• 0

realistisch verkoop volume

Mijn vrouw en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een kraam op de markt te beginnen. Het idee is ooit begonnen als restaurant, maar wegens personeels en huur/koop kosten is een marktkraam misschien beter haalbaar hebben we bedacht (hoewel de markt ook weer zijn eigen problemen met zich meebrengt, maar goed, daar gaat de vraag niet over).

Het plan zit nog helemaal in de orienterende fase, aangezien ik momenteel in Australie zit, maar binnenkort loopt mijn contract af en zal ik terugkeren naar Nederland.

Ik heb wat (kostprijs-)berekeningen gemaakt als onderdeel van het businessplan en om goed rond te komen moeten we zo`n 30 porties verse pasta met saus per dag verkopen. Is dit haalbaar?

 

Ik weet dat het antwoord afhankelijk is van vele variabelen, en ik zal direct bij terugkomst in Nederland eens wat markten opzoeken om het zelf eens te bekijken, maar als ik een inschatting van jullie zou kunnen krijgen, dan kan ik alvast verder met de berekeningen en de rest van het businessplan.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht dat er hier iemand is die ook aan marktverkoop doet die er iets zinnigs over kan zeggen. Dan nog denk ik dat ook dit weer afhankelijk is van de grootte van de markt en plaats etc.

Daarom denk ik dat het gewoon noodzakelijk is om zoals je zelf al aangeeft marktonderzoek te gaan doen. Ik denk dat alles wat wij zeggen gewoon redelijk uit de lucht gegrepen is.

Link naar reactie
  • 0

30 porties per dag lijkt mij wel erg weinig. Stel dat je 5 € vraagt per portie dan draai je 150 € per dag. Hier gaat nog de btw vanaf, de kosten om op de markt te kunnen staan, de ingrediënten en verpakking, benzine + autokosten.

 

Ik heb zo het gevoel dat je de kosten bent vergeten en denkt dat iedere ontvangen euro winst is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

@Robbert08: Ik was inderdaad uit op een reactie van iemand die verkoopt op de markt, maar goed in dit stadium is het niet essentieel. Naast de pasta met verschillende sauzen, gaan we ook verse pasta verkopen (zie ook hieronder) en natuurlijk frisdrank.

 

@Paradocx: ik ga inderdaad uit 180 Euro omzet per dag. Netto houd ik er dan volgens mijn berekeningen 1600 Euro per maand over, hetgeen geen vetpot is, maar zoals ik al zei: genoeg om te overleven. Kosten die ik niet mee heb genomen zijn afschrijving op de keet en marketing. Standplaats, BTW, verzekering, pensioen en een "unknown costs van 2000 euro per jaar" zitten er wel in.

 

Aangezien mijn vrouw de pasta en saus zelf maakt zijn de kosten van ons product relatief laag (en ze is ook redelijk snel: een kilo pasta kost een kwartiertje tijd).

Link naar reactie
  • 0

180 euro omzet is geen probleem om te halen. Ik voorspel je nu al echter dat je er daarmee niet gaat mee rondkomen.

Je gaar er ook precies van uit dat jij elke dag plaats gaat hebben op de markt, ook dit is een misvatting. In de meeste gemeentes en steden is een wachtlijst van plaatsaanvragen. Dus je zal zoals ze dat noemen "op risico" naar de markt moeten gaan. Dit houdt in dat je een plaats kunt innemen op de markt op die dag als iemand afwezig is. Het probleem is echter: je bent niet de enige die dat wil. Je zal wel elke morgen op de markt aldaar aanwezig moeten zijn om mee te kunnen doen aan de loting voor de openliggende plaatsen, maar 1 a 2 keer per week ga je ook effectief plaats hebben. De andere dagen ga je onverrichterzake naar huis moeten terugkeren.

Dus 7 dagen rijden, 1 a 2 keer per week plaats hebben. Veel benzine, weinig inkomsten. Ga je nooit lang trekken met 180 euro per markt.

