Jump to content

IamtheJob

Senior
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Hey! Ik heb een relatief eenvoudig idee. Ik wil chocolade smelten, in een mal gieten en online verkopen. In eerste instantie zou ik graag heel klein beginnen om te testen of er potentie inzit. Ik vroeg me af of ik hiervoor gelijk een kvk aan moet vragen vanaf het begin? Verder ben ik opzoek naar iemand die mij meer kan vertellen over de voedsel en warenautoriteit regels. Het enigste wat ik doe is chocola smelten en in een mal gieten, maar ik verkoop dus wel eten, hoe zit dit precies? De verzending heb ik al geregeld zodat de chocola niet smelt. Zijn er verder nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt!
  2. Beste M.Korthals, Ik zit zelf in 5VWO en op school hebben we hier al enkele systemen voor. De afgelopen jaren was het een bij elkaar raapsel van verschillende sites per sectie. Bijvoorbeeld de sectie wiskunde. Deze had een eigen site met alle uitwerkingen erop staan. Het was erg onhandig dat niet alles bij elkaar stond. Daarna zijn we overgestapt op it's learning. Daar hebben alle leerlingen en leraren een account. Elke klas waar je inzit, ook de clusters, hebben een aparte groep. De leraar kan daar mededelingen doen, maar ook bestanden uploaden voor de betreffende klassen. Daarnaast kunnen leerlingen en leraren berichten naar elkaar sturen. Sinds drie jaar kunnen we ook online onze punten bijhouden. We hebben dus nog twee verschillende sites, maar volgend jaar gaan we compleet om. Magister heet het, misschien dat je er ooit van gehoord had. Daar kunnen we onze punten zien, bestanden van de leraar downloaden, berichten sturen, studiewijzers bekijken. Praktisch alles. We hebben met de klas zelf nog een facebook groep, om het een en ander te regelen, maar dit blijkt in de praktijk niet altijd te werken. Een school kan leerlingen lastig verplichten een facebook account aan te maken. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt :). Job
  3. Had ik even geen rekening mee gehouden :). Is dat percentage bij alle kleding en schoenen webwinkels zo hoog? En wat zijn de regels verder? Mag je hem helemaal openmaken, kaartje eruit halen, een dag op je schoenen lopen, etc? En is deze zichttermijn voor elk product hetzelfde? 14 dagen was dat toch? Maar zalando houd er dan blijkbaar geen rekening mee als ze zoveel verlies draaien? En zijn er geen andere methodes, je zou dus theoretisch een bedrijf failliet kunnen maken door zeer veel te bestellen, zodat ook zei meer gaan bestellen, voorraden aanvullen etc., en vervolgens alles retourneren. Beetje een rare manier om de concurent te slopen ;). Worden er bij de kabeltjes veel geretourneerd? En krijgen de kopers dan de verzondkosten terug? Bedankt alvast!
  4. Ik had vaker gehoord dat het retour percentage zo hoog is bij zalando. Dat komt denk ik omdat veel vrouwen, misschien ook mannen, alles in twee of zelfs meer maten bestellen. Degene die het best past houden ze en de ander sturen ze terug. Ik hoor dit vaker van vrouwen en las dit laatst ook ergens als tip voor online winkelen. Het nadeel vergeleken met fysieke aankoop is natuurlijk dat je niet kan voelen en passen, dit lost dat grotendeels op. Je kan een klant moeilijk verbieden een product in meerdere maten te bestellen. Idee, als iemand meerdere maten bestelt, pop up scherm, let op uw bestelt 2 maten van hetzelfde product. Als u een van deze wilt retourneren kost u dat 10 euro extra, of iets dergelijks. Lastig probleem!
