Je hebt verschillende soorten klanten. Klanten die je kent, klanten die bij je concurrent zitten en klanten die je nog niet kent.
Ze zijn allemaal belangrijk voor je bedrijf. Immers, zonder klanten geen omzet, en zonder omzet geen droog brood op de plank, laat staan dat er wat beleg op zit.
Onlangs las ik een kort stukje waarin gesproken werd over de klantenladder.
Die klantenladder ziet er als volgt uit:
[*]Topklanten – De klanten die de meeste omzet bij je genereren, of in ieder geval het meest winstgevend zijn
[*]Gewone klanten – De klanten die de massa vormen van je omzet/winst
[*]Prospects - De potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in je product of die momenteel nog bij je concurrent zitten
[*]Suspects – Mensen in je doelgroep waarvan je vermoedt dat ze wel eens je klant zouden kunnen worden.
Wat is nu het doel van marketing? Eigenlijk heel simpel: Er voor zorgen dat ze allemaal een treetje hoger op je ladder komen.
[*]Maak van Suspects Prospects
[*]maak van Prospects gewone klanten
[*]maak van je gewone klanten topklanten.
Iedere stap hoger op de ladder vraagt een andere aanpak. Immers, iemand die jouw geweldige product nog niet kent moet je overtuigen om met je in zee te gaan.
Dat is iets anders dan iemand die jouw product al kent en koopt overtuigen om meer bij je te kopen.
Voorbeeld? Een voorbeeld
Ik host wat domeintjes bij Bedrijf X.
De marketingfocus van Bedrijf X lag op het binnenhalen van nieuwe gewone klanten. Dat deden ze onder andere door forse kortingen op hun hosting in het eerste jaar aan te bieden. Gevolg: Nieuwe Gewone Klanten.
Echter, op het moment dat je als klant binnen was stopten de kortingen. De stap van Prospect naar Gewone Klant was gemaakt en Bedrijf X was tevreden.
Ik wilde na een jaar echter de hosting verbeteren en dus het premium-pakket aanschaffen. Daar waar nieuwe klanten korting kregen op dat Hostingpakket, kreeg ik die korting als bestaande tevreden klant niet.
En dat is raar. Vind ik dan. Nieuwe klanten die je niet kent beloon je, maar mensen die al klant bij je zijn en meer van je willen afnemen beloon je niet.
Het gevolg kan zomaar zijn dat ik wegga bij Bedrijf X. En dat is jammer voor mij en voor bedrijf X. Ze hebben geld uitgegeven om me binnen te halen als gewone klant, maar zien niet in dat ze meer geld aan me kunnen verdienen door me te verleiden meer bij ze af te nemen. Dus verliezen ze ineens geld aan me in plaats van dat ze meer verdienen.
En hoe doe jij dat?
Ik ben wel benieuwd hoe jullie het doen.
Heb je verschillende marketingactiviteiten voor verschillende doelgroepen in je branche?
Gok je er op dat je klanten toch wel blijven als ze al klant zijn en doe je verder niets voor ze?
Heb je sowieso wel inzicht in je eigen marketingactiviteiten?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Frans Sijtsma
Frans Sijtsma
Je hebt verschillende soorten klanten. Klanten die je kent, klanten die bij je concurrent zitten en klanten die je nog niet kent.
Ze zijn allemaal belangrijk voor je bedrijf. Immers, zonder klanten geen omzet, en zonder omzet geen droog brood op de plank, laat staan dat er wat beleg op zit.
Onlangs las ik een kort stukje waarin gesproken werd over de klantenladder.
Die klantenladder ziet er als volgt uit:
[*]Topklanten – De klanten die de meeste omzet bij je genereren, of in ieder geval het meest winstgevend zijn
[*]Gewone klanten – De klanten die de massa vormen van je omzet/winst
[*]Prospects - De potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in je product of die momenteel nog bij je concurrent zitten
[*]Suspects – Mensen in je doelgroep waarvan je vermoedt dat ze wel eens je klant zouden kunnen worden.
Wat is nu het doel van marketing? Eigenlijk heel simpel: Er voor zorgen dat ze allemaal een treetje hoger op je ladder komen.
[*]Maak van Suspects Prospects
[*]maak van Prospects gewone klanten
[*]maak van je gewone klanten topklanten.
Iedere stap hoger op de ladder vraagt een andere aanpak. Immers, iemand die jouw geweldige product nog niet kent moet je overtuigen om met je in zee te gaan.
Dat is iets anders dan iemand die jouw product al kent en koopt overtuigen om meer bij je te kopen.
Voorbeeld? Een voorbeeld
Ik host wat domeintjes bij Bedrijf X.
De marketingfocus van Bedrijf X lag op het binnenhalen van nieuwe gewone klanten. Dat deden ze onder andere door forse kortingen op hun hosting in het eerste jaar aan te bieden. Gevolg: Nieuwe Gewone Klanten.
Echter, op het moment dat je als klant binnen was stopten de kortingen. De stap van Prospect naar Gewone Klant was gemaakt en Bedrijf X was tevreden.
Ik wilde na een jaar echter de hosting verbeteren en dus het premium-pakket aanschaffen. Daar waar nieuwe klanten korting kregen op dat Hostingpakket, kreeg ik die korting als bestaande tevreden klant niet.
En dat is raar. Vind ik dan. Nieuwe klanten die je niet kent beloon je, maar mensen die al klant bij je zijn en meer van je willen afnemen beloon je niet.
Het gevolg kan zomaar zijn dat ik wegga bij Bedrijf X. En dat is jammer voor mij en voor bedrijf X. Ze hebben geld uitgegeven om me binnen te halen als gewone klant, maar zien niet in dat ze meer geld aan me kunnen verdienen door me te verleiden meer bij ze af te nemen. Dus verliezen ze ineens geld aan me in plaats van dat ze meer verdienen.
En hoe doe jij dat?
Ik ben wel benieuwd hoe jullie het doen.
Heb je verschillende marketingactiviteiten voor verschillende doelgroepen in je branche?
Gok je er op dat je klanten toch wel blijven als ze al klant zijn en doe je verder niets voor ze?
Heb je sowieso wel inzicht in je eigen marketingactiviteiten?
Bron klantenladder
Palletstellingen, Entresolvoeren en Magazijninrichting - OfficeRepublic
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39529-de-klantenladder-suspects-prospects-klanten-en-topklanten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag