Briefpapier ontwerp: doe eens gek!

Aanbevolen berichten

Bij een brainstormsessie over een nieuwe huisstijl bedacht ik me opeens dat A4-briefpapier altijd verticaal, en nooit landscape, staat afgebrukt. Ik heb nog nooit een brief in landscape (horizontaal) gekregen. Hoe zou jij daarop reageren? Zou je het grappig vinden? Of juist hinderlijk irritant?

 

Bijgevoegd een voorbeeldje!

brf.thumb.jpg.1f65496257c27012c85417de279e3d2e.jpg

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Ik denk dat het best mooi is. Ik moet zeggen dat ik het nog niet eerder heb gezien. Als je het dan ook nog in langwerpige 1/3 enveloppen doet, dan is het helemaal af. Ik denk inderdaad wel dat het in twee kolommen overzichtelijker is, maar dat is denk ik gewoon een kwestie van proberen. Kan je daar eens een voorbeeldje van maken op waar formaat?

Link naar reactie

Grappig! Maar, zoals Christian al terecht aangaf, wel moeilijk te lezen. Bij lange zinnen raak je snel de weg kwijt en dat maakt het onhandig. Kolommen kan een oplossing zijn en eerlijk gezegd weet ik hier het bezwaar niet op. Misschien is het te apart voor de mensen aan wie je het stuurt.

 

Ik moet wel zeggen dat de 'apartheid' (je begrijpt me wel :) ) enigszins teniet wordt gedaan door balk aan de linkerkant die erg veel lijkt op een standaard windowsbackground.

 

PS: waarom is dit trouwens een ander logo dan je op je site gebruikt?

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie

Mijn vorige werkgever verrichte alle communicatie op A4 landscape. Het valt wel op, maar het is weinig praktisch. Na aftrek van de kop en voet blijft er nog maar weinig ruimte over voor tekst. Je zou zeggen dat er netto toch bijna evenveel tekst op past, maar doorgaans bestaat het geschrevene niet alleen uit lappen tekst. Korte regels, tabellen, opsommingen zijn eerder regel dan uitzondering, maar daamee ben je snel door je papier heen en ben je sneller dan je lief is gedwongen om samenhangende zaken over verschillende pagina's te verdelen. Een tabelletje of een diagrammetje en op naar de volgende pagina alweer, waar je op A4 portrait bijvoorbeeld nog een halve pagina aan ruimte over hebt. Ik heb dat altijd uiterst onhandig gevonden (maar ik ben dan ook meer een form-follows-function-type dan mijn voormalige werkgever )..

 

Bovendien lezen lange regels niet prettig. Dit vang je in jouw voorbeeld weer goed op door een brede linkermarge.

 

Je zult dus de voordelen tegen de nadelen moeten afwegen. Als je het vooral wilt gebruiken voor gewone text-only brieven dan zijn bovenstaande zaken minder van toepassing.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Ik heb dit soort brieven één keer ontvangen en ik vond het wel leuk. Het past alleen wat onhandig in multomappen. :)

 

Probeer er ook maar eens een vensterenveloppe bij te vinden :D

 

Wel leuk overigens

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ik heb voor mijn nieuwe huisstijl ook met het idee gespeeld en kwam er voor mezelf op uit dat het weliswaar origineel is, maar niet echt een doel dient. Je zegt ermee dat je creatief bent en dat je anders kunt denken but other than that maak je het mensen vooral weer net iets lastiger om je te archiveren ;-)

Wat leuk en goed kan zijn (opval-factor!), het is maar net wat je wil bereiken. Ik vind het passen bij een bureau dat bekend staat of bekend wil staan om z'n kwinkslagen en "andere benadering", ik zou daar dan ook bijzondere papiersoorten- en bewerkingen, grafische originaliteit en conceptueel in de hele restyle een doordachtere visie verwachten. Meer dan "Ik klik "landscape" aan en ga een brief typen". Dan zou ik deze 'twist' als uitgangspunt gebruiken en er op door-brainstormen totdat je iets hebt dat een identity vormt, meer dan een op zichzelf staand ideetje.

 

Ter inspiratie:

http://www.ideo.com/identity/introduction.htm

 

Hope it helps :-)

Annedien

 

Link naar reactie

Het is inderdaad apart.. of het lekker leest durf ik niet te zeggen, maar dat zou je eens uit kunnen zoeken (paar bekenden inschakelen...).

 

Ik die wel 2 problemen als je zoiets wilt gaan verzenden:

 

- zoals al opgemerkt: Zie daar maar eens een vensterenveloppe voor te vinden

 

- wil je alles in C4 enveloppen gaan verzenden? Als je dit dubbelvouwt in een C5 heeft de lezer de vouw midden door de zinnen heen staan.

 

Opbergen in mappen lijkt me niet zo'n probleem: Gewoon met de bovenkant richting de gaatjes. Je draait de map een kwartslag en kan comfortabel op schoot lezen (als ware het een laptop).

 

Het is eigenlijk best vreemd dat we zo gewend zijn dat papieren media altijd portrait zijn (brief, tijdschrift, krant) en beeldschermen altijd landscape (ok, die bestaan in portrait, maar zijn zeldzaam).

Link naar reactie

Ik weet wat, briefpapier in A0 formaat ;D Dat valt zeker op. Te versturen in een kartonnen koker :P

 

Kijk, daar komen de goeie ideeën alweer! Misschien is het wat om je correspondentie Astrix-stijl uit te hakken op een plaat graniet en dat versturen als pakketje. Dan stuur je pas echt opvallende en gewichte post. :P

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie

mooi!

ik vind alleen de typografie onderaan nog wat lomp.

Kleinere corpsgrootte met iets grotere spatiëring? :)

 

Ik zit daar ook nog niet helemaal lekker mee. Ik heb me wel voorgenomen om adres mee te printen ipv te laten drukken, omdat er volgend jaar wellicht een verhuizing inzit ;)

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.