  5. Bedankt voor de tips! Wouter, deze hebben we hier in de buurt ook! Sommige hebben inderdaad een aardige licht en geluid installatie, maar het imago van deze zalen is een stuk minder. Als er een feest gegeven wordt is het of met carnaval of een kinderfeestje, en de gemiddelde leeftijd is er ongeveer 12. Deze zalen hebben ook het uiterlijk om gezellig is een biertje te doen, je kinderfeestje te houden, of op de donderdag avond te gaan bridgen. Ik zal er heel wat aan moeten doen om zo'n zaal vol te krijgen met 16 jarigen. Wat grotere artiesten krijg ik hier al helemaal niet binnen, en zonder grote namen ben ik ook bang dat grote aantallen publiek ook niet gaat lukken. Er zitten inderdaad wel veel voordelen aan het klein beginnen. Het voordeel aan de samenwerking met een al bestaande uitstaans gelegenheid is dat al deze zaken al door hun regelt worden. Zij hebben een garderobe, portiers, een tap, een professionele geluid/licht installatie en ga zo maar door. De meerwaarde die ik denk te kunnen bieden is het aantal man en vrouw dat er op af komt. Op een gemiddelde vrijdag/zaterdag avond staat daar hooguit 400 man binnen. Ik probeer het dubbele te halen. Dat is voor hun natuurlijk een behoorlijke meerwaarde aan drank omzet. Waarom ze dit zelf niet organiseren weet ik eerlijk gezegd ook niet. Als er in een van deze cafe's een bekende dj/rapper of iets dergelijks optreed wordt er entree gevraagd en is het georganiseerd door een andere partij. Nico: Met boeken verdien ik zo wel wat, maar inderdaad lang niet genoeg om van te kunnen eten. Dat is nu ook niet het doel natuurlijk. Ik vind het gewoon hartstikke leuk om te doen, en wie weet komt mijn kennis later nog wel van pas. In het boeken gedeelte zit niet zo heel veel ruimte meer. Ik kan meer boeken inkopen en doorverkopen, een systeem bedenken waarbij ik de boeken uit de boekenkast verkoop die nog bij de mensen thuis staat (een soort dropship voor de particulier), maar hier houd het wel een beetje bij op. Daarom probeer ik verder te kijken. Bikini's doorverkopen leek mij een leuk idee. Tuurlijk is het lastig op te boxen tegen de grote handelshuizen ed. maar je weet het maar nooit. In eerste instantie kan je niet zien hoeveel er verkocht wordt via dergelijke advertenties op het internet. Voor zover ik me bedacht is deze bikini vooral voor de wat jongere vrouw, van de leeftijd van de eerste bikini tot een jaar of 30. Tuurlijk zijn zij modebewust en vaak bereid daarvoor meer te betalen zoals Ron ook al aangeeft, maar ik denk toch dat veel vrouwen best 10 euro willen besparen door het product ergens anders te kopen. Ik vermoed dat de europese stranden dit jaar vol zijn van deze bikini. Als maar een heel klein deel van de kopers ze niet bij de grote warenhuizen ed wil kopen is dat al genoeg. En wat je zegt over de feesten klopt ook, ik had dit idee 2 jaar geleden al, maar het bloeide helemaal weer op toen het schoolfeest was afgelast. Onder mijn vrienden klonk het gelijk als een groot gemis. Ook onder een groot deel van de andere scholieren overigens. En MIkky, zo denk ik er ook vaak over. Ik denk ook dat ik een deze dagen 15 bikini's ga bestellen en maar kijk hoe het loopt. 100 euro risico ben ik zeker bereid te nemen. De beste manier van onderzoek is een klein onderzoek in de praktijk met een kleine investering denk ik zelf. Denk dus dat ik het maar ga doen. Alvast bedankt! Job
