Ga naar inhoud
  • 0

Uurtarief bepalen, bijzonder geval...

Senior     82 5

Hallo allemaal!

 

Ik hoop dat ik mijn bericht hier op de juiste plek neerzet anders mijn excuses.

Ik run al 5 jaar een eenmanszaak waarbij ik importeur ben voor een surfmerk in Europa.

Naast deze activiteit heb ik het afgelopen jaar enkele dagen per week voor een grote Nederlandse uitgeverij gewerkt als B2B Marketeer.

 

Ik werkte hier al zo nu en dan als uitzendkracht, uiteindelijk mijn afstudeerscriptie op de marketingafdeling gedaan en daar min of meer blijven hangen. Dit heb ik nu anderhalf jaar gedaan met veel plezier echter de bezuinigingen in de uitgeverij branche kosten mij helaas mijn bijbaan!

 

Wel is mij gevraagd of ik periodiek (waarschijnlijk ong. 1 a 2 dagen p.m.) vanuit mijn eenmanszaak bepaalde werkzaamheden wil factureren vanuit mijn eenmanszaak. Het betreft hier onderzoek naar nieuwe verdienmodellen in de online uitgeverij branche t.b.v. het management.

Dit wil ik uiteraard met alle liefde doen echter de grote vraag is, wat is een redelijk tarief...

 

Ik ben 24, afgestudeerd commercieel econoom, 1.5 jaar werkervaring binnen de uitgeverij branche met een (tot nu toe) bescheiden salaris (2000 bruto op bais van 36 uur.) Dit zou echter per 1 januari eigenlijk omhoog gaan naar een kleine 3000. Heb altijd veel verantwoordelijkheid gehad/gekregen vanuit het management en heb gave projecten kunnen doen.

 

Ik hoop dat jullie mij op de juiste weg kunnen helpen...

 

Naast een uurtarief vraag ik me ook af of er nog andere dingen zijn waar ik aan moet denken... Wellicht is deze vraag veel te breed maar dan hoor ik het ook graag!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     582 33

Goede morgen Klaas123,

 

Er zijn natuurlijk verschillende methodes om een uurtarief vast te stellen.

 

Als basis geldt daarbij je eigen kosten.

Wat zijn je kosten voor huisvesting; kantoor / administratie; verzekeringen; pensioen etc. op jaarbasis.

Deel dit bedrag door 1600 (geschatte werkbare uren) en je komt op een uurtarief ex. eigen inkomen uit.

 

Als je daarnaast weet wat je bruto per uur wenst over te houden tel je dit erbij op en je hebt je minimale uurtarief.

 

Toets dit, zo mogelijk, met uurtarieven die concurrenten/ collega's in rekening brengen.

 

Pas ervoor op dat je niet aan de onderkant van de markt plaats neemt als je ervan overtuigd bent dat je toegevoegde waarde boven gemiddeld is.

 

Succes met je onderneming.

Link naar reactie
  • 0
Legend     383 40

Neem je kosten niet als basis, maar bedenk wat hiervoor een redelijk tarief zou zijn. Het gaat om heel weinig uren, waarbij ze jouw voor een bepaald specialisme willen inzetten. € 75,- lijkt me redelijk, mogelijk aan de lage kant*.

 

* Ik ben me ervan bewust dat hier mensen over kunnen vallen omdat ze vinden dat het veel te laag (of te hoog) is. Maar TS wil enige richting hebben en dat is begrijpelijk. Die probeer ik hem hiermee te geven.

 


Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Legend     582 33

Neem je kosten niet als basis, maar bedenk wat hiervoor een redelijk tarief zou zijn. Het gaat om heel weinig uren, waarbij ze jouw voor een bepaald specialisme willen inzetten. € 75,- lijkt me redelijk, mogelijk aan de lage kant*.

 

*

 

Het is natuurlijk bijzonder gevaarlijk om de kosten niet mee te wegen. !

De bepaling van een tarief krijgt dan het karakter van "Doe maar een gok".

 

Ik kan dit helaas niet als een goed advies zien.

