• 0

In welke belasting box valt het verhuren van een domeinnaam?

Ik ben in het bezit van een .nl domeinnaam die iemand van mij wilt huren voor € 300,- in de maand op basis van een contract van 5 jaar.

 

Ik ben een prive persoon en heb geen kvk-nummer. Moet ik deze inkomsten opgeven bij de inkomstenbelasting als 'Box3' of als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'?

 

Indien box3:

Mijn vader verhuurt een bedrijfspand welke hij in prive bezit heeft, de inkomsten hieruit vallen in box3. Hij moet echter over zijn bezittingen in box3 belasting betalen. Hiervoor gebruikt hij de WOZ-waarde. Wat zou ik als waarde moeten opgeven voor de domeinnaam?

 

Indien inkomsten uit overige werkzaamheden:

Zou het anders zijn als ik de domeinnaam op een server plaats en deze verhuur? Dan is het meer fysiek want ik verhuur ruimte?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

my 50 cents:

 

Ik wil een onderscheid maken tussen merknaam en domeinnaam.

Een merknaam is pas een recht als er een bepaalde exclusiviteit aan is verbonden. Je registreert bijvoorbeeld bij het Benelux merkenbureau een naam, dan mag jij alleen je product onder die naam op de markt brengen. Een domeinnaam verleent deze exclusiviteit niet. Het woord domein suggereert al dat het om iets anders gaat, namelijk het gevonden kunnen worden op Internet. In dezen is een domeinnaam dus een adres. Je registreert deze bij bijvoorbeeld het SIDN en betaalt daarvoor. Zij verlenen jou het recht dit adres te gebruiken. Ik zie hierin geen werkzaamheid. Het uitzoeken van pand op een A-locatie zou dan ook als werkzaamheid gezien moeten worden.

Wel is het een vermogenrecht. Het recht op gebruik van dit adres strekt je namelijk tot voordeel (BW3:6). Daarmee valt het onder de bezittingen van box 3 (art 5.3 Wet IB 2011, overige vermogensrechten, met waarde in het economische verkeer).

De waarde van een domeinnaam is in principe nihil. Het lijkt mij daarom niet vatbaar voor box 3 of er moet blijken dat er concreet geld voor zal worden gegeven. In het geval de naam wordt verhuurd zou ik uitgaan van de duur van het contract x de opbrengst x kapitalisatiefactor. Bijvoorbeeld 300 euro per maand met een rekenrente van 2% 5 jaar lang zal circa op 17.000 euro uitkomen.

Loopt het contract af - afhankelijk van de naam - zal je niet direct een andere huurder vinden. Daarom zou ik de waarde op deze manier beperken.

 

Gr. Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

In het geval de naam wordt verhuurd zou ik uitgaan van de duur van het contract x de opbrengst x kapitalisatiefactor. Bijvoorbeeld 300 euro per maand met een rekenrente van 2% 5 jaar lang zal circa op 17.000 euro uitkomen.

 

Je kan eventueel ook aansluiten op de waardering van een periodieke uitkering:

 

belastingdienst

 

Laatste tabel 0.85 keer de totale opbrengst.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.