Ga naar inhoud

Eenmanszaak inhuren door (mede) eigen BV

Geplaatst:

beemink

Beste forumleden, ik heb behoorlijk op de site gezocht, maar ik blijf toch nog met enkele vragen zitten.

 

Mijn situatie is als volgt: Ik heb op dit moment een eenmanszaak en ik word ingehuurd door een andere eenmanszaak. De vergoeding gaat op no cure no pay basis. Op dit moment denken wij er aan om de eenmanszaak die mij inhuurt om te zetten naar een BV, van deze nieuwe BV krijg ik 85% van de aandelen.

 

Graag zou ik mijn eenmanszaak ingehuurd willen laten houden door de BV, mijn eenmanszaak krijgt dan 60% van de fee die de BV in rekening brengt bij de klant. De overige 40% wordt gebruikt als reservering om in de toekomst uit te breiden. Ik weet niet of dit mogelijk is zo en of dit fiscaal interessant is. Ik heb veel gelezen over het minimum loon van een DGA, maar dat is er in dit geval nog niet omdat de BV nieuw is en de verdiensten op no cure no pay zijn.

 

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is en dat jullie mij verder kunnen helpen.

 

Alvast bedankt!

Featured Replies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Ik weet niet of dit mogelijk is

Nee, niet bij een aanmerkelijk belang (5% of meer) in de BV in kwestie.

 

heb veel gelezen over het minimum loon van een DGA, maar dat is er in dit geval nog niet omdat de BV nieuw is en de verdiensten op no cure no pay zijn.

Nogmaals nee, 2x. Nieuwe bv., no cure no pay, allemaal niet relevant. Het enige dat relevant is dat er omzet en winst is of te verwachten is. Als de BV wel jouw eenmanszaak kan inhuren moet een DGA salaris dus ook mogelijk zijn. Zolang er nog geen omzet en winst is kun je verzoeken om het DGA salaris.te verlagen tot onder het wettelijke minimum van € 42.000,- bij een voltijds diensfbetrekking

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Hermes Ratgers

Verricht de andere eenmanszaak dezelfde diensten of is dit een pure bemiddelaar?

 

Wellicht is een coöperatie voor deze situatie een uitkomst.

Je hebt meerdere soorten coöperaties, maar als beide ondernemers diensten verrichten kun je ook denken aan een ondernemerscoöperatie waar we bij de HL Next Event een presentatie over hebben gehad.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Geplaatst:

Michel_S

Sluit me in principe aan bij Norbert, maar zit wel met een paar vragen ?

 

Ik vraag me wel af hoeveel van je omzet uit de werkzaamheden voor de andere eenmanszaak zijn ? Is er een duidelijke scheiding tussen de werkzaamheden die je als eenmanszaak doet en de werkzaamheden via de derde ?

Hoe zijn jullie gekomen tot de keuze voor een BV en de verdeling 85/15. Is daar een adviseur bij betrokken geweest ?

Geplaatst:

beemink

  • Auteur

Ik hoop hiermee alle antwoorden te geven: mijn eenmanszaak is ingehuurd om te bemiddelen en te adviseren. Hiervoor ontvang ik een vast percentage van de bemiddelingsfee die mijn "inhuurder" ontvangt van de klant.

 

Omdat de eigenaar van de eenmanszaak eigenlijk verder geen inbreng heeft (geen werkzaamheden verricht) hebben we besloten dat ik hiermee door ga. Omdat ik de huidige eigenaar en een zakelijk partner wil bedanken en in de toekomst mee wil laten delen in een eventuele winst krijgen zij een klein belang in de nieuwe BV.

 

Mijn eenmanszaak verricht naast de werkzaamheden voor de BV ook nog werkzaamheden voor andere bedrijven, daarom wil ik ook mijn eenmanszaak behouden.

 

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt

Geplaatst:

StevenK

Jij verricht feitelijk de werkzaamheden, dus die zul je echt als DGA moeten belonen ipv via je eenmanszaak.

 

Waarom niet andersom: jij onderneemt en laat die ander een fee factureren.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Michel_S

Idee van StevenK was ook mijn gedachte. Waarom met aandelen e.d. gaan werken. Gewoon een afspraak maken over een fee. Houd het wel zakelijk, ook al is het een "bedankje". Afspraken goed vastleggen, bv een bepaald max per jaar en een beperking in de tijd (x jaar).

 

Is een BV fiscaal interessant (zie column van Joost Rietveld hierover) ? Zo nee en als er geen andere redenen zijn om verder te gaan als BV, gewoon door blijven ondernemen als eenmanszaak.

Geplaatst:

beemink

  • Auteur

OK wederom bedankt voor de aanvullingen. Is lang nog niet zo simpel als gewenst. Ik heb begrepen dat je maar 1 eenmanszaak mag hebben. Nu heb ik er zelf al een en krijg er dus 1 bij. Ik wil beide graag gescheiden houden. Kan ik die nieuwe dan onder mijn bestaande hangen en ook van hieruit factureren? Of hoe gaat dat in zijn werk?

 

Ik ben zelf nog een starter en wil dus graag profiteren van de mogelijke fiscale aftrekposten. Daarnaast wil ik in de toekomst opbouwen in de BV om daar mee uit te kunnen breiden (personeel aannemen), maar dat is dus niet heel zwaarwegend voordeel om een BV te beginnen...

 

Bedankt voor jullie aanvullingen, ik vind het maar lastig..

Geplaatst:

StevenK

OK wederom bedankt voor de aanvullingen. Is lang nog niet zo simpel als gewenst. Ik heb begrepen dat je maar 1 eenmanszaak mag hebben.

Verkeerd begrepen.

Nu heb ik er zelf al een en krijg er dus 1 bij. Ik wil beide graag gescheiden houden. Kan ik die nieuwe dan onder mijn bestaande hangen en ook van hieruit factureren? Of hoe gaat dat in zijn werk?

apart administreren, aparte handelsnaam en bij de jaarrekening consolideren.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Michel_S

Je kunt inderdaad als natuurlijk persoon gewoon 2 ondernemingen hebben. Ook fiscaal, al heb je daar meestal alleen in uitzonderlijke gevallen last dan wel voordeel van. Voor de faciliteiten kijken ze gewoon naar het totaal. Startersfaciliteiten zijn afhankelijk van hoelang je ondernemer bent, niet van hoelang de onderneming (eventueel overgenomen) bestaat.

Geplaatst:

beemink

  • Auteur

Ok wederom bedankt. Ik ga mezelf goed laten informeren.

 

Even nog 1 vraagje. Wat als er toch een BV komt, waar ik dan DGA van word, is het dan verstandig om mijn huidige eenmanszaak om te zetten naar een BV. Ik wil namelijk ook nog buiten de nieuw op te richten BV om kunnen factureren (overige werkzaamheden, maar dit stelt niet heel veel voor...). En moet ik er dan nog een holding boven hangen waar de aandelen van beide BV's inzitten en waar ik ? OM het maar lekker overzichtelijk te houden... Vak apart dit ;-)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.