Het risico is groot dat, zonder een goede basis, het tarief te laag uit komt en het gewenste inkomen niet behaald wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 3
Moderator+     7,2k 23 1313

Zoals VNIS al zegt zijn er verschillende methodes, omdat in dit geval je salaris al bekend is dat je zou verdienen heb ik nog wel een andere methode die goed inzichtelijk kan zijn en relatief eenvoudig te berekenen is en ook te begrijpen (hoop ik)

 

 

Voor een echt goede berekening op basis van je arbeidsvoorwaarden heb je naast het brutoloon ook nog wel een aantal zaken nodig om een tarief beter te bepalen. zoals vakantiegeld = +8%, een 13e maand = +8,33%, zo kun je nog een heel lijstje met arbeidsvoorwaarden afgaan, pensioen, reiskostenvergoeding of leaseauto, vast representatiekostenbedrag. en zo kan ik nog wel even doorgaan, omdat ik daar allemaal geen inzicht in heb lijkt het me toch wel nuttig om alleen je brutoloon en vakantiegeld als uitgangspunt te nemen, je kunt dan zelf nog een berekening maken met extra elementen erin.

 

Wat een werkgever normaal aan jou kwijt is puur aan salaris is...

 

3000 euro per maand + 8* vakantiegeld = 3.240* 12 = 38.880 per jaar daar overheen de sociale lasten factor 1,3 = 50.500 (afgerond)

ik hou nu voor het gemak en de eenvoud van de berekening even geen rekening met extra kosten voor secundaire arbeidsvoorwaarden. als je ook recht zou hebben op een leaseauto dan heb je het zomaar over 500 a 700 euro per maand dus al minimaal 6000 euro extra kosten voor de werkgever.. kortom het kan hard oplopen als je veel leuke extra's had in je nieuwe contract. en als je fulltime zzp-er zou zijn die zich per uur verkoopt zou je deze kosten dus ook wel mee moeten rekenen

 

- Een jaar heeft standaard ongeveer 52 * 5 = 260 werkdagen dat is bij 8 uur per dag 2080 uur op jaar basis, jou bruto uurloon word door dit aantal uren gedeeld om je uurloon te bepalen dus 3000 * 12 = 36.000 / 2080 = 17,30 per uur dit bedrag zal je ongeveer ook op je loonstrook zien staan als daar een uurloon op word vermeld.

 

- Maar in de praktijk werk je geen 260 dagen en is er een algemene norm dat een werknemer door vakantie (25 dagen) , ziekte (4%) , opleiding, ander kortdurend verzuim, enz enz, ca 75% beschikbaar is dan kom je op 1560 afgerond op 1600 uur per jaar (die VNIS ook noemt)

Ga je nu met deze productieve uren het bruto uurloon bepalen 36.000 / 1600 uur = 22,50 per uur

dat is al een leuk verschil per uur toch?

Doe diezelfde berekening eens met het vakantiegeld en de sociale lasten erin en je zit op 50.500 / 1600 = 31,56 per uur

 

Je voelt de bui al hangen denk ik (of hoop ik) er zijn een hele kudde zzp-er die hun uurloon afkijken van de loonstrook en daar "heel brutaal" 50% bovenop doen en denken dat ze een wereld tarief hebben bedongen met 25 euro per uur, maar dat is nog altijd 6,5 euro goedkoper per uur voor de werkgever als wanneer je gewoon werknemer zonder maar 1 extraatje was..

 

 

Dan met die voorkennis naar jou uurtarief

 

Wat jij voor dit project moet gaan bepalen is wat voor zaken je allemaal mee gaat rekenen en hoeveel je er ook echt meer wilt verdienen, je moet hoe dan ook uitgaan van de netto uren van 1600 want als zzp-er krijg je geen vakantiedagen betaald door de opdrachtgever.

 

Verder kostprijs verhogende factoren die je kunt (of moet) toevoegen zijn

- de risico/winst opslag voor je ondernemerschap van minimaal 25% maar toch eerder richting 50% als het kan. ook afhankelijk van hoe gedetailleerd je andere componenten meeneemt in je tariefbepaling. als je niet teveel componenten wilt berekenen kan die opslag ook oplopen tot 100%

- de bedrijfskosten die je maakt om zzp-er te kunnen zijn (dit kan varieren van alleen een laptop en mobiele telefoon tot een bedrijfspand en inventaris / gereedschap)

 

- Verder moet je rekening houden met

- Pensioen, als je het niet in de loonkosten van de werknemer hebt zitten moet je je afvragen hoeveel je hiervoor wilt reserveren

- Risico verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid, ziekte, evt aansprakelijkheid

- Kun je je reiskosten en parkeerkosten apart in rekening brengen of niet, zo niet moet dit uit het uurtarief gedekt kunnen worden. je zit al heel snel op 2 euro bruto per uur (16 euro per dag) om kosten te dekken, dus niet te snel roepen dat het peanuts is, zeker als je tarief onder druk staat dit zijn echte kosten die je nu uitgeeft en hoe dan ook kwijt bent, bij 20 werkdagen a 16 euro heb je het dus over 320 euro echte kosten.

