het denken om producten te gaan bijverkopen en evt een wederverkoper van een bepaald merk te worden. Dus plannen genoeg, maar nu nog op een rijtje krijgen hoe dit te beginnen en vooral wat is verstandig qua rechtsvorm. (ben nu eenmanszaak en al 11 jaar ingeschreven bij KvK )

 

Dat is nog steeds geen antwoord op Frans' vraag. Kosten delen kun je ook doen zonder dat jij al je klanten inbrengt.

En als haar kwalificaties nagelstyliste en wimperverlenging zijn, vraag je dan af of zij daarmee net zoveel betekent door de gezamenlijkheid als jij met jouw 40 klanten en jouw expertise. En waarom heeft zij dan nog geen klanten die ze mee kan nemen?

 

Zoals het er nu staat, neem jij het risico, neem jij afscheid van een deel van je winst (die deel je immers) en mag zij daar enkel van profiteren. Nog los van de vraag of jouw klanten wel op haar expertises zitten te wachten.

 

Als je dan samen wilt gaan werken, maak dan verdergaande afspraken over de winstverdeling en koppel die in elk geval aan jullie beider werkzaamheden ongeacht voor welke klant. Eventueel mag zij een instap-fee betalen voor haar deelname in jouw klantenkring.

 

Een VOF is het eerste wat in mij opkomt, maar wellicht heb jij (gehuwd in gemeenschap?) veel privé te beschermen?

 

Dan de optie dat zij gewoon als eenmanszaak begint en dat jullie bepaalde kosten (huisvesting) delen. Scheelt je vooral een hoop ellende als de samenwerking niet zo vlotjes loopt of als zij financiële problemen heeft.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De laatste suggestie van Joost zou je wellicht ook vorm kunnen geven in een maatschap.

 

Een en ander is allemaal afhankelijk hoe je het in wil vullen, daarbij moet je ook kijken naar wat er moet gebeuren als een van de twee ermee wil stoppen. Op welke naam moet de huurovereenkomst komen te staan bijvoorbeeld. Als je ook buiten gemaakte afspraken om open wilt zijn zul je ook hier afspraken over moeten maken.

 

Hoe je het ook vormgeeft, belangrijk is in ieder geval dat je afspraken vastlegt, zeker voor de gevallen als een van de partijen niet meer door wil/kan. Je kunt het zo maken dat je makkelijk van elkaar af kunt, maar als je dan zelf met een huurovereenkomst blijft zitten die doorloopt, maar die je alleen niet op kan brengen, heb je alsnog een probleem

 

Link naar reactie
  • 0

Net als de vorige schrijvers ben ik een beetje huiverig om meteen als partners te beginnen. Twee eenmanszaken naast elkaar in één pand kan toch ook prima? Wat zou er niet kunnen als jullie niet samen in één bedrijf gaan? Je kunt jouw naam als handelsnaam gebruiken of de handelsnaam verlengen met haar naam erbij, ook dat kan geen kwaad. Partnerships zijn ingewikkelde dingen waar veel onduidelijkheid en onvrede uit voort kan komen, terwijl samenwerken in vrijere vorm juist weer heel veel mogelijkheden kan bieden.

Link naar reactie
  • 0

Net als de vorige schrijvers ben ik een beetje huiverig om meteen als partners te beginnen. Twee eenmanszaken naast elkaar in één pand kan toch ook prima? Wat zou er niet kunnen als jullie niet samen in één bedrijf gaan? Je kunt jouw naam als handelsnaam gebruiken of de handelsnaam verlengen met haar naam erbij, ook dat kan geen kwaad. Partnerships zijn ingewikkelde dingen waar veel onduidelijkheid en onvrede uit voort kan komen, terwijl samenwerken in vrijere vorm juist weer heel veel mogelijkheden kan bieden.

Ik zou zelf voorzichtig zijn mbt het handelen onder een naam.

 

 

Een en ander is naar mijn mening in dit geval erg afhankelijk van hoe je de huur van het pand wil regelen. Wil je dit op eigen naam doen, of gezamenlijk, wil/kun je dit alleen opbrengen ? Moet er geinvesteerd worden in inrichting e.d., wie betaald dit enz. Ik kan me voorstellen dat je juist een partner nodig hebt om het te kunnen realiseren.

 

Ook bij een vrije vorm van samenwerking moet je eea daarom goed afspreken en vastleggen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel, misschien kun je toelichten waarom je voorzichtig zou zijn met handelen onder een naam (ik bedoel handelsnaam, niet juridische naam). Kan natuurlijk zelf ook wat risico's bedenken maar die risico's zijn kleiner dan een échte samenwerking.

Link naar reactie
  • 0

Nu zullen in dit geval de risico's wel meevallen, maar je wilt niet aansprakelijk gesteld worden voor een fout die de ander begaat terwijl je denkt dat je daar niks mee te maken hebt.

 

Als je geen samenwerking wil moet je ook voorkomen dat leveranciers en dergelijke de indruk krijgen dat je compagnon ook namens jou mag handelen.

 

Zoals ik reeds eerder schreef zou ik echter met name kijken naar hoe beide personen een eventuele huur gezamenlijk zou willen regelen.

Link naar reactie
  • 0

 

Mabla doet ook nagels en wimpers, vanuit een speciaal aangepaste kamer in ons huis. De klanten drinken koffie in onze keuken.

 

Mabla droomt ook van een eigen salon. Dan moet ze wel meer klanten krijgen om de huur te betalen, verwarming, water en zo nog wat. Meer werk, maar niet meer verdiensten.

 

Bovendien moet ze vijf tot zes dagen per week in haar droomsalon aanwezig zijn. Thuis kan ze tussendoor allerlei dingen doen, maar dat gelummel is afgelopen met een eigen salon. Ze droomt van een werkster, maar daarvoor moet ze nog meer klanten krijgen. Meer werk, maar niet meer verdiensten.

 

We kennen iemand die een goed lopende salon heeft. Die heeft zelfs personeel in dienst. Veel meer werk, maar niet zo heel veel meer verdiensten. Die zegt dat als ze ooit weer voor de keuze zou staan, dat ze dan een salon aan huis zou beginnen.

 

Begrijp me niet verkeerd: ik ben er helemaal voor, zo'n eigen salon. Maar tel de nummers wel even goed op!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met TwaBla, dit zijn typisch manieren waarop je mogelijk meer omzet, maar zeker ook meer kosten gaat maken en een zeer grote kans op meer stress. Goed uitrekenen hoeveel klanten je nodig hebt en hoeveel uren je daarvoor moet maken. Ben benieuwd!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.