• 0

Stichting Oprichten

Hallo,

 

Ik weet niet of eigenaren stichtingen ook welkom zijn op dit forum maar ik ga 't hier toch maar even vragen.

Eind april heb ik officeel een stichting. Ik heb weliswaar een opleiding en diploma voor ondernemerschap maar dit is zo lang terug dat ik veel dingen niet meer weet en over stichtingen heb ik destijds maar weinig info gekregen.

 

Waar moet ik rekening mee houden?

Moet je belastingaangifte doen?

Jaarverslagen of administratie overleggen?

 

Ik zie nu al meer dingen op me afkomen dan ik had verwacht maar waarschijnlijk zie ik nog meer dingen over het hoofd.

Wie heeft info, nuttige links of tips.?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Patrick,

 

Vraag 1: Met veel, waar doel je concreet op.

Vraag 2: Afhankelijk van de activiteiten, BTW-aangifte, VPB-aangifte, Loonaangifte.

Vraag 3: Administratie is wettelijk verplicht, afhankelijk van de bedoeling rolt daar een soort jaarrekening uit. Een jaarverslag is meestal niet niet verplicht. Er zijn veel partijen waarmee je zou kunnen overleggen, bank, belastingdienst, jezelf, andere belanghebbenden. daardoor kunnen er verschillende voorwaarden worden gesteld.

 

Dit forum is alleen voor ondernemers. Voert de stichting een onderneming of gaat zij een onderneming voeren?

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info.

 

De stichting gaat inderdaad een onderneming voeren. Een platenlabel voor Electronic Dance Music, development team voor iOS applicaties en waarschijnlijk ook verkoop van kunst en boeken, maar die twee dingen zijn bijzaak. Ik heb dinsdag een gesprek met de notaris en die gaat me dan vertellen hoe ik het doel van de stichting het beste kan formuleren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De stichting gaat inderdaad een onderneming voeren. Een platenlabel voor Electronic Dance Music, development team voor iOS applicaties en waarschijnlijk ook verkoop van kunst en boeken, maar die twee dingen zijn bijzaak. Ik heb dinsdag een gesprek met de notaris en die gaat me dan vertellen hoe ik het doel van de stichting het beste kan formuleren.

 

Waarom kies je voor de rechtsvorm van een stichting om deze activiteiten in te ontplooien?

 

Een van de problemen zit hem al in je allereerst bericht in deze draad:

 

Eind april heb ik officeel een stichting.

 

Je hebt nooit een stichting. Een stichting is van helemaal niemand. Het is een rechtspersoon zonder eigenaar. Er is alleen een bestuur die de stichting bestuurt, maar de stichting is zeker niet van het bestuur. Het resultaat is dat alle rendement dat je genereert met het ondernemen nooit van jou is of zal zijn, maar altijd van de stichitng. Dat is een serieus probleem...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb om speciale redenen voor een stichting gekozen. Het nadeel is wel dat 't niet van jou is en het geld terug moet vloeien in die stichting maar ik mag wel allerlei activiteiten ontplooien en eventueel inkomsten te genereren zonder mijn gevolgen voor mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb om speciale redenen voor een stichting gekozen. Het nadeel is wel dat 't niet van jou is en het geld terug moet vloeien in die stichting maar ik mag wel allerlei activiteiten ontplooien en eventueel inkomsten te genereren zonder mijn gevolgen voor mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering.

 

Dus als ik het goed begrijp ben jij prima in staat om activiteiten te ontplooien en inkomsten te genereren, maar wil je dat niet op eigen naam doen omdat dat gevolgen heeft voor je uitkering?

 

Bovendien twijfel ik ernstig of deze vlieger op gaat. Ik verwijs je graag naar de informatie van het UWV. De enige werkzaamheden die jij zou mogen uitvoeren zonder dat dit gevolgen heeft voor je uitkering zijn de werkzaamheden in het kader van vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk is onder meer werk:

 

waarvoor u niet betaald krijgt (op een mogelijke onkostenvergoeding na) en waarvoor u ook geen betaling kunt verwachten;
. Kun je dat met droge ogen volhouden als je het hebt over deze stichting?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk heb ik voordeel van deze stichting. Zo zou ik bv een auto op naam van die stichting kunnen kopen ALS het geld oplevert maar dat is niet het doel van de stichting. Ik heb trouwens al bevestiging van het UWV dat het mag dus het gaat gewoon door.

 

Dan heb je in ieder geval alle juiste stappen gezet. Als het UWV toestemming geeft om met deze stichting te ondernemen zonder dat het gevolgen heeft voor jouw uitkering dan is er groen licht. Het verbaast mij alleen dat deze toestemming afgekomen is, maar dat is in het geheel niet relevant voor jouw casus ;)

 

Dat met die auto, daar zou ik toch wel voorzichtig mee zijn. Als je de auto niet alleen voor de stichting gebruikt maar ook om jezelf privé te vervoeren kan dit gewoon gezien worden als inkomen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet? Ik geef house/dance uit van producers die het voor de eer en de lol doen en niet voor het geld.

Dat is het basisdoel van de stichting.

 

CD persingen kosten een hoop geld dus 't zal me ook wel eens verlies opleveren.

Ik doe dit voor de lol en omdat ik 't nou eenmaal leuk vind om muziek te maken en uit te geven. Ook van anderen.

