• 0

Hoeveel % van de omzet/winst investeren?

Ik heb een volgende vraag aan jullie:

Ik heb een webshopsysteem wat vernieuwd moet worden Nu vraag ik me af of er iets van een "standaard" vuistregel is over het percentage van omzet/winst dat je investeerd.

 

Voorbeeld:

Stel ik zet 50.000 euro per jaar om met de webshop.

Is het dan verstandig om 25.000 in een nieuwe webshop te investeren?

 

Is hier een vuistregel of rekenmodel voor?

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ken er geen vuistregels voor, maar belangrijker dan de omzet is misschien de winst.

Als je bij een omzet van 50.000 door allerlei kosten met moeite 1000 euro per maand overhoudt om van te leven, dan is het die 25.000 investering wellicht nooit waard....

 

De vraag is dus: hoeveel winst maak jij bij die 50k omzet?

Link naar reactie
  • 0

Dag Maarten

 

Hier is bij mijn weten geen vuistregel voor. De eerste stap is natuurlijk het uitwerken een ondernemingsplan enkel gericht op de mogelijke nieuwe website. Daarin zal de financiële paragraaf erg belangrijk zijn want daaruit zal blijken of de nieuwe website zinvol is.

 

Vervolgens kijken wat de benodigde investering is en dan bezien hoe je dat gefinancierd krijgt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid: het gaat om een bestaande webshop in een nieuw jasje met verbeterde functies e.d.

Er is dus al een klantenkring en een stabilie inkomsten stroom. De klanten zullen bij wijze van spreken niet veel merken van de veranderingen dan wel dat het makkelijker en beter gaat worden.

Het is geen nieuw project waarvan ik niet weet of er vraag naar is.

 

Nav de opmerking over de winst van MMint:

Stel de winst is rond de 50% van de omzet. (25.000 in dit geval) Is een investering van 25.000 euro dan rendabel aangezien je een jaar bezig bent om dat terug te verdienen en je er van uit gaat 3 jaar met het systeem te kunnen werken

 

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen van niet, want van die 25.000 winst per jaar moet je ook nog belasting betalen en leven. Ik ken jouw kosten niet, maar stel dat je 5000 belasting betaalt, dan hou je 20.000 over. Dat is iets meer dan 1600 per maand. Hou je daar veel van over? Denk het niet...

Kun je niet relatief meer doen met een kleiner budget? Kun je die 25k niet beter aanwenden voor een nieuwe shop waarmee je nieuw publiek trekt?

 

De klanten merken hooguit wat gemak, maar gaan ze er meer door kopen? Komen er meer klanten door?

 

Ikzelf heb een website die al een tijd een flinke make-over kan gebruiken. Mijn inschatting is echter dat de kosten van die make-over zich niet terugverdienen. Dus kies ik er voor om m'n tijd/geld in andere zaken te stoppen, die meer opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mmint,

 

Het punt wat je noemt met betrekking tot het rendament is een punt dat ik zelf ook mee bezig was. daarom zoek ik ook een beetje naar economische vuistregels.

 

Bij de update zal het vooral ook voor mij gemakkelijker worden qua onderhoud dus dat moet ik wel meerekenen als "opbrengst"

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel meer winst verwacht je te gaan maken en/of hoeveel kosten bespaar je nav. de investering van 25K? Dat lijkt me het belangrijkste om boven water te krijgen. Stel dat je door nieuwe functionaliteit in je webwinkel bijvoorbeeld een kwartier minder tijd kwijt bent om een bestelling te verwerken, dan kan je die tijdwinst zo weer vertalen naar jouw uurloon en zodoende bepalen hoe snel je je investering terug verdient hebt.

 

Aan de hand van zulke berekeningen kan je bepalen of het het geld waard is.

Link naar reactie
  • 0

Maarten, een afweging om te investeren doe je niet op basis van de lopende omzet of winst.

 

Je zult grofweg deze zaken moeten afwegen:

 

1. wat is de huidige winst? (winst = omzet - kosten)

2. wat zal de huidige winst in de toekomst zijn als ik NIET investeer?

3. wat zal de huidige winst in de toekomst zijn als ik WEL investeer?

 

Het verschil tussen 2 en 3 bepaalt de wenselijkheid van de investering.

 

Daarbij zul je voor jezelf moeten vaststellen welk rendement op de investering je eist.

 

Als het verschil wel/niet investeren bijvoorbeeld 10 000 euro per jaar is, dan zou je met een investering van 10 000 euro het geld er al in een jaar uit hebben. Met andere woorden, een rendement van 100 procent.

 

Om deze afweging te kunnen maken, zul je voor jezelf helder moeten hebben wat het effect op de winst zal zijn van de investering. Daarvoor moet je een goed idee hebben waarom jouw klanten spullen kopen en op welke manier een verbetering van de website daar invloed op heeft.

 

Met andere woorden, de afweging is niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.