• 0

Drie computers die bij elkaars documenten kunnen, is dat nou een netwerk??

Uit de titel van dit berichtje kun je al opmaken: op het gebied van ICT ben ik een absolute leek. Ik ben een gebruiker en verder ga ik niet. ???

 

Maar nu...

Werk ik sinds kort niet meer thuis maar heb ik een kantoorruimte gevonden. Daar moet dus een PC komen en sterker nog: drie. Want ik heb regelmatig mensen die voor me komen werken.

 

Nou wil ik eigenlijk dat die drie PC's (deels) toegang hebben tot dezelfde mappen. Hoe zorg ik daarvoor?

 

Ennuh, weet er iemand een adresje voor simpele zonder toeters en bellen PC's? Het liefst met een "mannetje" erbij die de stekker in het stopcontact stopt en zorgt dat alles werkt.

 

Groeten van Mira ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Grinnik beetje veel techno en weinig ondernemer gehalte maar goed daar gaat ie:

 

wanneer je je computers aan elkaar hangt met kabeltjes noem je dat een netwerk. Heb je maar twee computers die aan elkaar moeten dan volstaat 1 kabel. Zodra je meer computers aan elkaar wilt knopen dan heb je een kastje nodig. Vanaf dit kastje loopt een een kabel naar iedere PC. Van dit soort kastjes zijn drie smaakjes: een hub, een switch en een router. Voor jou maakt het verschil tussen een hub en switch niets uit (prijs tegenwoordig ook niet eigenlijk paar tientjes) Mocht je nu of in de toekomst internet op alle drie de computers willen hebben dan kun je beter een router aanschaffen (ligt weer aan het modem dat je gebruikt maar goed moet het verhaal een beetje simpel houden) Kort gezegd zoek die student en vertel hem wat je wilt, daar heb je nu weer wat meer vocabulair voor ;D

 

Vergeet ik nog: neem een hub/switch met 8 aansluitingen, paar euri duurder maar voor je het weet hangt er nog een notebook/internet/printer aan het kastje en zit je hub vol.

Link naar reactie
  • 0

Als je ook nog ADSL voor die locatie moet aankopen is het misschien een goed idee om een gecombineerd modem/router aan te schaffen bij het ADSL pakket.

 

Zo'n apparaat zal denk ik 100 a 150 euro kosten, en heeft als voordeel dat je meteen klaar bent: PCs aansluiten, telefoonlijn aansluiten (met splitter) en even instellen. Het is wel handig om dat even een 'mannetje' te regelen om de PCs te configureren etcetera. Met een student ben je aanzienlijk goedkoper uit dan met de monteur van je internetprovider.

Link naar reactie
  • 0

Bij xs4all leveren ze 'single pc' versie gratis momenteel en vragen 79 euri voor de 'multi pc' variant. Enige verschil is dat er wat poortjes bij zitten. Beiden zijn geschikt voor meerdere pc's alleen moet je bij die 'single pc' variant dus zelf voor de poortjes zorgen. Dit kost je hooguit 30 euri dus eerste 50 euro besparing op het inrichten van je nieuwe kantoor is binnen 8)

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook handig zijn een server te gebruiken. Een server is een aparte PC (in de kast ofzo of in een hoek) waarop je je gezamenlijke bestanden bewaart.

 

Voordeel van een server is dat deze onafhankelijk is. Als Pietje zijn PC uit heeft staan kan Jantje gewoon bij Pietjes documenten, want die staan op de server!

 

Wat hier ook handig aan kan zijn is dat alles centraal is opgeslagen waardoor je het ook centraal kunt backuppen. Je zult je moeten afvragen hoeveel geld/omzet je verliest als je je data kwijt raakt. Dat moet je dan weer afwegen tegen de kosten die je maakt voor zo'n server natuurlijk, het moet wel lonen. Niet dat zo'n server echt duur hoeft te zijn.

 

Voor meer info, zie mijn signature :). Ik geef je graag advies.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Dag Mira,

 

Je hebt geen student nodig als wij een deal kunnen sluiten. Ik heb behoefte aan wat advies/ondersteuning voor een marktonderzoek waarmee ik de cijfers in mijn ondernemersplan kan onderbouwen. (niet ict-gerelateerd). In ruil geeft ik jouw advies over de aan te schaffen apparatuur en help ik je met de installatie. Ik woon in de buurt en heb na aankomend weekend wel wat tijd beschikbaar.

