• 0

Aangifte inkomsten uit onderneming

Een kennelijk basic vraag maar kwam er via de site van de belastingdienst niet uit. Ik ben dit jaar met mijn onderneming begonnen. Is het voor het aangeven van de inkomsten voldoende om de "aangifte inkomstenbelasting te gebruiken" waar je immers ook je inkomsten uit onderneming kan opgeven of dient dit tevens op een andere manier te gebeuren? Op de internetsite van de Belastingdienst zie ik dat het ook via de website kan gebeuren echter is het onduidelijk waar dit dan precies dient te gebeuren (zie namelijk niets als ik op mijn ondernemingsportal inlog).

 

Merci alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de site van de Belastingdienst is niet alles te vinden, maar je kunt ook de Belastingtelefoon bellen voor toelichting.

 

Als je het aan wilt geven als resultaat uit overige werkzaamheden kun je de gewone particuliere aangifte gebruiken.

 

Als je het aan wilt geven als winst uit onderneming, en gebruik wilt maken van de ondernemersaftrek, mkb vrijstelling e.d., moet de Belastingdienst je zien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dan wordt de juiste aangifte klaargezet. Als het goed is heb je je bij de Belasting al aangemeld? Je moet natuurlijk wel aan de criteria voldoen.

 

Als de Belastingdienst nog niet de goede aangifte heeft klaargezet heb je nog het hele jaar om een brief aan de inspecteur te sturen waarin je uitlegt waarom je volgens jou als ondernemer gezien moet worden en dat je straks graag als ondernemer aangifte wilt doen over 2013.

 

Je kunt, ook als er geen aangifte als ondernemer voor je klaarstaat, aangifte doen als ondernemer via de meeste boekhouders, die hebben die mogelijkheid in hun software.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je duidelijk antwoord. Ik heb mijn bedrijfje uiteraard bij de KVK ingeschreven als onderneming en heb aangifte omzetbelasting gedaan. Vind het dus ook vrij merkwaardig dat ik de aangifte inkomstenbelasting uit onderneming er niet bij zie staan. Ik ga er mee aan de slag! Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Dat verklaart dan een hoop. Ik wacht het dus even af! Dankjewel voor je reactie. Het is pas mijn eerste jaar dat ik aangifte doe vandaar dat het nog een beetje nieuw is. Ik had ook de BT kunnen bellen maar had daar laatst twee idioten te pakken voordat ik uiteindelijk na de derde keer bellen iets voor elkaar kreeg dat ik er tegenwoordig zo ver vandaan als mogelijk wil blijven. :)

Link naar reactie
  • 1

Ik ben dit jaar met mijn onderneming begonnen.

 

Ben je in 2012 of in 2013 met je onderneming begonnen?

 

Aangifte inkomstenbelasting 2012 dient voor 1 april 2013 te gebeuren, maar als je zoals je zelf aangeeft dit jaar 2013 bent begonnen, dan is de aangifte inkomstenbelasting pas in 2014.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben in 2012 begonnen. Heb klaarblijkelijk nog geen besef dat we al weer in 2013 leven. Excuses voor de onduidelijkheid. Staat de aangifte van 2012 er ook pas rond februari op of betreft het de aangifte 2013 die er pas in februari op staat? Heb toch maar even de belastingtelefoon gebeld die me mededeelde dat de uitnodiging tot aangifte over 2012 pas in februari worden verstuurd.

Link naar reactie
  • 0

Als je door de belastingdienst wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan staat in februari 2013 het aangifte programma voor ondernemers (WA2012) klaar in je eigen beveiligde omgeving van de belastingdienst. Volgend jaar februari staat de aanfte over dit jaar (dus 2013) voor je klaar.

Aangifte voor de inkomstenbelasting doe je altijd achteraf.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Ah, oke. In mijn geval ben ik naast mijn ZZP-werkzaamheden ook in loondienst bij een onderneming. Dat kan ik dus ook in de ondernemers-aangifte verwerken? Evenals de aftrek van studiekosten?

 

Het aandeel uit mijn eigen onderneming (eenmanszaak) is erg klein ten opzichte van mijn complete inkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.