Heel even heb ik hier al rondgekeken, maar dan zonder zelf te onthullen waar ik mee bezig ben.
Nu toch mijn eigen "big idea". Of eigenlijk is het meer ons, want in de loop der tijd heb ik vrienden en familieleden bereid gevonden om in hun vrije tijd aan het project bij te dragen.
We zijn nu alweer een tijd bezig met de ontwikkeling van een gasturbinemotor, speciaal voor kleinere vermogens. Het gaat dan om de grootte van alles van auto's tot de binnenvaart. Ontzettend breed, en in het eerste deel van de ontwikkeling hebben we vanuit een begeleidingstraject het advies gekregen om even niet naar mogelijke markten te kijken. Eerst de werking van de motor demonstreren, of in ieder geval van de delen die we nieuw ontwikkelen.
Van die nieuwe delen hebben we uit eigen vermogen een prototype kunnen maken. De werking daarvan hebben we kunnen demonstreren en het gaat er nu om, om meetgegevens te verzamelen en de karakteristieken van de motoronderdelen te bepalen.
Om een lang verhaal korter te maken gaan we er nu voor om voor het eind van het jaar een volledige werkende motor te hebben. Rendement en prestaties zijn dan nog niet van belang, eerst moet het ding werken.
Tegelijkertijd is er onderzoek gaande naar de trucks en auto's die in het verleden met een gasturbine motor zijn uitgevoerd. Dat blijken er nogal wat te zijn en daar is uit te leren: Waarom is het toen niet gelukt en hoe voorkomen we dat we in dezelfde valkuilen trappen.
En het advies om niet naar de markt te kijken is nu achterhaald. Juist als de gasturbine motor in zijn geheel draait moeten we door kunnen ontwikkelen naar een specifieke markt toe. Dan kunnen we al helemaal niet meer "blind" verder gaan. Daarom ga ik nu met een aantal mogelijke klanten praten om te toetsen of de aannames die we doen over de voordelen van een vrachtwagen met een gasturbine motor ook aansluiten bij wat de klant vindt.
Het lijkt erop dat we het beste kunnen mikken op de vrachtwagens. Niet alleen omdat ik toevallig daar behoorlijk wat kennis over verzamel, maar ook omdat daar de voordelen van de motor daar het meest tot hun recht lijken te komen: Een lager eigengewicht, de mogelijkheid om een stuk elektrisch te rijden en naar verwachting een beter rendement.
Een inschatting van de kosten is ook belangrijk, zeker omdat een gasturbinemotor enorm duur is. Daar zijn we ook mee bezig, en van het gekozen businessmodel hangt veel af. Op enig moment moeten we besluiten op welke specifieke onderdelen we onze ontwikkeling gaan richten, want de motor als geheel is te groot. Bovendien zijn er andere mensen die heel goed gasturbines kunnen bouwen. Daar is het project echter op dit moment nog niet aan toe.
Mijn vraag is nu... Zie ik nog iets overduidelijks over het hoofd?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bjorn_vs
Bjorn_vs
Hoi allemaal,
Heel even heb ik hier al rondgekeken, maar dan zonder zelf te onthullen waar ik mee bezig ben.
Nu toch mijn eigen "big idea". Of eigenlijk is het meer ons, want in de loop der tijd heb ik vrienden en familieleden bereid gevonden om in hun vrije tijd aan het project bij te dragen.
We zijn nu alweer een tijd bezig met de ontwikkeling van een gasturbinemotor, speciaal voor kleinere vermogens. Het gaat dan om de grootte van alles van auto's tot de binnenvaart. Ontzettend breed, en in het eerste deel van de ontwikkeling hebben we vanuit een begeleidingstraject het advies gekregen om even niet naar mogelijke markten te kijken. Eerst de werking van de motor demonstreren, of in ieder geval van de delen die we nieuw ontwikkelen.
Van die nieuwe delen hebben we uit eigen vermogen een prototype kunnen maken. De werking daarvan hebben we kunnen demonstreren en het gaat er nu om, om meetgegevens te verzamelen en de karakteristieken van de motoronderdelen te bepalen.
Om een lang verhaal korter te maken gaan we er nu voor om voor het eind van het jaar een volledige werkende motor te hebben. Rendement en prestaties zijn dan nog niet van belang, eerst moet het ding werken.
Tegelijkertijd is er onderzoek gaande naar de trucks en auto's die in het verleden met een gasturbine motor zijn uitgevoerd. Dat blijken er nogal wat te zijn en daar is uit te leren: Waarom is het toen niet gelukt en hoe voorkomen we dat we in dezelfde valkuilen trappen.
En het advies om niet naar de markt te kijken is nu achterhaald. Juist als de gasturbine motor in zijn geheel draait moeten we door kunnen ontwikkelen naar een specifieke markt toe. Dan kunnen we al helemaal niet meer "blind" verder gaan. Daarom ga ik nu met een aantal mogelijke klanten praten om te toetsen of de aannames die we doen over de voordelen van een vrachtwagen met een gasturbine motor ook aansluiten bij wat de klant vindt.
Het lijkt erop dat we het beste kunnen mikken op de vrachtwagens. Niet alleen omdat ik toevallig daar behoorlijk wat kennis over verzamel, maar ook omdat daar de voordelen van de motor daar het meest tot hun recht lijken te komen: Een lager eigengewicht, de mogelijkheid om een stuk elektrisch te rijden en naar verwachting een beter rendement.
Een inschatting van de kosten is ook belangrijk, zeker omdat een gasturbinemotor enorm duur is. Daar zijn we ook mee bezig, en van het gekozen businessmodel hangt veel af. Op enig moment moeten we besluiten op welke specifieke onderdelen we onze ontwikkeling gaan richten, want de motor als geheel is te groot. Bovendien zijn er andere mensen die heel goed gasturbines kunnen bouwen. Daar is het project echter op dit moment nog niet aan toe.
Mijn vraag is nu... Zie ik nog iets overduidelijks over het hoofd?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41530-ontwikkeling-van-een-gasturbine/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag