• 0

Aparte situatie met beëindigen BV

Beste mensen,

 

Ik heb zit in een hele aparte situatie met mijn partner. Samen wilden we een BV starten. In november hadden we de papieren getekend bij de notaris en we wilden in februari de BV opgericht hebben en starten. Echter hebben we veel vertraging gehad met onze site bouwen etc. Nu zou de BV officieel opgericht moeten worden begin april. Na onze onofficiele start en wat discussies, zie ik dat onze business model niet echt gaat werken. Ik ben dus daarom nu echter niet van plan om verder te gaan investeren. Mijn partner die is daar niet meer eens en zou graag verder gaan met het bedrijf. Om verder te gaan wilt hij nog z'n 20000 extra investeren. Ik zie daar niks in, want de kans dat het goed afloopt is na mijn inzien erg laag en ik wil dus daarom graag dat de oprichting van onze BV geannuleerd word. Nu heeft mijn partner dit bij de notaris gevraagd, en volgens de notaris is de oprichting onvermijdelijk omdat er nu te veel bewegingen zijn geweest.

 

Als het echt zo is en de oprichting perse door moet gaan, dan ga ik akkoord. Maar na de oprichting wil ik dat het bedrijf niks doet, totdat we een oplossing hebben (eens stille BV dus). Mijn vraag is nu of ik na de oprichting van de BV meteen weer kan ontbinden? Ik wil sowieso niet meer verder, en wil de verlies zo laag mogelijk houden. Tevens heb ik 65% van de aandelen in handen en hij 35%. Zowel ik als mijn partner heeft geen interesse om elkaar aandelen over te nemen, want als 1 van ons niet meer meewerkt, werkt onze business model niet meer.

 

Graag jullie advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heeft mijn partner dit bij de notaris gevraagd, en volgens de notaris is de oprichting onvermijdelijk omdat er nu te veel bewegingen zijn geweest.

 

Dag Roy

 

Dit lijkt mij onzin. Zolang de notaris geen krabbel onder de akte zet is de BV niet opgericht. Alle handelingen die verricht zijn komen dan voor rekening van jou en je zakenpartner persoonlijk.

 

Wellicht bedoelt de notaris dat hij gewoon betaald wil krijgen voor zijn werk, of de BV nu wel of niet opgericht wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Joost.

 

Ik zal nog eens met mijn zakenpartner hier over spreken. Ik vind het ook heel vreemd dat het perse door moet gaan. Wel hebben we het volledige oprichtingskapitaal al volgestort, en heb ik een machtiging getekend dat mijn zakenpartner de BV namens mij kan oprichten. Ik zit namelijk in de buitenland voor de business.

 

Mvg,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Dag Roy,

 

Voor wat het waard is, want ik ken de exacte omstandigheden niet. Er is een verschil met wat kan, wat mag en wat gewenst is.

 

De BV hoeft niet door te gaan, daar is geen twijfel over, dat kan en mag. De vraag is of dat gewenst is.

 

Jij hebt een afspraak de BV op te richten met de medevennoot. Er zijn rechtshandelingen verricht in de voorfase die, naar ik aanneem, zullen worden bekrachtigd bij oprichting. Als de BV niet wordt opgericht zijn jullie persoonlijk aansprakelijk voor deze rechtshandelingen en niet de BV. Daardoor is er een andere sitautie ontstaan doordat jij je afspraak met je medevennoot niet nakomt. Misschien dat de notaris hier op doelt.

 

Het is wat theoretisch, maar a la voor de volledigheid.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.