• 0

Heerlijk, dat zoeken met Google!

Zijn er meer ondernemers die zich te pletter ergeren aan de werkwijze van Google? Je wil middels de zoekfunctie, via Google, een aan websites bekijken om bij een selectie een offerteaanvraag te doen. Zoek je op "gereedschapmakerij Tilburg" dan komt de telefoongids prominent bovenaan en nog vele maler eronder ook. Geen eenvoudige lijst van alle beschikbare websites van gereedschapmakerijen in die plaats, maar een onoverzichtelijke schikking van data, waarvan Google dacht dat die voor mij het best was. Ik kan me nog een tijd herinneren (nog maar enkele jaren gelden) dat dit soort zoekwerk veel minder gemanipuleerd werd voorgeschoteld en je gewoon een hele lijst met bedrijven kon afwerken. Dezelfde zoekopdracht uitvoeren via Yahoo of Bing, levert nog veel minder bruikbare resultaten op. Hoe heeft het zover kunnen komen dat we middels Google zelfs tot contra-productiviteit zijn gekomen? Is deze ontwikkeling nog te herstellen of wordt het nu al tijd voor een nieuwe niet-gemanipuleerde zoekmachine?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, ik herken dat. Het is echt wachten op een 'nieuwe' zoekmachine die normaal werkt. Probleem is dan wie moet bovenaan en vooral waarom moet die bovenaan...

 

In jouw specifieke geval zal het te maken hebben met SEO: de gezochte bedrijven hebben of geen website, of van dusdanig lage kwaliteit dat zo'n prutsite van bijvoorbeeld DTG beter scoort op zo'n specifieke zoekterm. De DTG site heeft geen enkele reden om getoond te worden anders dan op 'hee, wij hebben een bedrijf in die categorie'. De website(s) van de bedrijven die je echt zoekt hebben blijkbaar voor Google nog minder reden om 'hoog' getoond te worden.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Zoek je op "gereedschapmakerij Tilburg" dan komt de telefoongids prominent bovenaan ...

En als ik op die link klik krijg ik een keurig lijstje van 13 gereedschapmakerijen in Tilburg. Met website, telefoonnummer, e-mailadres, KvK nummer en een korte omschrijving van hun diensten. Wat wil een mens nog meer ... ;)

Link naar reactie
  • 0

Moet hun naam alleen niet te lang zijn, wij mogen in in de telefoongids met de bedrijfsnaam podium verhuur haaglanden. Ze vinden de naam te lang ...

Ik zie bij de lijst van gereedschapmakerijen in Tilburg ook "Van Bxxxxxx Techniek Gereedschapsmakerij". Langer dan jouw bedrijfsnaam ...

Link naar reactie
  • 0

Dan zoek b.v. maar eens op "matrijzenbouwers tilburg". Ik maakte trouwens een foutje in mijn eerste post. Je moet eens kijken als je "gereedschapmakerijen tilburg" zoekt. Dan krijg je elke dienstverlener, maar niet de bedrijven zelf. Daar is echt "heel" goed over nagedacht.

Link naar reactie
  • 0

Daar is echt "heel" goed over nagedacht.

Daar is niet over nagedacht, en voor een hele goede reden. Google kan niet voor jou invullen welke resultaten je graag had willen zien. Relevantie kan alleen bepaald worden op basis van objectieve criteria, en jouw subjectieve beoordeling daarvan is in dat licht vrij irrelevant.

 

Dat zal best, maar in mijn geval ben ik een simpele b2b-zoeker. Als dat "direct" kan en niet zonder omwegen, levert dat tijdwinst en gebruiksgemak op. Dat zijn toch wel de oorspronkelijke voordelen van internet.

Link naar reactie
  • 0
Als dat "direct" kan en niet zonder omwegen, levert dat tijdwinst en gebruiksgemak op.

Natuurlijk, en als ik bij elke zoekopdracht die ene pagina die precies bevat wat ik zoek bovenaan verschijnt zou dat perfect zijn. Maar helaas - een zoekmachine is niet perfect, want een zoekmachine kan niet in je hoofd kijken. En da's niet de schuld van die zoekmachine... ;)

Link naar reactie
  • 0

Door de wijze van optimaliseren schiet Google zijn doel dus kompleet voorbij. Dat zou opgelost kunnen worden als je (als zoeker) kunt aanvinken vanuit welk perspectief je wil zoeken. Dan filter je er b.v. zelf al die bedrijvengidsen en vacatures uit. Ofqwl zwlf wcwn aangeven in welke rubriek je wil zoeken.

 

Maar ik denk dat Google dat nooit op die manier gaat opzetten, want dan lopen ze misschien inkomsten mis.

Link naar reactie
  • 0

Dan filter je er b.v. zelf al die bedrijvengidsen en vacatures uit.

 

Dat kan dus op zich al, zie Norberts reactie. En daarnaast is de eerste hit (althans bij mij) van Google toch juist wél wat je zoekt: via http://www.detelefoongids.nl/gereedschapmakerijen/tilburg/3-1/ heb je mooi een hele lijst, precies conform je zoeopdracht, eenvoudig aanklikbaar naar de eigen sites van die bedrijven. Beter kan Google je vraag toch niet beantwoorden lijkt me :)

Link naar reactie
  • 0

Ik maakte trouwens een foutje in mijn eerste post. Je moet eens kijken als je "gereedschapmakerijen tilburg" zoekt.

Dan krijg ik nog steeds bovenaan de telefoongids en als ik daarop klik precies dezelfde 13 gereedschapmakerijen in Tilburg ...

 

Edit: Jeroen was nèt iets sneller ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.