Oja, 15 jaar ict-ervaring waarvan de laatste 8 op managementniveau maar de techniek ben ik nog steeds niet verleerd. Ik wil overigens niet het gras voor de echte ict-ondernemers wegmaaien dus ik zeg er maar gelijk bij dat ik je ook ga helpen met het zoeken naar een bedrijf waarmee je de continuiteit van je ict-middelen kunt veiligstellen. Want dat lijkt mij voor jouw onderneming "best belangrijk".

 

Gr, Niek

 

 

Link naar reactie
  • 0

Denk er ook eens over na om jezelf ietsje meer te verdiepen in je computer. Als je business sterk van je computer afhankelijk is, kan je vies op de koffie komen als het op een dag niet meer werkt en je data weg is.

 

Laat je in ieder geval goed voorlichten over de gevaren en valkuilen van de moderne computerij. Dit is slechts een kleine investering die je straks misschien voor een faillissement behoed.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Hee Poltergeist.

 

Je hebt gelijk, ik moet me inderdaad meer verdiepen in mijn computer(s). Overigens ben ik geen totale leek, dat kan ook bijna niet als je al jarenlang een groot gedeelte van je werkende tijd achter een beeldscherm zit denk ik. Maar zoals ik zei: ik ben meer een gebruiker dan iemand die zelf met draadjes enzovoorts gaat klooien. Als ik een probleem heb met mijn computer, bijvoorbeeld software die vastloopt of zo, dan lukt het me meestal - met een hoop gevloek en gemopper - om het probleem op te lossen. En met ieder opgelost probleem heb ik weer wat bijgeleerd.

't Zelfde overigens (maar nu ga ik wel erg off-topic) met mijn auto: bij ieder probleem weer wat bijgeleerd. Ik weet nu dat je cilinder kapot kan gaan als je auto oververhit raakt. Duur grapje :-\

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mira, hier vind je een korte uitleg hoe een netwerk werkt. In de technische zin van het woord ga je inderdaad een netwerk aanleggen (hoewel ik bij het woord netwerk aan iets meer denk, maar dat komt door mijn ervaring). Ik kan je echter adviseren om geen hub te kiezen maar een switch. Deze zijn al te koop vanaf 2 tientjes en werken prima voor wat jij wilt.

 

Als je documenten wilt delen, kun je dit doen door verschillende mappen beschikbaar te maken op je netwerkje. Wil je echter een hoge beschikbaarheid, dan kun je het beste een machine specifiek inrichten voor het delen van je bronnen. Meestal wordt hiervoor een serveroplossing gekozen, maar een oude windows/linux bak die je in een hoekje zet en aan laat staan voldoet in jouw geval denk ik prima. Je zou ook een echte server kunnen aanschaffen, de hardware hiervan is specifiek bedoeld om dag en nacht aan te staan. Je kunt al een servertje kopen vanaf 399 euro (Dell, geen besturingssysteem). Het beste lijkt me om in jouw geval eerst een oude bak te gebruiken, en deze elke dag een backup te laten maken van je gegevens (op cd-rom/tape/externe harde schijf/watdanook), zodat je in geval van nood toch aan je gegevens kunt komen. Misschien is het ook niet oninteressant om eens bij faillissementsverkopen te kijken voor een servertje, die kun je dan soms voor een prikkie krijgen (met licentie). Of vraag eens bij een "klein" computerbedrijf of ze nog een oude server hebben staan (inruilpolicy) die je voor een habbekrats kunt kopen. Ik heb dit laatste gedaan en verwacht binnenkort een IBM server voor het luttele bedrag van 50 euro (ik weet echter wel hoe ik zo'n ding moet inrichten). Laat je voor de specificaties niet gek maken door de MHz race. Voor jouw doeleinden (file & print server) is een pc-tje met 450MHz en 128MB geheugen al voldoende. Klein voorbeeld: mijn huidige (linux) server is een hele oude bak die ik heb gekregen; 300 MHz en 192MB geheugen, hier draaien de volgende zaken op:

- mailserver

- webserver

- databaseserver

- ftpserver

- remote login

- file & print server (zowel unix als windows)

- traffic logger

- intrusion detection system

- proxy server

- firewall

Het beestje loopt als een trein, volgens de statistieken gebruikt ie nauwelijks de resources die beschikbaar zijn (belasting ligt gemiddeld op 2,7%)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.