Ga naar inhoud
Geplaatst:

LittleBit

Als ondernemer kun je een BTW-nummer voor de OB aanvragen.

In Ned. krijg je dan een nummer dat er ongeveer zo uit ziet:

NL123456789B01

Nu heb ik een relatie waarbij het BTW-nr eindigt op B02.

Wat is er bij die relatie gebeurd zodat hij nu een B02 nummer heeft ?

Featured Replies

Geplaatst:

Mireille Coumans

Hallo,

Dat kan vanwege allerlei wijzigingen zijn. Ik heb het eens zien veranderen omdat men de verkeerde periodiciteit van aangifte had ingesteld bij de belastingdienst en daarna dus juist gezet werd.

Vr.gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Geplaatst:

Michel_S

Daar zijn meerdere verklaringen voor mogelijk.

Wij hebben ook een B02, in het verleden hadden we 2 BTW nummers waarvan de B01 is komen te vervallen.

Ook kan iemand 2 ondernemingen hebben met om verschillende redenen ieder een apart BTW nummer.

Geplaatst:

Mitchel

Ik heb een paar jaar geleden een emz gehad met B01. Toen ik me begin januari opnieuw liet inschrijven met een nieuwe emz kreeg ik, nadat de meneer achter de balie even had gebeld met de BD, een B02.

Geplaatst:

P.J.

Ik heb ook een b02. Ook plotseling vanwege adm. redenen gwinzigd. Daar ga je dan met je briefpapier.

Geplaatst:

Nico Schouten

Ik heb ook een B02, dat is omdat ik al eens eerder een bedrijf heb gehad.

Moet zeggen dat ik het wel stoer vind, zo'n B02.

Geplaatst:

Roel J

het volgnummer betekent niet zoveel, in elk geval niet per definitie negatief of "verdacht", voor bij eenmanszaken waar het BSN het eerste deel vormt, zoals door diverse mensen aangegeven administratieve redenen kan zijn, 2e activiteit of 2e onderneming (na onderbreking)

Wat voorbeelden om het even concreet te maken

Een trainer die 2 btw nummers heeft omdat

1. hij één of twee dagen per week les geeft op een VMBO (erkend onderwijs minderjaringen) wat btw vrij is.

2. Zelfontwikkelde trainingen aan bedrijven geeft wat btw belast is.

om discussies over kosten die onder activiteit A of B vallen houd hij een gescheiden administratie bij.

De ondernemer heeft zelf de vrije keus om met 1 of meerdere btw nummers te werken bij meerdere (onderscheidende) activiteiten. Je ziet het ook nog wel eens bij consultants of adviseurs die ook een (kleinschalige) webshop erop na houden.

Bij rechtspersonen (BV e.d.) komt het ook nog wel eens voor dat diverse BV's in een fiscale eenheid hetzelfde hoofdnummer hebben en alleen een ander volgnummer.

De holding krijgt dan meestal B01 de werkmaatschappijen B02, B03 enz enz.. hoogste nummer wat ik ooit ben tegen gekomen is B18 in zo'n groepsstructuur.

Ik geloof dat sinds 2 jaar (invoering RSIN voor rechtspersonen) voor groepsstructuren geen volgnummers meer worden uitgegeven omdat elke onderneming dan bij inschrijving automatisch een RSIN krijgt wat dan ook gelijk de basis voor het BTW nummer, VPB nummer en LB nummer

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.