Alles wat ermee verdient wordt vloeit terug in de stichting. Behalve 1500 euro die ik volgens de brief van het UWV mezelf als onkostenvergoeding mag geven per jaar. Verder kan ik artiesten uitbetalen of gewoon computers etc. kopen.

 

Het is gewoon een slimme constructie om alles te doen wat je leuk vind en niet illegaal...

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet? Ik geef house/dance uit van producers die het voor de eer en de lol doen en niet voor het geld.

Dat is het basisdoel van de stichting.

 

CD persingen kosten een hoop geld dus 't zal me ook wel eens verlies opleveren.

 

De stichting zal het verlies opleveren, jij staat hier helemaal niet in...

 

Ik doe dit voor de lol en omdat ik 't nou eenmaal leuk vind om muziek te maken en uit te geven. Ook van anderen.

Alles wat ermee verdient wordt vloeit terug in de stichting. Behalve 1500 euro die ik volgens de brief van het UWV mezelf als onkostenvergoeding mag geven per jaar.

 

Even afwachten hoe de belastingdienst de stichting beoordeeld. Indien de stichting belastingplichtig wordt voor de vennootschapsbelasting kun je dit bedrag dus niet zomaar belastingvrij uitkeren. In dat geval kan de stichting geen gebruik maken van de vrijwilligersregeling en ontstaat er in ieder geval een bedrag dat aangegeven moet worden in de aangifte inkomstenbelasting en zijn er dus inkomsten die wel degelijk een gevolg kunnen hebben voor jouw uitkering.

 

Verder kan ik artiesten uitbetalen of gewoon computers etc. kopen.

 

Weet waaraan je begint... artiestenverloning is echt een vak apart in Nederland. Maar los daar van, alle kosten die de stichting moet maken om haar doel te verwezenlijken mogen natuurlijk gewoon door de stichting betaald worden. Maar wat nu als de kosten van de persingen zo groot zijn dat er geen geld is om artiesten te verlonen? Op zijn minst moet er toch quite gespeeld worden, je gaat geen geld van jezelf in dit project pompen hoop ik.

 

Het is gewoon een slimme constructie om alles te doen wat je leuk vind en niet illegaal...

 

Klinkt goed! Succes in ieder geval :)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je mag sowieso 15000 winst maken zonder vennootschapsbelasting te betalen las ik net.

Ik verwacht geen hele grote bedragen ofzo. Voorlopig zal het me alleen maar geld kosten.

 

Artiesten die op mijn label willen uitgeven moeten er rekening mee houden dat ze niet worden uitbetaald tenzij ze er echt veel verkopen, maar de stijlen die ik uitgeef verkopen nauwelijks. Underground acid bijvoorbeeld. Daarom geen winst maar gewoon een leuk project voor mij en artiesten die willen releasen, zonder dat ze daar per se geld aan willen verdienen, en daar zijn er meer dan zat van.

 

De stichting zal inderdaad verlies lijden op papier maar ik steek wel privekapitaal in die stichting dus uiteindelijk ben ik degene die er last van heeft.

 

Nou ja, ik ga 't gewoon proberen, dinsdag heb ik een afspraak bij de notaris. Gaat vast wel goedkomen.

 

Tnx!

Link naar reactie
  • 0

Je mag sowieso 15000 winst maken zonder vennootschapsbelasting te betalen las ik net.

 

Maar hou het goed in de gaten hoe de Belastingdienst jou indeelt. Indeling als belastingplichtig voor de VPB resulteert in eerste instantie in het niet mogen toepassen van de vrijwilligersregeling. En houd er ook rekening mee dat dit bedrag verdeeld dient te worden in maximaal € 1.500,00 per jaar en ten hoogste € 150,00 per maand. Je mag dus niet aan het einde van het jaar € 1.500,00 aan vergoeding toe gaan kennen.

 

Ik verwacht geen hele grote bedragen ofzo. Voorlopig zal het me alleen maar geld kosten.

 

Artiesten die op mijn label willen uitgeven moeten er rekening mee houden dat ze niet worden uitbetaald tenzij ze er echt veel verkopen, maar de stijlen die ik uitgeef verkopen nauwelijks. Underground acid bijvoorbeeld. Daarom geen winst maar gewoon een leuk project voor mij en artiesten die willen releasen, zonder dat ze daar per se geld aan willen verdienen, en daar zijn er meer dan zat van.

 

De stichting zal inderdaad verlies lijden op papier maar ik steek wel privekapitaal in die stichting dus uiteindelijk ben ik degene die er last van heeft.

 

Nou ja, ik ga 't gewoon proberen, dinsdag heb ik een afspraak bij de notaris. Gaat vast wel goedkomen.

 

Tnx!

 

Graag gedaan. Maar nu dit duidelijk is lijkt mij dit inderdaad niet een onderwerp voor HL - heeft niet zoveel met ondernemen van doen maar vooral met hobby. Helemaal goed, maar niet voor dit forum.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Graag gedaan. Maar nu dit duidelijk is lijkt mij dit inderdaad niet een onderwerp voor HL - heeft niet zoveel met ondernemen van doen maar vooral met hobby. Helemaal goed, maar niet voor dit forum

Interessant topic tot dusverre, leerzaam, maar inderdaad hobby. Dit topic gaat op slot.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.