Ik heb een vraag aan mede-ondernemers met medwerkers in dienst over niet declarabel werken.
Mijn partner en ik hebben een klein bedrijf met 4 mensen in dienst. We leveren een goed product (een dienst) en dat doen we op uurbasis. Ofwel, we factureren bij onze klanten alleen de werkelijk gemaakte uren.
De uren die niet voor die klant gemaakt worden, maar "voor het bedrijf" nemen we dan voor onze eigen rekening, en zo kunnen we goed concurreren.
Nou worstelen wij wat met wat medewerkers in "onze" tijd kunnen doen, en wat in hun "eigen" tijd.
Voorbeelden zijn dan het onderhoud aan de lease-auto waar ze zonder extra kosten privé in mogen rijden, bezoek fysiotherapeut tijdens thuiswerken (of überhaupt), bijwonen uitvaart verre collega bij klant op eigen initiatief, meer dan een uur lunchen met collega's bij een verjaardag, dat soort dingen.
Deze dingen kosten ons gewoon veel te veel geld, en eerlijk gezegd sta ik elke keer weer versteld dat mensen die vrijheid nemen. Blijkbaar hebben we dingen niet goed afgesproken. Wij vallen niet onder een CAO.
Het plan is dus om de "huisregels" nog eens goed op te schrijven en aan mensen kenbaar te maken.
Ik ben eigenlijk op zoeken naar leidraden voor dit soort dingen. Punt is dat wij lijken op overheid, maar we zijn het niet. Die secundaire arbeidsvoorwaarden doen wij dus ook niet. Echter, het vergelijk is er wel vaak.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die met hetzelfde bijltje gehakt hebben, of hakken. Het eerste doel is het opstellen van reële huisregels, en daarna moet ik het natuurlijk ook nog geen vertellen of meedelen.
Zijn er online mooie voorbeelden te vinden van zulke dingen? Misschien zoek ik wel verkeerd. ::)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Joke de Vries
Joke de Vries
Ik heb een vraag aan mede-ondernemers met medwerkers in dienst over niet declarabel werken.
Mijn partner en ik hebben een klein bedrijf met 4 mensen in dienst. We leveren een goed product (een dienst) en dat doen we op uurbasis. Ofwel, we factureren bij onze klanten alleen de werkelijk gemaakte uren.
De uren die niet voor die klant gemaakt worden, maar "voor het bedrijf" nemen we dan voor onze eigen rekening, en zo kunnen we goed concurreren.
Nou worstelen wij wat met wat medewerkers in "onze" tijd kunnen doen, en wat in hun "eigen" tijd.
Voorbeelden zijn dan het onderhoud aan de lease-auto waar ze zonder extra kosten privé in mogen rijden, bezoek fysiotherapeut tijdens thuiswerken (of überhaupt), bijwonen uitvaart verre collega bij klant op eigen initiatief, meer dan een uur lunchen met collega's bij een verjaardag, dat soort dingen.
Deze dingen kosten ons gewoon veel te veel geld, en eerlijk gezegd sta ik elke keer weer versteld dat mensen die vrijheid nemen. Blijkbaar hebben we dingen niet goed afgesproken. Wij vallen niet onder een CAO.
Het plan is dus om de "huisregels" nog eens goed op te schrijven en aan mensen kenbaar te maken.
Ik ben eigenlijk op zoeken naar leidraden voor dit soort dingen. Punt is dat wij lijken op overheid, maar we zijn het niet. Die secundaire arbeidsvoorwaarden doen wij dus ook niet. Echter, het vergelijk is er wel vaak.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die met hetzelfde bijltje gehakt hebben, of hakken. Het eerste doel is het opstellen van reële huisregels, en daarna moet ik het natuurlijk ook nog geen vertellen of meedelen.
Zijn er online mooie voorbeelden te vinden van zulke dingen? Misschien zoek ik wel verkeerd. ::)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39253-in-de-baas-zn-tijd-niet-declarabele-uren/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
39 antwoorden op deze vraag