Ga naar inhoud
  • 0

Consignatie kleding

  • Translate to English
Senior     63 8

Beste leden,

 

Mijn situatie is als volgt; ik heb een webshop waarin ik mijn eigen kleding verkoop. Deze kleding is eco. In deze tijden valt dat niet mee.

 

Nu is er een andere webshop die zich specialiseert in eco spullen. Oa kleding en ze heeft mij benaderd omdat ze mijn kleding graag wil verkopen in haar webshop.

 

Om weinig tot geen risico te lopen denkt ze aan consignatie of van alles 1 inkopen.

 

Omdat ik geen enkele ervaring heb met levering aan detailhandel en het hele consignatieconcept hierbij wat vragen. Overigens heb ik gezocht, op het forum en Google, maar het is dan toch niet helemaal van toepassing.

 

Consignatie is wat mij betreft prima. Ik snap het concept en ook het belang v/e overeenkomst.

 

Maar dan de marges en de berekening daarvan;

 

een voorbeeldje met fictieve prijzen;

 

een shirt kost voor mij inkoopprijs 3,- en ligt in mijn winkel voor 10,- incl btw (dus 7.70 ex btw).

 

Hoe doe ik dit nu? Welke prijs "moet" ik haar laten hanteren? Die mag zij zelf bepalen las ik. Maar is het nou

verstandig om deze prijs hetzelfde te laten zijn, dus 10,- over juist hoger/lager?

 

Stel ik wil haar een marge van 25% geven. Klopt het dan dat zij dan 25% krijgt over die 10,-?

 

Dus dan krijgt ze 2,50?

 

En is dat dan veel of weinig? Ze heeft dan geen risico en omdat het ook een webwinkel betreft zou het voor mij prima zijn om mijn voorraad hier te houden en zo aan dropshipping te doen.

 

Ik ben er in elk geval uit dat ik dit wil doen. Ook als het omslachtig is, of meer werk betekent. Het vergroot nl ook mijn naamsbekendheid en aangezien zij niet alleen kleding verkoopt bereikt ze een grotere doelgroep dan ik.

 

www.lovelylittlethings.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Een shirt kost voor mij inkoopprijs 3,- en ligt in mijn winkel voor 10,- incl btw (dus 8.26 ex btw).

 

Hoe doe ik dit nu? Welke prijs "moet" ik haar laten hanteren? Die mag zij zelf bepalen las ik. Maar is het nou

verstandig om deze prijs hetzelfde te laten zijn, dus 10,- over juist hoger/lager?

 

Als je meerdere verkooppunten hebt zou ik gewoon stellen dat € 10,00 de vaste verkoopprijs is.

 

Stel ik wil haar een marge van 25% geven. Klopt het dan dat zij dan 25% krijgt over die 10,-?

 

Nooit werken met bedragen inclusief BTW. Zij krijgt dus 25% van € 8,26 of, beter gezegd, ze krijgt een factuur van (75% van € 8,26 =) € 6,20 exclusief BTW.

 

Dus dan krijgt ze 2,50?

 

Nee, ze krijgt een factuur voor het shirtje dat 25% lager is dan haar verkoopprijs.

 

En is dat dan veel of weinig? Ze heeft dan geen risico en omdat het ook een webwinkel betreft zou het voor mij prima zijn om mijn voorraad hier te houden en zo aan dropshipping te doen.

 

Ach, als jij met niets doen 100% marge op jouw product vangt dan doe je het goed.

Ik zou wel heer erg oppassen met dropshipping en voorraad houden - dit zijn allemaal kosten waardoor jouw marge weer heel erg af zal nemen. Laat dat het probleem van de webshop zijn lijkt mij - maar ja, er zijn hier mensen op HL die daar veel meer van weten dan ik.

 

Ik ben er in elk geval uit dat ik dit wil doen. Ook als het omslachtig is, of meer werk betekent. Het vergroot nl ook mijn naamsbekendheid en aangezien zij niet alleen kleding verkoopt bereikt ze een grotere doelgroep dan ik.

 

Ik denk dat het een hele goede stap is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Legend     990 176

Mij lijkt dropshipping juist best een interessant alternatief.

 

Anders moet je je spullen bij iemand anders leggen waar je geen beheer over hebt en niet bij kunt. Dan financier jij continu diens voorraad (van allerlei modellen in allerlei maten neem ik aan) en heb je geen controle op de kwaliteit van het geleverde eindproduct. Consignatie is in de boekenwereld heel gebruikelijk (van elk boek is er maar 1 model en 1 maat), maar in jouw situatie zou ik me toch ook even verdiepen in dropshipping.

 

Je kunt ook een mix afspreken en dat is dat zij van de gangbare artikelen in de gangbare maten er 1 inkoopt en dat jij de rest via dropshipping rechtstreeks levert. Dan kan zij de bestellingen van een redelijk deel van de klanten bundelen zodat er maar een pakket verzonden wordt én hoeft ze geen hele grote voorraad aan te houden.