Link naar reactie
  • 0

@dirk vn: Ik was helemaal op de hoogte van wachtlijsten en dergelijke. Het mooie van het plan is mijns inziens dat ik eerst een gewone baan probreer te krijgen (niet erg makkelijk in deze tijd van recessie), en dan langzaam aan beginnen: Eerst alleen in het weekend en/of op braderieen (standplaats kost veel meer, maar goed), en dan later kunnen we dit uitbreiden als het goed loopt, of stoppen als blijkt dat het niet rendabel is.

 

Als we direct willen beginnen met 100% marktkraam ben ik het met je eens dat 180 Euro omzet niet voldoende is. Maar als 180 Euro omzet al utopie zou zijn, dan kan ik beter meteen ophouden met fantaseren en dan kan ik beter iets anders gaan bedenken.

 

Zoals je al gelezen zult hebben zit ik nog volop in de orienterende fase en ik ben niet iemand die graag onnodige risico`s neemt (misschien niet een heel erg goede eigenschap voor een ondernemer, maar goed.....).

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel kost een standplaats voor 1 dag dan op een gemiddelde markt? Volgens mij kost het al iets meer dan 180 euro per dag om op een beetje markt te staan?

 

Niet om het een of ander, maar stel dat 180 euro inderdaad al inclusief alle kosten je alsnog winst oplevert, dan nog gaat het om tientjeswerk.. Waarom zou je voor een paar tientjes een hele dag werken? Dat lijkt mij nooit rendabel.

 

Volgens mij zet een beetje marktkraam een paar duizend euro per dag om. Stel dat een marktkraam 2000 euro omzet met 50% bruto marge. Daar gaan nog de kosten van het huren van de plaats en vervoer van spullen vanaf. Stel dat er 800 euro winst overblijft. Je staat er met wellicht met 2 man, dan heb je 400 euro per persoon. Dan nog de IB er vanaf, blijft er 200 euro voor een dag over. Dat is 20 euro per uur als je een dag in touw bent (incl. opzetten, afbreken, heen- en terug rijden). Lijkt mij geen vetpot, maar OK voor een gewoon inkomen.

 

Hoe ziet jouw berekening er ongeveer uit?

Link naar reactie
  • 0

Wat met de etenswaren die je niet kan verkopen als je geen plaats kan bemachtigen.

Of ga je s'ochtends met diepvries saus naar de markt? Lijkt mij dat je ontdooide produkten niet opnieuw mag invriezen.

 

Daarnaast spreek je van saus die op een kwartier klaar is, dan mag je op z'n minst hopen dat deze vers is.

 

Echt lekkere pasta saus staat normaal tig aantal uurtjes te pruttelen en vereist ook best wel wat voorbereiding.

 

Heb zo het gevoel dat je wat conserven gaat mengen en klaar. Dat kan iedereen zelf thuis. Als je terugkerende klanten wil zal je toch iets moeten brengen dat men niet in 1 2 3 thuis zelf kan maken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Wouter Hol: Bedankt voor de opbouwende kritiek!

Voor een standplaats op een vaste markt betaal je tussen de 12 en 25 Euro, zie link van de gemeente Utrecht hieronder.

Voor mijn berekeningen ben ik uiteraard uitgegaan van 25 Euro per marktdag.

standplaats Utrecht

 

Voor mijn berekening ga ik uit van een aantal variabelen die ik in een excell file heb geplaatst, en als output krijg ik het netto inkomen per maand belastingschijf, BTW en andere kosten worden automatisch berekend. Ik zal morgen een van de standaard excell files die ik vandaag tegen ben gekomen op deze site invullen.

 

Variabelen/kosten die ik heb meegenomen zijn:

kostprijs ingredienten/tasjes en bakjes

huur standplaats

verkoopprijs

aantal dagen per week dat ik op de markt sta

aantal weken dat ik op de markt sta per jaar

"overige kosten" van 2000 Euro per jaar

 

afschrijving op de keet en equipment ontbreekt nog!!

 

@paradocx: zoals al gezegd gaan we beginnen alleen de weekenden zodra we een vaste standplaats hebben bemachtigd op een markt. Dit zou onnodig op en neer rijden moeten voorkomen.

