• 0

Vragen aandelenbelang investeerder/rendement

Beste allen,

 

Aankomende maand wil ik op zoek gaan naar investeerders voor een nieuw internet format. Mijn vorige onderneming heb ik met een lening kunnen starten. Nu heb ik durfkapitaal nodig waar überhaupt een aantal vragen over zijn en over het opnemen van deze gegevens in mijn businessplan.

 

Vragen

 

1. Ik verwacht dat een investeerder een minderheidsbelang wil van minimaal 30% Waar noteer ik dit in het plan?

2. 30% aandelen staat niet gelijk aan een jaarlijks rendement van 30% Hoe ligt de verhouding tussen een aandelenbelang en rendement? En hoe verwerk ik dit in de de financiële gegevens?

 

Alvast hartelijk dank.

 

Gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste allen,

 

Aankomende maand wil ik op zoek gaan naar investeerders voor een nieuw internet format. Mijn vorige onderneming heb ik met een lening kunnen starten. Nu heb ik durfkapitaal nodig waar überhaupt een aantal vragen over zijn en over het opnemen van deze gegevens in mijn businessplan.

 

Vragen

 

1. Ik verwacht dat een investeerder een minderheidsbelang wil van minimaal 30% Waar noteer ik dit in het plan?

 

Niet. Dat is een voorstel aan de investeerder en maakt dus geen onderdeel uit van het plan.

Maak een aparte pagina met: investeringsvoorstel.

 

2. 30% aandelen staat niet gelijk aan een jaarlijks rendement van 30% Hoe ligt de verhouding tussen een aandelenbelang en rendement? En hoe verwerk ik dit in de de financiële gegevens?

 

?

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Niet om je te ontmoedigen, maar:

Is het niet verstandig om, vóór dat je met dit soort zaken actief bezig gaat, de betekenis van belangrijke begrippen zoals “rendement” en “aandelenbelang” etc een klein beetje te bestuderen?

 

Ik denk namelijk dat je dan een stuk serieuzer genomen gaat worden wanneer je een investeerder probeert te interesseren voor je ‘format’.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, dat is natuurlijk zo.

 

Sterker, het komt zo goed als niet voor dat een investeerder iets doet met een "format". Dat is gewoon een ander woord voor concept en dat is niks voor investeerders.

 

Als TS dan ook dergelijke elementaire zaken door elkaar haalt, dan heeft het geen zin. Zonde van de tijd.

 

TS moet geen investeerder zoeken, maar heeft deze opties:

 

. een goede adviseur zoeken die hij bereid is te betalen

. geld vragen aan familie en vrienden. Hou er rekening mee dat het in het bedrijf verdwijnt en een bom legt onder famlierelaties voor de eerstkomende 10 jaar.

. een lening regelen bij een bank: doorlopend krediet gaat meestal tot 50 000 euro.

. een lening regelen bij een financier waarbij hij persoonlijk garant staat en een onderpand geeft. Deze optie alleen als er een salaris is en overwaarde in woning.

. de opstart zelf financieren uit andere inkomsten en eerst kijken of er uberhaupt een markt is voor wat hij wil.

 

Eerlijk gezegd vraag ik me af of er iets te financieren valt, aangezien alles met internet eerst kan worden uitgeprobeerd zonder investeringen.

 

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0
Hij krijgt jaarlijks 30% rendement van de netto omzet als deze er is?

 

Nee, hij wordt voor 30% eigenaar van het bedrijf.

Zijn 'rendement' zoals jij dat noemt zit enerzijds in de stijging van de waarde van het bedrijf (daar heeft ie pas wat aan als hij zijn aandelen verkoopt) en het dividend dat wordt uitgekeerd.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Exact en dat dividend wordt vastgesteld door de aandeelhouders.

 

Op voorhand kan dus nooit gezegd worden welk rendement een investeerder maakt op zijn aandelenbelang. Als besloten wordt geen dividend uit te keren dan krijgt dus niemand rendement op zijn aandelenbezit. Uiteraard zal dan het motief zijn dat geld in de BV laten de betere keuze is. Maar dat kan gedreven zijn door de wens dit verder te investeren in groei, maar bijv. ook om gaten te dichten.

 

30% Aandeelhouder zijn, levert dus nooit per se rendement op. En zeker kun je niet zomaar zeggen dat de investeerder 30% van de netto omzet krijgt. Heb je al eens uitgerekend wat dat betekent voor je BV? Om het even te overdrijven:

 

Stel je BV maakt 1.000.000 omzet. Jij zegt dus 300.000 toe aan de investeerder. Maar een BV kent ook kosten. En laten die dan eens 800.000 zijn. Met de 300.000 die je 'weggeeft' aan de investeerder maakt de BV 100.000 verlies. Hoe wil je dan uit maar 200.000 brutowinst 300.000 betalen aan je investeerder? Ga je dan diezelfde investeerder vragen of hij nog even 100.000 wil storten in de BV?

 

Zoals Henny en Peter terecht aangeven is kennis van zaken wel een vereiste als je gaat praten met mogelijke investeerders. Ik zou meteen afhaken als je bij mij zou komen met de verkoopslogan:

 

" als u voor € X investeert in mijn BV dan geef ik u 30% van de aandelen en krijgt u jaarlijks 30% van de netto-omzet".