  6. Bedankt voor de tips allemaal! Wat betreft de onmogelijkheid van een feest ben ik het niet helemaal met jullie eens! Ik dacht eerder aan wat Mikky zei. Als ik het gewoon samen organiseer met een bestaande locatie heb ik al deze problemen van vergunningen ed niet. Een verkeersregelaat bv. is ook helemaal niet nodig. 99 % zal op de fiets komen en deze in een van de 4 fietsenstallingen in Breda zeten die maximaal op 3 minuten loopafstand zijn. Daarnaast zie ik ook nooit verkeersregelaars lopen als ik zelf in de stad ben :). Samenwerking in dit geval is zeer gunstig. Ook bijvoorbeeld met het regelen van de uitsmijters. Deze zijn bij hun al in dienst en dat zal waarschijnlijk verrekend worden in de huur of iets dergelijks. Wat je zegt als concept mikky zat ik zelf ook al aan te denken. Vaak regelen zijn nog het eerste drankje gratis of iets dergelijks. Ik ben alleen bang dat als ik contact met ze leg, ze mij niet serieus inschatten. Als ik dan eenmaal contact heb gelegd en zei het niet zien zitten ben ik mijn kans eigenlijk kwijt. Een jongerencentrum gaat niet werken ben ik bang. Ik denk dat ik daar veel langer bezig ben met drankvergunningen ed. Daarnaast kan ik daar echt geen fatsoenlijke dj regelen, ook zal ik daar licht en geluid meoten huren wat zeer prijzig is! Dan wat de bikini's betreft. Ze gaan bij mij kopen, hoop ik, omdat ik minimaal 5 euro goedkoper ben en gratis verzend, de concurrent doet dit niet. Wat bedreft verschillende boven en onder maat was ik ook al op de hoogte. Hierdoor zal ik aardig wat over hebben. Wat maten betreft ga ik (in eerste instantie) alleen s, m en l verkopen, dit doen de concurrenten ook. Ik kan bij de leverancier ongeveer 30 kleuren kopen, ik ben van plan om te beginnen met 5 kleuren. Ik koop dan dus in die 5 kleuren elke maat een keer. Als ik er een verkoop pas ik de site/adverentie aan dat die tijdelijk niet meer leverbaar is, of met een levertijd van bv. 2 weken (afhankelijk hoe snel het binnen is). Eerst wil ik beginnen door ze op andere website's te verkopen, zoals ebay/marktplaats enz. en als het aanslaat wilde ik een simpele website maken. Nog even de andere vraag. Vanaf wanneer moet ik een kvk aanvragen? Stel ik verkoop deze 15 bikini's en ik koop er nog eens 50, moet ik dan al de kvk informeren of iemand anders? Alvast bedankt weer! Job
  7. Zo, dat was een tijdje geleden dat ik hier van me heb laten horen! De boeken gaan goed, alle zaken lopen goed en ik ben er weinig tijd mee kwijt doordat ik alles goed heb opgezet. Hooguit een half uur per dag om de boeken in te pakken en te verzenden. Tijd zat om er iets bij te gaan doen, naast school natuurlijk :), dacht ik zo. 2 ideeën: 1. Ik wil 15 bikini's bestellen in China die de mode gaan worden in de zomer van 2013. Met mijn idee om strooizout te gaan verkopen aan bedrijven was ik wat te laat, tijdens de winter, daarom wilde ik nu ruim op tijd zijn. Ik wil beginnen met maar een soort bikini. De minimum hoeveelheid van de test order is 15 stuks en kost mij €100,- inclusief de verzendkosten en douane kosten. Hierbij dezelfde vraag als met de verkoop van boeken. Wanneer komt het punt dat je een kvk aan moet gaan vragen? Stel ik verkoop ze alle 15 voor mijn beoogde 20 euro per stuk, maak ik (15 X 20 ) - 100 = 200 euro. Hier gaan de verzendkosten nog van van af. Een tweede probleem bij dit idee is het grote aantal verschillende bikini's, ook al van dit ene type waarmee ik start. Er zijn namelijk zo'n 20 beschikbare kleuren, en 5 maten. Te veel om een voorraad aan te leggen denk ik zo, helemaal als je zo klein wilt starten. Zelf zit ik te denken om de eerste 5 bestellingen af te wachten voordat ik ze inkoop, dan koop ik deze 5 sowiezo en dan pas ik de rest van de bestelling hier op aan, deze doe ik dan ongeveer hetzelfde. Ik vermeld de kopers dan wel van de levertijd. 2. Het lijkt mij zeer uitdagend om een groot feest te organiseren in de stad. Hier in Breda zijn veel uitgaansgelegenheden. Mijn idee is om een van deze gelegenheden voor een avond af te huren en toegangskaarten voor deze avond te verkopen. Ik wil de mensen naar binnen lokken door een spetterende line-up te regelen. Daarnaast heb ik heb wat ideeën om het feest bekend te maken. Zo kan ik onder andere adverteren op de facebook pagina van Breda netwerk die een publiek hebben van meer dan 10.000 mensen die in Breda wonen. Daarnaast wil ik enkele verkopers voor de kaarten proberen te regelen. Ik zat te denken aan de populaire jongens en meisjes van de middelbare scholen in Breda. Persoonlijk ken ik deze niet goed, maar ik weet bij wie ik moet