• 0

Beloning vertegenwoordiger op zelfstandige basis

Beste lezers,

 

Wij zijn als bedrijf dusdanig aan het groeien dat wij aan personeelsuitbreiding denken.

 

Nu heb ik iemand op het oog die graag voor ons aan de slag zou willen als vertegenwoordiger in de beautybranche op zelfstandige basis (het bezoeken van salons en winkels met als doel verkoop van schoonheidsproducten). Dit betekent voor ons geen contracten, personeelskosten, etc. Voor deze persoon betekent het zelfstandigheid, vrijheid en natuurlijk verdiensten. Tot zover de win-win situatie.

 

Maar hoe ga je nu om met beloning?

Hoe wordt een vertegenwoordiger tegenwoordig beloond?

- vast basissalaris met provisie?

- Aan welk % provisie zou ik moeten denken?

- hoe lang blijf je provisie over een klant betalen?

 

- Of is een vast salaris per dag een betere optie?

- Of zou er een beloning per bezoek kunnen worden toegekend?

 

Ik heb nog nooit met dit bijltje gehakt en het is mij onduidelijk wat realistisch is.

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
- vast basissalaris met provisie?

Salaris? De zelfstandige vertegenwoordiger is geen werknemer, dus ontvangt ook geen salaris. Hou overigens rekening met de VAR-verklaring. Als jij de enige opdrachtgever van deze vertegenwoordiger bent/wordt, is er al snel van rechtswege een dienstverband. \

 

Jij bedoelt wellicht een vaste fee met daarnaast een variabele beloning op basis van de verkochte omzet? Meestal - als je dat doet - doe je dat maar voor een beperkte aanloopperiode. Daarna moet de zelfstandige zichzelf gewoon kunnen bedruipen uit de gerealiseerde omzet / winst.

 

hoe lang blijf je provisie over een klant betalen?

Niet onbeperkt in ieder geval, bijv. termijn van max 1 jaar afspreken. Hangt er ook van af uiteraard of de vertegenwoordiger die relatie moet blijven onderhouden, zo ja dan kun je een langere termijn afspreken, maar dan bijvoorbeeld vanaf jaar 2 het provisiepercentage verlagen voor die bestaande klanten

 

Of is een vast salaris per dag een betere optie?

- Of zou er een beloning per bezoek kunnen worden toegekend?

Salaris is zoals gesteld niet aan de orde. Beloningen per dag of per bezoek wat mij betreft ook niet: dagen leveren geen geld op, bezoeken ook niet, alleen bestellende en betalende klanten leveren geld op.

 

Hou het afreken/beloningsmodel simpel en S.M.A.R.T. Lijkt mij toch dat je een zelfstandig vertegenwoordiger maar op 1 ding afrekent, en dat is omzet , of beter nog : winstmarge. De beloning voor de zelfstandige is een percentage daarvan.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik citeer even, ter ondersteuning van de opmerkingen van Norbert die er volgens mij vooral vanuit gaat dat de werkzaamheden uitgevoerd worden door een echte zelfstandige, uit het handboek loonheffingen 2013 (WKR):

 

16.3 Agenten en subagenten

Agenten en subagenten zijn tussenpersonen die bemiddelen bij het totstandkomen van overeenkomsten tussen personen die zij bezoeken en hun opdrachtgever. Het gaat bijvoorbeeld om handelsagenten, colporteurs, verzekeringsagenten en provisiereizigers.

 

Agenten en subagenten zijn in fictieve dienstbetrekking als zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

 

– Zij werken uitsluitend voor één opdrachtgever of agent.

– Zij bemiddelen regelmatig: bemiddelen is voor hen geen bijkomende taak.

– Bij het werk waarbij zij personen bezoeken, helpen niet meer dan twee personen.

 

Voor agenten en subagenten in fictieve dienstbetrekking gelden de gewone regels voor de loonheffingen.

 

Indien de vertegenwoordiger dus enkel en alleen voor TS werkt is TS inhoudingsplichtig over de beloning die de vertegenwoordiger ontvangt voor zijn of haar prestaties. Daarbij moet ook meegenomen worden dat de vertegenwoordiger valt onder de WML, dit conform artikel 2 lid 2 van deze wet:

 

Onder dienstbetrekking wordt mede verstaan de arbeidsverhouding van degene, die krachtens overeenkomst met een ander tegen beloning geregeld bemiddeling verleent bij het tot stand komen van overeenkomsten van die ander - of een opdrachtgever van deze - met derden, mits hij de bedoelde bemiddeling uitsluitend voor die ander verleent, het verlenen van die bemiddeling niet een voor hem bijkomstige werkzaamheid is en hij zich daarbij doorgaans niet door meer dan twee andere personen laat bijstaan.

 

Dus tenzij de vertegenwoordiger voor meerdere opdrachtgevers werkt is TS:

 

[*]inhoudingsplichtig;

[*]bouwt de vertegenwoordiger sociale zekerheid op (waaronder recht op WW);

[*]valt de vertegenwoordiger onder de werking van het WML en heeft deze automatisch recht op vakantiebijslag.

 

en zal binnen dat kader gezocht moeten worden naar een goede oplossing om een prestatiegerichte beloning te construeren voor deze vertegenwoordiger. Mooi maatwerk voor een adviseur die thuis is in die materie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Lijkt mij toch dat je een zelfstandig vertegenwoordiger maar op 1 ding afrekent, en dat is omzet , of beter nog : winstmarge. De beloning voor de zelfstandige is een percentage daarvan.

 

Wat zou een reeel % van de omzet of winstmarge zijn?

Link naar reactie
  • 0

De persoon in kwestie heeft meerdere opdrachtgevers.

 

Heeft de persoon in kwestie een VAR verklaring?

 

Verder nog een suggestie: Begin eens een post met 'Beste Dennis/Norbert, bedankt voor jullie uitgebreide en inhoudelijk reactie'. Laat ons vervolgens eens weten wat je zelf al uitgezocht hebt aan de hand meedere topics over die onderwerp die je met de zoekfunctie kunt vinden. Dit is een forum, geen Twitter.

 

Bij voorbaat excuses voor de zwaar geirriteerde off-topic. :-K

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.