• 0

Correctie aangifte

Hallo HL-ers,

 

Omdat ik in 2011 vergeten ben om een factuur op te nemen in mijn omzetberekening, wil ik graag de aangifte van dat jaar corrigeren. De factuur had ik verstuurd in 2012, maar had betrekking op 2011.

 

Nu wil ik dus de aangifte van 2011 corrigeren. Op de website van de BD wordt vermeld dat een aangifte na een definitieve aanslag gecorrigeerd kan worden middels een bezwaar. Is dit ook van toepassing wanneer de nieuwe aangifte voor mij in het nadeel is? (immers, de ingevulde omzet is te laag). Of is het opnieuw invullen van de aangifte voldoende?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nooit te laat eigenlijk, maar ben er achter gekomen dat je geen meubels mag afschrijven als je geen kantoor heb met aparte ingang. Wil dus een afschijving van een tafel corrigeren, maar dat gaat dus over meerdere jaren. Heb ook internet kosten een paar jaar dus onterecht afgeschreven (wist ook niet dat dit eigenlijk niet mocht) en ben ooit een factuur vergeten in te boeken van een paar 100 euro. Heb ook toen ik echt net begon gebruik gemaakt van de kor maar die kor inkomsten niet opgeteld bij mijn omzet. Stom, maar wist niet beter toendertijd hoewel dat geen smoes is

 

Gaat in totaal mischien om 2500 euro aan totale kosten over meerdere jaren en in het begin werd weinig omzet gemaakt dus het gaat niet om bijster veel geld als het om de belastingaansag zelf gaat. Wil natuurlijk geen controle van alles maar wil wel alles rechtzetten om boetes e.d. te voorkomen. Ontkom er waarschijnlijk niet aan als ik het zo lees.

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt dat ze er rekenen mee houden dat om een afschrijving gaat en dus om meerdere jaren? Of bedoel je dat ze kijken naar de te betalen inkomstenbelasting?

 

Sorry als het een stomme vraag is, ben geen boekhouder. Kan wel een winst/verlies en passiva/active spreadsheet opstellen aan de hand van voorbeelden voor mijn simpele eenmanszaak maar ben niet bekend met alle technische termen.

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst loopt harder om € 25.000,00 dan om € 2.500,00. En nog veel harder om € 250.000,00... Zeker nu je aangeeft meer te moeten betalen dan je eerst dacht is het materiële belang van de Belastingdienst veel minder groot dan als je € 2.500,00 alsnog terug zou vragen.

 

Maar of ze een boekencontrole komen doen of niet doet weinig ter zake. Jij moet gewoon een correcte aangifte verzorgen. Reken er maar op dat de problemen nog veel groter zijn als je in dit stadium zou zeggen dat je de correctie niet doorvoert omdat het risico van een controle je veel te groot is. En ik mag toch aannemen dat deze controle, na deze correctie, je geen uur minder slaap oplevert - alles klopt nu immers als een bus.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet wel, maar je weet het nooit :-). Dacht een paar jaar geleden ook dat alles klopte, maar ondertussen blijkt dat niet het geval te zijn.

 

Natuurlijk streef ik ernaar een correcte aangifte te verzorgen. Maar een controle wil denk ik niemand. Blijf bang dat ik iets over het hoofd gezien heb of dat een bepaald opdracht als verkapt dienstverband gezien wordt uit een controle. Dan kan het behoorlijk groot probleem.

 

Maar zoals ik zei, ik ontkom er gewoon niet aan. Ik weet dat het fout is en dus zal ik het moeten corrigeren. Hopelijk gaat de belastingdienst niet echt moeilijk doen omdat het over zo'n laag bedrag gaat over meerdere jaren. Wil alleen niet onndig allerlei bels laten rinkelen als dat niet hoeft.

 

Denk dat het mischien het beste is om mijn precieze situatie voor te leggen aan een boekhouder die veel veel ervaring heeft met kleine eenmanszaken.

 

Gaat overgins niet om 2500 euro aan belasting maar 2500 euro waarover belasting betaald moet worden. Dus het zal echt niet meer zijn dan 500-1000 euro.

Link naar reactie
  • 0

Denk dat het mischien het beste is om mijn precieze situatie voor te leggen aan een boekhouder die veel veel ervaring heeft met kleine eenmanszaken.

 

Waarom zo panisch. Dit zal je nog eens extra 500 kosten.

 

Volgens mij weet je toch exact wat er fout is gegaan.

Het vervelendste is de afschrijving over enkele jaren.

 

Maak een lijstje (voorbeeld):

jaar verkeerde mutatie     gevolgen op inkomsten:

2008   afschrijving € 200    winstverhoging €200

2009   afschrijving € 200    winstverhoging € 200

2010 etc

 

Opsturen en afwachten wat ze terugmelden.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.