zijn, en tegenwoordig is via facebook iedereen te bereiken. Deze mensen wilde ik dan bijvoorbeeld een euro per verkocht kaartje aanbieden. Simpel verdiend. Er zijn echter ontzettend veel dingen die komen kijken bij dit tweede idee. Onvervalsbare toegangskaarten, een line-up (grote artiesten stellen veel voorwaarden, bijvoorbeeld over de rest van de line-up en de locatie, daarnaast zijn ze duur), uitsmijters, de locatie zelf, promotie, verkoopkanalen voor de kaartjes en ga zo maar door. Vooral een locatie regelen is lastig, vertelt ook mijn broer die enkele jaren in de stad heeft gedraaid (DJ, ook een optie om voor een prikkie te laten draaien op een dele van het feest :) ). Ik weet niet hoe ik het contact met de eigenaar van zo'n locatie moet leggen. Omdat ik hoor dat zo veel mensen dit proberen moet hij maar net zin hebben om met mij, een 17-jarig jochie, in zee te gaan. En niet met een echte ondernemer die al enkele succesvolle feesten heeft georganiseerd. Daarnaast kom ik er haast niet achter hoe het afhuren financieel in elkaar steekt. Of zei bijvoorbeeld een percentage krijgen van de entree gelden, ik een percentage krijg van de drank omzet, de zaalhuur gratis is omdat ik regel dat er 800 man binnen komt, en ga zo maar door. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met deze twee ideeën. Alles is welkom, zowel tips en kritiek :). Ik vraag me af of dit het juiste topic is, als het niet klopt zie ik hem vanzelf wel van plek veranderen. Alvast bedankt! Job
  8. Er zijn helaas geen boeken die goed tegen vocht en of hoge temperaturen kunnen :(. Aanschaf van een tuin huis kost enkele honderden euro's. De komende tijd ga ik het lekker op de old scool manier aanpakken (op de wouter manier :) ). Heb gister een grote partij opgehaald samen met mijn vader. Deze staat nu bij hem op zijn werk in een ongebruikte kamer (eigen bedrijf, dus het mag van de baas ;) ). De volgende week ga ik deze partij uitzoeken. Wat weg kan gooi ik weg, wat nog een beetje potentie heeft maar niet te verkopen (door kwaliteit of ouderdom) probeer ik te verkopen aan een boekhandel (antequariaat), vooral die hele oude ga ik daar proberen te verkopen. En de rest in fase op bol. De boeken die ik op bol verkoop vanuit die partij staan dan in kratten opgestapelt in mijn kamer. Elk boek een code, elk krat een code. Dan weet ik gelijk waar ik moet zijn (zo heb ik het nu ook al). Ik maak dan een foto van de boeken die erin zitten. (foto van de achterkant van de stapel boeken, duidelijk overzicht). Dan komt er een bestelling binnen, open ik de goede foto (genaamd met dezelfde code, als boek en krat), zie ik het boek op de foto, accepteer ik de bestelling, rond 17.20 pak ik alle vandaag bestelde boeken pak ze in en verstuur ze. Simpel :). Kost logistiek enkele middagen maar dan is het wel gelijk goed geregeld en heb je er daarna hooguit een half uurtje werk per dag aan. 4 boeken inpakken en verzenden duurt 5 minuten korter dan 10 boeken :D. Job ps. alle tips en opmerkingen zijn welkom! daar word ik alleen maar wijzer van :)
  9. Beste Paradocx, Bedankt voor de tips! Huur is niet echt ideaal inderdaad. Ik had ook eerder huur van familie/vrienden/buurt(man) in gedachten. Shurgard is inderdaad niet al te duur en betrouwbaar. Enige nadeel zoals ik deze al aanhaalde is de afstand. Dat is vanaf mijn school een kwartier uit de richting van mijn huis. Ik zou dan dus na school alle bestelingen die ik die dag binnen heb op moeten gaan halen. Daar ben ik 30 minuten langer mee bezig als nu. (2 x 15 minuten om fietsen, heen en terug, boeken uitzoeken ed. doe ik nu thuis, die tijd blijf je bezig). En daarnaast kan ik alleen de bestellingen op dezelfde dag doorvoeren die voordat ik vertrek op school binnen zijn. Dat lijkt me dus niet echt een optie helaas. Job
  10. Voor zover ik weet kan je met een paar mailjtes en telefoontjes al heel ver komen. Denk aan site's die specefiek over jou onderdeel gaan en de lokale kranten. Of is dit niet wat je zoekt?