De saus (of in ieder geval de basis) kan makkelijk van tevoren worden gemaakt en ingevroren in porties, en dan is het een kwestie van minuten totdat het klaar is. En geloof me, dat is nog steeds 100 keer beter dan de doorsnee "voeg heet water toe en je bent klaar pasta" van knor die de doorsnee Nederlander thuis maakt (no offence intended!). Bovendien zijn er weinig Nederlanders die verse pasta maken.

Ontdooide producten kun je inderdaad niet opnieuw invriezen (mijn vrouw heeft een HACCP certificaat en is kok (en Italiaanse)).

 

P.S.: waarschijnlijk verdienen we meer als we beiden in loondienst gaan, maar een eigen onderneming lijkt me toch wel een erg mooie uitdaging/ervaring!

 

Link naar reactie
  • 0
Stel dat een marktkraam 2000 euro omzet met 50% bruto marge.

Volgens mij kost het al iets meer dan 180 euro per dag

 

@ Wouter: Je hebt wel veel "stelletjes" in je zin Wouter. Een marktplaats kost idd. tussen de € 5 en €25 voor een wekelijkse markt. Feestmarkten en avondmarkten zijn duurder, die kunnen oplopen tot €85.

Gezien het product die hij in gedachte hebt, lenen deze markten zich er niet voor en moet hij zich op de weekmarkten gaan richten.

Wat de omzet betreft: ik kan je zeggen dat veel marktkramers maar enkel kunnen dromen van zulke ontvangsten. Een viskraam en kippenkraam kan daar wel aan geraken, maar bv. meeneem-eten zoals starter topic van plan is of een textielkraam, moeten het met beduidend mindere omzet doen hoor.

 

En wat ik nog even wilde aanduiden: de wetgeving inzake voedselveiligheid is vrij streng op de markt, je moet aan allerlei voorwaarden voldoen om eten te mogen verkopen. Niet alleen op de markt moet alles in orde zijn, ook thuis ga je controle krijgen inzake voedselveiligheid. Dit betreft dan vooral hoe men de voedingswaren thuis bewaard.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb de excell sheet die ik gevonden heb op deze site ingevuld (er zaten een paar foutjes in), en ik moet toegeven dat de omzet van 180 euro per dag inderdaad een beetje laag was. Minimum omzet (= net rondkomen) moet echt wel zo`n 250 Euro per dag zijn.

Dit komt overeen met 40-50 porties pasta per dag, of iets minder met drank verkoop en/of verkoop van verse pasta (zonder saus).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens! Een marktkraam kan je huren evenals een koeling, kassa/kluisje en een aanhanger. In het ergste geval ben je het geld van de huur en de marktkosten kwijt en blijf je met een paar kilo pasta zitten. Maar daar kan je misschien nog vrienden of familie blij mee maken tegen een kleine vergoeding. Het geeft je een goed beeld van hoe je producten ontvangen worden en hoeveel porties je op een dag kan verkopen.

 

Misschien een leuk idee om jullie pasta en sauzen eens aan te bieden op thuisafgehaald.nl .. Afhankelijk van waar je woont kan dit zo 3 tot 15 bestellingen per week extra opleveren. Dit kost je niets en zo kan je risico loos kijken hoe je producten ontvangen worden en wat men bereid is te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi deHans,

 

Geweldig idee om het eens te proberen, maar je zit dan natuurlijk wel met het probleem dat "dirk vn" aankaartte: als je "op risico" naar de markt komt krijg je misschien geen plek en weet je nog niets. Op een braderie zou dit idee natuurlijk wel kunnen.

thuisafgehaald.nl heb ik nog nooit van gehoord, maar klinkt mij als muziek in de oren! Ik zal het meteen uitzoeken, hardstikke bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Zoals thuisafgehaald.nl heb je nog veel meer site's. Als je nou begint met je op zoveel mogelijk van deze sites aan te melden. Dan vraag je gewoon er gewoon een paar euro voor. Ik zou je niet alleen richten op pasta. Als het een klant bevalt komen ze misschien nog een keer, maar denk niet dat ze meerdere keren in een maand pasta gaan eten. Als je je assortiment uitbreid, bijvoorbeeld eerst alleen Italiaans, lasagne, pizza enz. heb je meer kans dat ze vaker terug komen. Daarnaast heb je dan ook een groter publiek.

Succes!

Job

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.