 

Ik zeg het niet graag maar pensioen kan je altijd nog eens terugverdienen als je een goed project scoort met hoge uurtarieven, de reiskosten hakken er bij lage uurtarieven het hardst in..

 

 

 

Zo dat was theorieles deel 2. dan even naar de praktijk..

 

 

uitgaande van de uurkosten van 31,56 bij de werknemerskosten berekening en alleen een winstopslag van 50% kom je dus al op een uurtarief van 47,34 euro per uur

 

zou je alle sociale lasten niet meerekenen en dit puur als leuk extraatje ziet voor nu, dan zou je het ook kunnen berekenen met 22,50 + 50% = 33,75

 

in beide gevallen zou ik de reiskosten ook apart in rekening brengen of als je inschat dat dit er niet inzit hier ook nog een opslag voor te berekenen in je uurtarief.

 

nog 1 laatste noot: omdat je al met je andere activiteiten mogelijk al zelfstandigenaftrek geniet heb ik met dit ondernemersvoordeel ook geen rekening gehouden.

 

kortom op basis van deze nog relatief simpele uitgangspunten zou ik uitkomen op een tarief van tussen de 33 en 50 euro.

 

Het is aan jou om te bepalen hoeveel zaken je mee wilt rekenen of wat je buiten de berekening wilt laten en hoe complex en eenvoudig je de berekening wilt maken. Maar met deze info weet je wel wat de grootste kostenposten zijn en niet onbelangrijk de effecten van andere uren verschillen tussen tarief op basis van 2080 uur of op basis van 1600 uur.

 

Vergeet ook niet dat je je tarief eventueel moet kunnen uitleggen aan je opdrachtgever (zeker omdat die ook snel je loonstrook erbij zal pakken en een verklaring zal zoeken voor het verschil tussen 17,30 per uur en 47,34 per uur.. (of welk tarief je dan kiest)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     11,3k 470

Marktwaardebepaling voor een jonge commercieel econoom met zeer specifieke, managementondersteunende taakstelling (nieuwe verdienmodellen).

 

Heb je bijzondere kennis of vaardigheden en in wiens tijd en op wiens kosten wil je die blijven ontwikkelen? Ik neig naar een hoger uurtarief: je bent ingewerkt en bent kennelijk specialist als het management je aan wilt houden.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Legend     383 40

Neem je kosten niet als basis, maar bedenk wat hiervoor een redelijk tarief zou zijn. Het gaat om heel weinig uren, waarbij ze jouw voor een bepaald specialisme willen inzetten. € 75,- lijkt me redelijk, mogelijk aan de lage kant*.

 

*

 

Het is natuurlijk bijzonder gevaarlijk om de kosten niet mee te wegen. !

De bepaling van een tarief krijgt dan het karakter van "Doe maar een gok".

 

Ik kan dit helaas niet als een goed advies zien.

Het risico is groot dat, zonder een goede basis, het tarief te laag uit komt en het gewenste inkomen niet behaald wordt.

Vanuit kosten redeneren kan natuurlijk wel, maar.. als de markt je prijs dan te hoog vindt? Of je prijs veel hoger had kunnen zijn?

 

Uiteraard moet je kijken of je met het uurtarief uit de kosten komt, maar verder is het zaak een markt-conform tarief te kiezen. Wat interesseert de opdrachtgever wat je aan kosten hebt? De afweging die de opdrachtgever maakt is wat is het mij waard en wat moet ik ervoor betalen. De waarde die hij ervaart moet hoger zijn dan datgene wat hij ervoor moet betalen, anders wordt het niets.

 

Een te laag uurtarief kan tot gevolg hebben dat je niet echt serieus genomen wordt, dat wil je toch ook niet?

 

Oftewel, mijn strategie is (in die volgorde):

- Ik probeer zoveel mogelijk waarde creeëren.

- Ik bepaal een marktconform tarief (voor die waarde).

- Ik kijk of ik daarmee uit de kosten kom.


Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Senior     82 5

Allereerst allemaal ontzettend bedankt voor de snelle en zeer uitgebreide reacties! In het bijzonder Roel bedankt voor de enorme uitleg.