 

Nog een alternatief is dat je met een affiliateprogramma gaat werken. Dan zet zij jouw kleding in haar digitale etalage, wordt het bij jou gekocht en verzonden en krijgt zij per verkocht item een percentage van de omzet ex btw en verzendkosten.

 

Als het bij jou echt niet goed gaat, kun je natuurlijk ook kijken of het mogelijk is echt samen te gaan werken en jouw hele voorraad in haar magazijn te leggen of andersom en de ander ook een sleutel te geven...

 

Wellicht is het handig te weten hoeveel artikelen haar klanten gemiddeld bestellen om te bedenken wat voor jou de beste optie is.

 

Tot zover mijn twee centen, succes ermee

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Junior     23 2

Zie jezelf in als groothandel en bekijk het van jouw kant. Wat is wil jij eraan verdienen, welke bruto marge wil jij draaien met jou bedrijf? Ik denk zelf dat je minimaal een bruto marge van 40 - 50% moet draaien over jou inkoop wil het voor jou interessant zijn. Je financiert immers alles voor en neemt de risico's in dit verhaal.

 

Wij doen zelf geregeld zaken o.b.v. consignatie en zijn zelf de verkopende partij. De marge die wij krijgen op kleding in consignate is vaak 2.0 d.w.z. dat wij € 5,- excl. btw aan jou zouden moeten betalen voor het betreffende shirt van € 10,- terug gerekend heb jij dan ruim 65% marge in dit geval.

www.snowcountry.nl, trailcountry.nl, www,snowboots-shop.nl, shop.wepowder.nl

Link naar reactie
  • 0
Senior     63 8

Heel veel fijne tips en info om over na te denken!

 

Over de verzendkosten had ik nog niet eens nagedacht, maar zeker relevant bij dropshipping.

 

@ Karen, die combinatie van 1 stuk inkopen en de rest op consignatiebasis vind ik een goeie!

 

 

www.lovelylittlethings.nl

Link naar reactie
  • 0
Newbee     1 0

Je zegt dat je je "eigen kleding" in je webshop verkoopt. Wat moet ik me dan bij de "inkoopprijs" van 3 euro voorstellen? Is dat een optelsom van de prijs van de materialen die je gebruikt, en de kosten van de arbeid die je er zelf in steekt? Of koop je zo'n item kant-en-klaar in voor 3 euro?

 

Ik doe al jarenlang de administratie voor een bedrijf dat mode-accessoires produceert en verkoopt. Zeker in de begintijd deden wij ook veel consignatie, met allerlei verschillende contracten. Het belangrijkste dat we daaruit geleerd hebben is dat je niet een verkoopprijs af moet spreken waarvoor het item in de winkel ligt, in combinatie met een marge voor de retailer. Je moet kijken wat je zelf voor het item zou willen hebben als je het aan een retailer zou verkopen (wat all-summits schreef). En dan geen percentages afspreken maar gewoon de prijzen die de retailer aan jou moet betalen.

 

Wij werken ook al heel lang met een consignatie-opslag. Dat werkt als volgt. Voor het item dat je noemde bepaal je eerst wat je ervoor zou willen hebben als je het direkt verkoopt aan de retailer (waarbij de retailer het meteen betaalt en op voorraad neemt). Dat is je standaard verkoopprijs als groothandelaar. Bijvoorbeeld je inkoopprijs maal twee, en dus € 6,00. Als de retailer minder risico wil lopen, en jouw spullen in consignatie wil, spreek je een prijs af die 15% hoger ligt. Dus in dit geval € 6,90 (te betalen als het item daadwerkelijk verkocht is). In beide gevallen is het de bedoeling dat het item gewoon voor de "adviesprijs" van € 10,00 in de webshop van de retailer ligt. De retailer verdient dan meer naarmate hij zelf ook meer risico neemt. Precies zoals het zou moeten werken. De 15% voor de opslag blijkt bij ons in de praktijk goed te werken, maar je zou ook een ander percentage kunnen kiezen (hoe hoger het risico dat het product onverkocht zou blijven, hoe hoger het percentage).

Link naar reactie
  • 0
Newbee     1 0

Hi, na veel speur en leeswerk nu ingeschreven.

Ik zou graag een webshop beginnen in kleding, (uiteindelijk alle categorieën) wie heeft interesse in samenwerking?

consignatie en dropshipping lijken me interessant naast eigen productie uit eigen land om te beginnen met jeans en sweaters / shirts.

Eigen ideeën / strategie, klein budget, diploma`s en ervaring als goede verkoopster/leidinggevende aan boord.(kan ik aantonen)

In deze tijd lijkt een samenwerkingsverband me heel verstandig en ben een teamplayer.

Wie staat er nog in de startblokken of wil z`n artikelen aanbieden?

 

grtz.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.