 

Sterker nog, dan hol ik hard weg. Als je 30% van je netto-omzet 'weg kunt geven' aan een investeerder, dan moet je wel belachelijk hoge winstmarges halen op je verkopen wil je dit überhaupt kunnen toezeggen. Die slogan maakt je propositie ten eerste zeer ongeloofwaardig en ten tweede weet ik zeker dat je geen idee hebt van wat je nu precies aan mij probeert te verkopen.

 

Wat je bijvoorbeeld zegt is het volgende:

 

Stel je gaat naar de bakker. Jij komt een brood kopen en dat brood kost 3 euro. De bakker zegt dat het brood nog niet klaar is omdat hij nog 50 cent tekort komt voor het zuurdesem. Hij zegt tegen jou: "als je mij 50 cent geeft dan bak ik je brood en krijg je 30% van mijn omzet op dat brood".

 

Dat klinkt voor jou lucratief. Je geeft hem 50 cent en je koopt een brood voor 3 euro. Investering 3,5 euro. Je loopt weg met een brood ter waarde van 3 euro en je krijgt 90 cent terug van zijn omzet. Winst 40 cent.

 

Als die bakker dat echter elke dag aan jou vraagt dan moet je toch eens na gaan denken waar hij dit van betaalt?!

Omzet 3. Kostprijs brood (stel) 2,50 = brutowinst 50 cent. Ontvangen van investeerder 50 cent. Uit te keren aan investeerder 90 cent. Dan houdt hij dus 10 cent over op een brood. En daar moet de huur voor de winkel van betaald worden, het personeel, energie, ovens, de boekhouder, de rente op de lening, reclame, etc etc. en niet te vergeten de kosten voor het levensonderhoud van de bakker.

 

Binnen no time is de bakker failliet en ben jij je goedkope brood kwijt. Voor jou niet zo erg. Andere bakker zoeken en meer betalen. Alleen ben jij in deze casus niet de investeerder maar de bakker.

 

Draai dit nu eens om en verplaats jezelf in de schoenen van de bakker. Dan is dit een buitengewoon slecht voorstel omdat je zelf kopje onder gaat. En zo zal een investeerder er ook naar kijken. Het gaat ze niet enkel om rendement. Dat beoogde rendement moet namelijk ook voor de lange termijn realiseerbaar zijn en dat lukt je niet door 30% van de omzet 'weg te geven'.

 

Gangbaar is dat je een investeerder laat zien hoe winstgevend je plan is. Vervolgens onderbouwd aantoont waarom je zijn geld nodig hebt en tot slot op welke termijn hij/zij hoeveel % van de winst kan verwachten als opbrengst van zijn investering.

 

Als deze materie je nog niet machtig is, dan ben je met het zoeken naar investeerders een stap te ver.

 

Bekijk dan bijv. eerst eens wat video's van Dragons Den. Absoluut niet mijn handboek voor investeerders, maar het geeft je wel een beeld van hoe zij denken. Voor jou relevant daarin is dat als je als geldzoekende ondernemer geen blijk geeft van kennis van de financiën van je bedrijf (of dat je niet inziet wat je weggeeft), dat vrijwel niemand wil investeren.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Bedankt voor je uitleg. Ik ben nu bezig met de investering, exploitatie en cashflow overzichten. Ik heb verschillen sommen er op los gelaten en de marge is inderdaad heel erg hoog. Maar ook ik kan falen. Je adviseert dus eigenlijk het bij de bovenstaande overzichten te laten zonder het aandeel van de investeerder hierin mee te nemen? En uit te schrijven wat ik nog heb en waarom en welk naar mijn inziens rendement hier tegenover kan staan?

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Aandelen hebben in beginsel niets met je businessplan te maken. In je businessplan omschrijf je bijvoorbeeld je concept, de markt, hoe je e.e.a. aan wil pakken (klantenwerving, marketing) en wat de te verwachten omzet, kosten en winsten zijn.

 

Als je geld nodig hebt om je businessplan te laten werken zul je eerst een beroep moeten doen op je eigen vermogen. Daarnaast kun je voor externe financiering een lening bij vrienden of bank afsluiten. Een andere mogelijkheid is een deel van je bedrijf verkopen tegen een percentage van de aandelen. Waar het geld vandaan komt is dus voor het businessplan helemaal niet relevant.

 

Wat wel relevant is, is een goed businessplan. Als dat niet solide is dan zal een investeerder er niet instappen. Daarnaast gaat een investeerder je niet 100% financieren voor 30% van (fictieve) waarde, voor de rest zul je toch echt zelf het risico moeten lopen. Het is iets te makkelijk om te veronderstellen dat jij gaat ondernemen met het geld van iemand anders.

 

Waarom niet gewoon een lening als je overtuigd bent van je concept en je hoge marges verwacht ?

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Dan is dat me nu helemaal duidelijk. Ik begrijp dat ik met een goed businessplan naar investeerders moet toegaan. Ik heb alle ingrediënten die het voor een investeerder aantrekkelijk maken: grote doelgroep, groeimarkt en schaalbaarheid. Niet te makkelijk, maar zonder investeerder geen bedrijf. Banken financieringen geen internetconcepten waarbij voornamelijk in marketing geïnvesteerd zal gaan worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Begin eens met het lezen van mijn artikel over "De seed-fase - zoeken naar geld". Vervolgens kun je ook mijn artikelen over businessplanning en financieringsbronnen lezen hier op ons prachtige forum:

 

Succes en met vriendelijke groet,

 

 

Ties

 

Goedeavond Ties,

 

Ik heb alle artikels uitgeprint en doorgenomen. Heel verhelderend voor mij. Bedankt voor deze input.

 

Gr Richard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.