 

Om even antwoord te geven op Highio:

Ik wil mezelf niet graag betitelen als iemand met bijzondere kennis of vaardigheden. Ik heb uiteraard inmiddels wel de nodige ervaring opgedaan binnen de uitgeverij branche en mochten jullie fervente lezers zijn van het tijdschrift met de grootste oplage van Nederland dan kan het zijn dat je al kennis hebt gemaakt met een van mijn projecten de laatst uitgekomen editie. De reden dat ik opgevallen ben en gevraagd ben heeft waarschijnlijk veel te maken met de vergrijzing binnen het bedrijf wat resulteert in het feit dat mijn ideeën al snel worden gezien als vernieuwend. (iets waar de uitgeverijbranche op het moment wanhopig naar op zoek is!)

 

Na het lezen van al het commentaar neig ik naar een tarief van rond de 55 zonder hierbij nog reiskosten te factureren. In de markt is dit "volgens mij" aan de onderkant van de markt maar beredenerend volgens Roels theorie aan de hoge kant. (evt. uit te leggen middels berekening pensioenlasten, verzekeringen en overige bedrijfskosten (zijn uiteraard beperkt in mijn geval) Gevoelsmatig blijft het en enorme zak geld maar mijn manager heeft aangegeven dat mijn werk haar wel echt geld waard is en als ik kijk wat er aan andere zelfstandigen wordt betaald door het bedrijf dan denk ik dat het een redelijk tarief is.

 

Wat ik me nog afvraag is wat jullie ervaring is als het tarief te hoog wordt bevonden. Is er dan nog ruimte voor onderhandeling of is het meestal gewoon meteen jammer maar helaas!? Welke slimme concessies zijn er te maken?

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     585 65

Allereerst allemaal ontzettend bedankt voor de snelle en zeer uitgebreide reacties! In het bijzonder Roel bedankt voor de enorme uitleg.

 

Om even antwoord te geven op Highio:

Ik wil mezelf niet graag betitelen als iemand met bijzondere kennis of vaardigheden. Ik heb uiteraard inmiddels wel de nodige ervaring opgedaan binnen de uitgeverij branche en mochten jullie fervente lezers zijn van het tijdschrift met de grootste oplage van Nederland dan kan het zijn dat je al kennis hebt gemaakt met een van mijn projecten de laatst uitgekomen editie. De reden dat ik opgevallen ben en gevraagd ben heeft waarschijnlijk veel te maken met de vergrijzing binnen het bedrijf wat resulteert in het feit dat mijn ideeën al snel worden gezien als vernieuwend. (iets waar de uitgeverijbranche op het moment wanhopig naar op zoek is!)

 

Na het lezen van al het commentaar neig ik naar een tarief van rond de 55 zonder hierbij nog reiskosten te factureren. In de markt is dit "volgens mij" aan de onderkant van de markt maar beredenerend volgens Roels theorie aan de hoge kant. (evt. uit te leggen middels berekening pensioenlasten, verzekeringen en overige bedrijfskosten (zijn uiteraard beperkt in mijn geval) Gevoelsmatig blijft het en enorme zak geld maar mijn manager heeft aangegeven dat mijn werk haar wel echt geld waard is en als ik kijk wat er aan andere zelfstandigen wordt betaald door het bedrijf dan denk ik dat het een redelijk tarief is.

 

Wat ik me nog afvraag is wat jullie ervaring is als het tarief te hoog wordt bevonden. Is er dan nog ruimte voor onderhandeling of is het meestal gewoon meteen jammer maar helaas!? Welke slimme concessies zijn er te maken?

 

 

Heb even drie zeer belangrijke punten onderstreept: die over twee onderwerpen gaan

 

1. Roel heeft niet naar jouw markt gekeken. Puur naar een verkoopbare prijs op basis van kosten die een bedrijf aan jou heeft wanneer je in loondienst zou zijn. M.i. is dat je absolute ondergrens. Vergeet niet dat wanneer je ingehuurd wordt je ook niet op hoeft te komen draven wanneer er geen werk is, niet doorbetaald word wanneer je ziek bent, et cetera. In het geval van loondienst krijg je wel gewoon doorbetaald. Dit is een factor die niet direct gerelateerd is aan je prijs maar maakt het voor het bedrijf wat je inhuurt wel erg makkelijk en mag je best doorberekenen in je tarief.

 

2. Ondanks dat bescheidenheid de mens siert, ga je wel aan iets belangrijks voorbij. Blijkbaar, en aantoonbaar, draag je wel degelijk iets bij aan de branche. Anders zou je niet opgevallen zijn! Je zegt zelf dat er op het gebied van mensen die vernieuwende ideeën hebben schaarste is in de uitgeversbranch. Wat doet dat met je prijs op basis van "vraag & aanbod"?

 

 


Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    10 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.