  11. Dat filmpje had ik al gezien Nico! Normaal kijk ik filmpjes langer dan 5 minuten niet uit, maar ik had deze gister tot de laatste seconde af gekeken! Zeer boeiend, daar mag hij er best meer van maken :). We hebben een schuur die in principe aan vervanging toe is. Dat komt dus enig sinds goed uit. Het probleem is alleen dat het in een schuur zeer vochtig is. Hetzelfde geldt voor garages. Een boek kan prima 2 weken in een kelder/garage of schuur liggen, maar als je hem langer laat liggen gaan de bladzijdes langzaam kapot! Dat is helaas geen optie. Ik had er al wel over nagedacht aangezien we zelf een garage hebben op 1 minuut lopen. Daarnaast had ik trouwens nog een nadeel. Als je echt gaat huren van een onbekend persoon (niet van de buurman/familie voor evt een paar tientjes in de maand) is het moeilijk om het nog een hobby te noemen. Job
  12. Daar is het eerste "echte" probleem :). Waarom een :)? Ik vind het juist wel uitdagend dat niet alles goed gaat, maar dat je juist flink na moet gaan denken. Thuis heb ik inmiddels 2 kasten boven die nog niet in gebruik waren vol liggen met boeken. Dat is heel begrijpelijk de limiet van mijn ouders. Ik heb nu nog geen inzicht wanneer een partij op is, niet zozeer dat alle boeken verkocht zijn, maar dat ze gewoon niet meer verkopen. Je hebt dan alleen nog de niet gewilde boeken over. Dit is geen probleem, ook zonder het verkopen van deze boeken maak ik meer dan genoeg winst op de partij. Ik kan nu dus niet zeggen, wanneer dit is, en wanneer ik een partij weg kan geven/gooien/voor een prikie verkopen. Omdat voor de rest alles op rolletjes loopt, zoek ik eigenlijk meer ruimte. Met behoorlijk wat werk kan ik thuis nog wat ruimte vrij maken, maar dat is niet bepaald veel. Ik dacht gelijk aan het huren van een kleine kamer ergens in de buurt. Er staat zoveel bedrijfsruimte te huur! Ik denk alleen niet (net zoals mijn vader en mijn broer) dat een kantoor zin heeft, om voor een paar tientjes in de maand veel werk te moeten verichten. Ze moeten een contract opstellen, ik heb dan verantwoordelijkheid over het pand en ga zo maar door. Daar hebben ze hoogst waarschijnlijk geen zin in. Een opslagbox huren is voor zover ik weet ook geen optie, deze zitten namelijk enkele kilometers van mijn huis. Nu biedt ik de kopers voor 17.30 besteld morgen in huis (met uitzondering van pakketen) aan, dat kan dat niet meer. Heeft iemand een idee? Alle tips zijn welkom! Job ps. sinds 11 januari gemiddeld 4,434 boeken verkocht :D
  13. Zoals thuisafgehaald.nl heb je nog veel meer site's. Als je nou begint met je op zoveel mogelijk van deze sites aan te melden. Dan vraag je gewoon er gewoon een paar euro voor. Ik zou je niet alleen richten op pasta. Als het een klant bevalt komen ze misschien nog een keer, maar denk niet dat ze meerdere keren in een maand pasta gaan eten. Als je je assortiment uitbreid, bijvoorbeeld eerst alleen Italiaans, lasagne, pizza enz. heb je meer kans dat ze vaker terug komen. Daarnaast heb je dan ook een groter publiek. Succes! Job
  14. Beste Cat07, Prima! Ik zal ook niet alles kunnen zien, maar ik doe in ieder geval mijn best :). Zoals andere ook al zeggen is vertalen een lastige kwestie. Sommige dingen vallen niet te vertalen. Denk bijvoorbeeld aan zeer gespecificeerde dingen (techniek en dergelijke) en uitdrukkingen/gezegdes. Een goed voorbeeld: In de film Intouchables (franse film) is er een man die vanaf zijn schouders tot en met zijn tenen lam is en zijn verzorger. Er is een moment dat de verzorger m&m's eet. De lamme man vraagt ook een m&m en de verzorger zegt, nee, geen armen, geeen chocola. Wij als Nederlanders lachen omdat we meestal wel van dit soort brute humor houden, maar in Frankrijk is dit een gezegde. Fijn weekend! job
  15. @ Bas Dat is natuurlijk licht overdreven :). Ik ben zelf 16 jaar en deed vroeger bezorg werk van oa. flyers en dergelijke. Als je dit soort jongens nou inhuurd via een bedrijf of zelf direct contacteerd lijkt me nou niet zo'n groot verschil qua kwaliteit van de bezorging. Daarnaast was mijn idee bedoeld als test. Ik kan me voorstellen dat je eerst een indicatie wil hebben van de mogelijke uitkomst voor je enkele honderden euro's gaat investeren. Dat is ook juist de reden van deze tread. deHans wil weten wat er ongeveer uit gaat komen. Het beste is dan om een klein schalige goedkope test uit te voeren (denk ik). Job.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept